kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
دبیر کل سازمان ملل:

وضعیت مسلمانان میانمار را دیدم، مثل کابوس بود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت در دیدارش از اردوگاه‌های متعدد متعلق به یک میلیون روهینگیایی که از خشونت‌های میانمار‌گریخته‌اند، جنایاتی «غیر قابل تصور» را شنیده است.

اوضاع مسلمانان آواره روهینگیا در بنگلادش به شدت تأسف‌بار است طوری که حتی صدای دبیرکل سازمان ملل را نیز درآورده است. وی شرایط اقلیت مسلمانان میانمار را «یک کابوس حقوق بشری و انسانی» توصیف کرد. گوترش پس از دیدار از اردوگاه‌های متعدد متعلق به آوارگان روهینگیا در بنگلادش در این خصوص در توییتر خود نوشت: «در بازار کاکس در بنگلادش، ماجرا‌هایی غیر قابل تصور از قتل و تجاوز جنسی را از پناهندگان روهینگیایی که به تازگی از میانمار‌ گریخته‌اند شنیدم. آنها عدالت و بازگشتی ایمن را به خانه‌هایشان می‌خواهند.»
وی همچنین پیش از حضور در سایر اردوگاه‌ها در جنوب بنگلادش در توییتر نوشته بود: «روهینگیایی‌ها یکی از آسیب‌پذیرترین جوامع بر روی زمین هستند که با تبعیض روبه‌رو شده‌اند.»
رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز پس از بازدید از استان راخین واقع در شمال میانمار تأکید کرد، شرایط در استان راخین هنوز برای بازگشت صدها هزار مسلمان روهینگیایی که از یک سرکوب نظامی فرار کرده‌اند، مناسب نیست.
به گزارش ایسنا، میانمار اعلام کرده آماده است تا بیش از ۷۰۰ هزار آواره روهینگیایی را که از سال گذشته به بنگلادش فرار کرده‌اند، بازگرداند و دو مرکز پذیرش بنا کرده که کمپی موقت در نزدیکی مرز استان راخین برای پذیرش نخستین گروه از این آوارگان محسوب می‌شود.
اما پیتر مائورر، رئیس‌ کمیته بین‌المللی
صلیب سرخ می‌گوید: «بر مبنای آنچه که در جریان بازدیدم از این منطقه مشاهده کردم معتقدم بازگشت مسلمانان روهینگیا به میانمار نباید به زودی آغاز شود. به نظرم هنوز اقدامات بسیاری باید انجام شود تا بازگشت مسلمانان در مقیاس بزرگ به میانمار به یک امکان واقعی تبدیل شود.»
هفته گذشته عفو بین‌الملل خواستار محاکمه سران دولت میانمار به دلیل جنایت علیه بشریت شد.