kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷
مراکز اطلاعاتی آمریکا:

کره شمالی به سرعت در حال افزایش تولید اورانیوم است

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند کره شمالی تولید مواد هسته‌ای در سایت‌های مخفی‌اش را افزایش داده است.

برخی از مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود در گفت وگو با ان بی‌سی نیوز اعلام کردند نهادهای اطلاعاتی آمریکایی بر این باورند که کره شمالی تولید سوخت برای تسلیحات هسته‌ای را در چندین سایت مخفی‌اش طی ماه‌های اخیر افزایش داده است و «کیم جونگ اون» رهبر این کشور ممکن است در تلاش برای گرفتن امتیازات بیشتری در مذاکرات هسته‌ای با دولت ترامپ، این تأسیسات را پنهان کند.
به نظر می‌رسد این ارزیابی‌های اطلاعاتی که پیشتر منتشر نشده بودند با تخمین‌های ارائه شده از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تناقض دارند. ترامپ پس از برگزاری نشست تاریخی خود با کیم در روز دوازدهم ماه ژوئن
(22 خرداد) اعلام کرد: «دیگر تهدید هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود ندارد.»
به گزارش صداوسيما، این در حالی است که تحلیلگران در سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی آمریکایی بر خلاف ترامپ، چنین باوری ندارند. آنها بر این باورند رژیم کیم جونگ اون موضعی اتخاذ کرده است که بر اساس آن می‌خواهد تا جایی که می‌تواند از دولت ترامپ امتیاز بگیرد و این در حالی است از تسلیحات هسته‌ای‌اش که به باور او برای بقایش ضروری است، دست بر نمی‌دارد.
پنج مقام آمریکایی با‌اشاره به جدیدترین ارزیابی‌های اطلاعاتی اعلام کردند طی ماه‌های اخیر، حتی با آنکه دو طرف در روند دیپلماسی مشارکت داشتند، کره شمالی تولید اورانیوم غنی شده برای تسلیحات هسته‌ای را افزایش داد.
کره شمالی و آمریکا در آن نشست توافق کردند تا به سوی خلع سلاح هسته‌ای حرکت کنند، اما هیچ‌گونه توافقی خاصی در این باره امضا نشد.
 بر اساس دستور ترامپ، ارتش آمریکا برگزاری رزمایش در شبه جزیره کره را متوقف کرد که این اقدام یک امتیاز مهم برای کیم محسوب می‌شود.
این مقام‌های آمریکایی همچنین افزودند، مطمئنا شواهد واضحی در این باره وجود دارد که آنها در تلاش برای فریب دادن آمریکا هستند. ما می‌دانیم که مسائل زیادی وجود دارد کره شمالی تلاش کرده است برای مدت زمانی طولانی آنها را از ما پنهان کند از جمله اینکه ممکن است سایت‌های هسته‌ای بیشتری وجود داشته باشد که مااز آن بی‌خبریم و مایلیم که پیونگ یانگ همه تاسیسات خود را به طور علنی اعلام کند.