kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
مقام برجسته فلسطینی:

موافقت آل سعود با «معامله قرن» بهای رسیدن بن سلمان به رأس قدرت در عربستان است

رئیس کنگره مردمی فلسطینی‌های مقیم خارج اعلام کرده بهای قرار گرفتن

«محمد بن سلمان» در رأس حکومت عربستان، اجرای معامله قرن تعیین شده است.
«انیس فوزی قاسم» رئیس کنگره سراسری فلسطینیان خارج و کارشناس حقوق بین‌الملل اعلام کرده، رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به رأس حکومت در این کشور، بهای پرداخت ‌شده برای اجرای معامله قرن است. وی با حضور در برنامه «کل الابعاد» شبکه «وطن» مصر گفت: «محمد بن سلمان، جانشین پدرش است و از برخی از سنت‌های خاندان سعودی عبور خواهد کرد؛ بهای آن نیز همان معامله قرن است، طبیعتا فلسطینی‌ها باید در راستای خدمت به سیاست عربستان، این بها را پرداخت کنند.»
«معامله قرن» یا توافق نهایی، طرحی خائنانه به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان دادن منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود. انتقال سفارت آمریکا به قدس نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است. برخی مثل سید حسن نصرالله حتی معتقدند خروج آمریکا از برجام و فشارهای تازه این کشور برای تحریم نفتی ایران نیز در چارچوب معامله قرن پیگیری می شود.
انیس فوزی قاسم این را هم گفت که، «عربستان، راهبرد عربی را تغییر و این‌گونه جلوه داد که خطر بزرگی که اکنون عرب‌ها را تهدید می‌کند ایران است نه اسرائیل؛ این همان ماهیت معامله قرن است تا مسئله فلسطین فروخته شود و نگاه‌ها به سمت خطر ایرانی چرخیده شود.» رئیس کنگره مردمی فلسطینیان مقیم خارج تصریح کرد: «عربستان باید بر اساس منافع خود تصمیم بگیرد اما باید بهای آن را از جیب خود بپردازد نه از جیب فلسطینی‌ها؛ فلسطینی‌ها این قرارداد (معامله قرن) را نخواهند پذیرفت و نباید این قرارداد را امضا کنند حال بهای آن هر چه می‌خواهد، باشد... طرح صلح عربی که از نشست بیروت در سال ۲۰۰۲ حاصل شد نسخه اول معامله قرن است. این طرح از آمریکا نبود بلکه از دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی
 صادر شد.
طرح صلح عربی شامل ایجاد دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، بازگشت آوارگان به فلسطین، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان و نیز به رسمیت شناختن این رژیم در مقابل عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو است. اما معامله قرن با این هم متفاوت است»