kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲

امارات به بهانه مذاکره رسماً از جنگ الحدیده کنار کشید

امارات عربی متحده پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز عملیات گسترده جبهه غربی، عبری سعودی برای‌اشغال استان الحدیده و ناکامی در آن، حالا از «توقف» این عملیات به بهانه فرصت دادن به مذاکرات سیاسی خبر داده است!

 
  سرویس خارجی-

عملیات نظامی گسترده ائتلاف سعودی، غربی، عبری برای‌اشغال شهر بندری الحدیده، از حدود دو ماه گذشته آغاز شده و ائتلاف عربی که از پشتیبانی آمریکا، انگلیس و فرانسه برخوردار بود، نتوانست در این مدت شهر یا فرودگاه یا بندر این شهر را ‌اشغال کند. البته آغاز رسمی این عملیات از حدود سه هفته پیش بوده است. با آشکار شدن نشانه‌های شکست متجاوزان این ائتلاف حالا به دنبال خروج آبرومندانه از این نبرد است.
در این ارتباط،«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی، از توقف تجاوز نظامی این کشور به غرب یمن خبر داده است. «قرقاش» در صفحه توییتر خود نوشته که ائتلاف عربی، عملیات نظامی علیه الحدیده در غرب یمن را از یک هفته پیش معلق کرده است! و اینکه «ائتلاف عربی پیشرفت نظامی در شهر و بندر الحدیده را از روز 23 ژوئن (از یک هفته پیش) متوقف کرده است.» قرقاش بهانه این توقف را فرصت دادن به مذاکرات سیاسی! عنوان کرده در حالی که اخیرا گفته بود زمان مذاکره با انصارالله گذشته است و حوثی‌ها باید بندر و شهر الحدیده را تسلیم سازمان ملل کنند! همین مقام امارتی اخیرا نیز،‌اشغال الحدیده را آزادسازی نامیده و گفته بود «آزادسازی الحدیده و بندر آن، حوثی‌ها را مجبور خواهد کرد که پای میز مذاکره بیایند.»
در اظهار نظر جدید، قرقاش اما تأکید می‌کند که عملیات الحدیده متوقف شده تا به نماینده سازمان ملل اجازه داده شود که یک توافق خروج بدون قید و شرط از الحدیده را به دست آورد. «ما به تاکید بر شروط یا شرایط مد نظر خود ادامه خواهیم داد و منتظر نتیجه سفر نماینده سازمان ملل به صنعا خواهیم بود.»
پیشتر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و همچنین جنبش انصارالله اعلام کرده بودند یمن آماده مذاکره سیاسی است اما ائتلاف سعودی اماراتی، چیزی را که با گزینه نظامی نتوانسته به دست آورد، در مذاکرات سیاسی هم نخواهد توانست آن را کسب کند. امارات در حالی عملیات علیه الحدیده را متوقف کرده که روزنامه الاخبار لبنان، روز شنبه نوشت نیروهای ائتلاف عربی در نزدیکی فرودگاه (حدود 1200 نفر) و در دو منطقه دیگر در محاصره نیروهای یمنی قرار گرفته‌اند و مهلت یک هفتگی ابوظبی به شبه‌نظامیان وابسته به خود برای شکستن این محاصره بدون نتیجه روز جمعه پایان یافت. همچنین همزمان با ناکامی عربستان و امارات در‌اشغال استان الحدیده در غرب یمن، «محمد سبو» وزیر دفاع مالزی روز پنج‌شنبه از خروج کشورش از ائتلاف ضد یمن خبر داد و اعلام کرد نظامیان این کشور را از عربستان خارج می‌کند. در کنار هم قراردادن تحولات نظامی و سیاسی یمن نشان دهنده این است که امارات و عربستان در‌اشغال الحدیده به بن‌بست بدی خورده‌اند و اکنون به دنبال رسیدن به اهداف خود از طریق سیاسی هستند.
تاثیر تجاوز ائتلاف سعودی بر بیماران یمنی
اما در سایه تجاوز عربستان و امارات به ساحل غربی یمن اوضاع بیماران یمنی بسیار وخیم گزارش شده است. وزارت بهداشت یمن هشدار داده که بیماری نارسایی کلیه، به خاطر محاصره و درگیری‌های ساحل غربی جان مردم این کشور را تهدید می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، وزارت بهداشت یمن در بیانیه‌ای اعلام کرده، وضعیت بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در یمن روز به روز بدتر و پیچیده‌تر می‌شود. ادامه تجاوز و تشدید اوضاع در ساحل غربی موجب پیچیدگی اوضاع شده است و برخی مراکز مربوط به معالجه بیماران کلیوی بسته شده‌اند.
در این بیانیه همچنین آمده است: «این بیماران به دلیل محاصره با تهدید مرگ مواجهند. بیش از ۲۲۰۰ تن از کسانی که پیوند کلیه داشته‌اند به معالجه لازم برای زنده ماندن نیاز دارند. بیش از ۷۳۰۰ بیمار کلیوی نیاز به عمل شستشوی دوره‌ای کلیه در زمان مشخص دارند. از آغاز بحران یمن ۱۲۰۰ تن از بیماران کلیوی جان خود را از دست دادند...تشدید اوضاع توسط ائتلاف عربی در ساحل غربی فشار سنگینی بر مراکز نارسایی کلیه در صنعا و بقیه استان‌ها داشته است.»