kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
نیویورک‌تایمز :

بزرگ‌ترین نگرانی سران اروپا در نشست ناتو «مواجهه با رفتار نامتعارف ترامپ» است

کشورهای اروپایی در حالی برای نشست ناتو در «بروکسل» آماده می‌شوند که همگی نگران هستند رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی رئیس‌جمهور آمریکا، اختلالاتی را در روند برگزاری این نشست به وجود آورد.

نشست سران ناتو قرار است به زودی در بروکسل برگزار شود و سران اروپا یک سال برای برگزاری آن تدارک دیده‌اند اما مسئولین برگزاری این نشست نگران رفتار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست هستندروزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به همین مسئله پرداخته و نوشته است: «همپیمانان اروپایی از تقابل با ترامپ در نشست آتی ناتو نگران هستند.»طبق این گزارش، آنهایی که در نشست اخیر هفت اقتصاد بزرگ جهان(جی7) حضور داشتند، رئیس‌جمهور آمریکا را به عنوان فردی عصبانی، مسخره، سرگردان و بی‌ادب به ویژه با میزبان این نشست یعنی «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان توصیف کرده‌اند. در ادامه گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: «ترامپ در اجلاس گروه 7 کشورهای غربی اروپایی را به عنوان «کشورهای مفت‌خوری» توصیف کرد که «از صلحی استفاده می‌کنند که با بودجه آمریکا به دست آمده است و آنها را قادر ساخته که سیستم‌های مزایای اجتماعی گسترده‌ای را برای خود به وجود آورند». ترامپ معتقد است که «تمامی این پیشرفت‌ها به این دلیل است که کشورهای اروپایی هزینه اندکی صرف دفاع از خود می‌کنند».
این گزارش می‌افزاید: «نیکلاس برنز» نماینده سابق در ناتو و دیپلمات آمریکایی که در هر دو دولت جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا خدمت کرده است، این سؤال را درباره حضور ترامپ در نشست ناتو مطرح کرده: «کدام ترامپ (در نشست ناتو) حضور پیدا خواهد کرد؟. بحث اصلی نشست ناتو «باید درباره اقدام ناتو در مهار روسیه در شرق اروپا باشد، اما ممکن است ترامپ همه چیز را به نفع [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] خراب کند. اگر ترامپ از راه برسد و (همه را) وادار به مذاکره با روسیه کند بدون آنکه در عوض بتوان به دستاوردی روشن با روسیه رسید، هرج و مرجی در ناتو به وجود خواهد آمد».
این گزارش ادامه می‌دهد، حتی مقامات ارشد آمریکا نیز می‌گویند که اطلاع چندانی از اهداف و نیات ترامپ در نشست ناتو ندارند و به مقامات اروپایی گفته‌اند که تمامی امور به حالت ترامپ در زمان ورود به بروکسل و آنچه که رسانه‌های محبوب وی همچون فاکس‌نیوز بر آن تأکید می‌کنند، بستگی دارد. با این‌حال طبق گزارش نیویورک‌تایمز، هیچ کس انتظار ندارد که ترامپ در این نشست دو روزه با رهبران 28 کشور دیگر سکوت پیشه کند. نیویورک‌تایمز در ادامه می‌افزاید: کشورهای اروپایی نگران هستند از آنجایی که پوتین مخالف هرگونه عضو جدید ناتو است، ممکن است ترامپ تلاش کند تا با دعوت جمهوری مقدونیه شمالی به این پیمان نظامی مخالفت و آن را بلوکه کند.