kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
در اعتراض به قانون مهاجرت اتفاق افتاد

ساختمان سنای واشنگتن در تسخیر مادران پلیس آمریکا 600 معترض را دستگیر کرد

صدها نفر از فعالان آمریکایی که علیه سیاست‌های وحشیانه مهاجرتی دولت این کشور تجمع کرده و ساختمان سنای واشنگتن را تسخیر کرده بودند، با پلیس ضد شورش مواجه و درگیر شدند. پلیس آمریکا پس از سرکوب و دستگیری حدود 600 زن معترض، موفق شد ساختمان سنا را پس بگیرد.

دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های سختگیرانه‌ و غیر انسانی در برابر مهاجران اتخاذ کرده و حتی با جدا کردن کودکان از والدین مهاجر و انداختن آنها در قفس‌های بزرگ آهنی خبر ساز شده است. اوج این اقدامات طی هفته‌های گذشته اتفاق افتاد و مقام‌های امنیتی و مرزی آمریکا طی یک اقدام وحشیانه و غیر اخلاقی بیش از 2هزار نفر از کودکانی را که به همراه والدین خود به‌طور غیرقانونی وارد این کشور شده بودند، از خانواده‌هایشان جدا کردند. این کودکان اغلب در بازداشتگاه‌ها نگهداری می‌شوند. این سیاست با اعتراض‌های شدیدی در داخل و خارج آمریکا مواجه شده و در نهایت ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی اعلام کرد که این کودکان می‌توانند با خانواده‌هایشان بمانند. بسیاری از کودکان جداشده هنوز نزد خانواده‌هایشان نیستند و در قفس نگهداری می‌شوند! این مهاجران اغلب اهل کشور‌های مکزیک، السالوادور، گواتمالا و دیگر کشور‌های آمریکایی لاتین هستند که از خشونت‌های داخلی و خانگی می‌گریزند.
در اعتراض به این وضعیت و بدرفتاری صدها نفر از فعالان آمریکایی روز پنج‌شنبه علیه سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور تظاهرات کرده و یکی از ساختمان‌های وابسته به سنا را تصرف کردند. معترضان که اغلب آنها زن بودند، در ساختمان «هارت» سنا در واشنگتن تحصن کردند. معترضان شعار می‌دادند: «با صدای بلند بگویید شفاف بگویید، مهاجران به اینجا خوش آمدند.»
این تظاهرات با عنوان «زنان سرپیچی می‌کنند» برگزار شد. معترضان پیش از آنکه راهی ساختمان سنا شوند، به «خیابان پنسیلوانیا» رفته و مقابل هتل بین‌المللی «ترامپ» تجمع کرده و شعار می‌دادند: «شرم، شرم، شرم.» جنبش «راهپیمایی زنان» که سال ۲۰۱۷ و همزمان با تحلیف ریاست‌جمهوری ترامپ شکل گرفته، از مردم خواسته بود به اعتراضات خود ادامه داده و از دستگیر شدن نهراسند. قرار است امروز نیز اعتراضات گسترده‌ای در واشنگتن و سایر شهر‌های آمریکا برگزار شود. مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند 575 نفر از این معترضان در داخل ساختمان متعلق به سنای آمریکا دستگیر شده‌اند.
اروپا
از سوی دیگر در اروپا نیز مقامات اتحادیه اروپا عرصه را روز به روز بر پناهجویان و مهاجران تنگ می‌کنند. در همین رابطه «دونالد تاسک»، رئیس ‌شورای اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر از توافق سران28 کشور اروپایی در زمینه سیاست‌های مربوط به پذیرش پناهجویان خبر داد.
نشست 12 ساعته در بروکسل در حالی پایان یافت که سرنوشت دولت آتی آلمان با توجه به اختلافات موجود میان «آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور و «هورست زیهوفر» وزیر کشور آلمان به این توافق گره خورده است. بر اساس این توافق کشورهای اروپایی می‌خواهند مراکزی را ایجاد کنند که روند بررسی درخواست پناهجویان در خاک آنها صورت گیرد و  پیش از اینکه پناهجویان به اروپا برسند، صلاحیت آنها برای پذیرش بررسی شود. به این منظور به کشورهایی در شمال آفریقا و غرب آسیا پیشنهاد کمک مالی می‌شود تا در این کشورها مراکز غربالگری ایجاد شود.