kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

سنای افغانستان «پنتاگون» را عامل ناامنی‌های اخیر این کشور معرفی کرد

سنای افغانستان آمریکا را «عامل اصلی تداوم ناآرامی‌ها» در افغانستان دانسته و از دولت کابل درباره همکاری با آمریکا توضیح خواسته است.

گروهی از نمایندگان سنای افغانستان در واکنش به افزایش مشکوک ناامنی‌ها در این کشور، مقامات ارشد دولت را به مجلس سنا احضار کردند و از آنها درباره پیمان امنیتی کابل- واشنگتن توضیح خواستند. آنها اعلام کردند، آمریکا هرگز در مبارزه با تروریسم در افغانستان صادقانه عمل نکرده است و خود نیروهای آمریکایی عامل جنگ و ناامنی در افغانستان هستند.
پیمان امنیتی کابل- واشنگتن سال 2014 میلادی میان دو کشور امضا شده است. امضای این پیمان نه تنها افغانستان را امن نکرده، بلکه شرایط امنیتی این کشور طی سال‌های گذشته بدتر شده است و هم‌اکنون، ناامنی و فقر اقتصادی شهروندان افغانستان را به شدت آزار می‌دهد.
طی ماه‌های گذشته برخی از شخصیت‌های سیاسی و محافل خبری، از انتقال عناصر داعش توسط آمریکا به افغانستان خبر می‌دادند. «کابلوف» نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان، از جمله کسانی بود که این خبر را رسانه‌ای کرده است.
تعیین ضرب‌الاجل برای مردم
همزمان خبر رسیده که طالبان شرایط را برای مردم دو شهر دیگر افغانستان سخت کرده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، گروه تروریستی طالبان، با ارسال دو نامه برای ریش‌سفیدان شهرستان‌های «جاغوری» و «مالستان» از توابع ولایت غزنی، به آنها و مردم این دو شهر پنج روز مهلت داده تا میان تسلیم شدن یا جنگ، یکی را بپذیرند!
طالبان در این دو نامه، از مردم و ریش‌سفیدان این دو شهر خواسته، مسئولانی را که طالبان برای پست‌های مدیریتی و اداری برگزیده، برای استقرار در محل ماموریت‌شان، همراهی کنند.
در حالی که دولت افغانستان آتش‌بس یک‌جانبه خود را با طالبان(بعد از آتش‌بس سه روزه عید فطر) برای مدت 10 روز تمدید کرده و اخبار پرحجمی از روشن شدن افق مذاکرات صلح بین دولت و طالبان از سوی مقامات دولتی و کشورهای غربی شنیده می‌شود، طالبان ضمن افزایش حملات خود، هرگونه مذاکره را در هر سطح رد کرده است.
«عبدالله ذبیح» یکی از بزرگان شهرستان جاغوری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کابل گفت که طالبان اعضای حکومت محلی خود را به آنها معرفی کرد و خواستار همراهی مردم با آنها شده است.
وی گفت که طالبان به آنها به طور صریح گفتند که تا روز یکشنبه هفته آینده مردم وقت دارند یا آنها را همراهی کنند و اگر تسلیم نشوند، نیروهای طالبان که برای حمله در منطقه تجمع کرده‌اند، بدون نتیجه باز نخواهند گشت.
وی گفت که بزرگان جلسه از طالبان خواسته‌اند که این پیام را به نمایندگان دولت در محل انتقال دهند و نباید مردم صدمه ببینند و باید دولت با طالبان برای فیصله موضوع با هم روبرو شوند.
تمدید 10 روزه آتش‌بس یک‌جانبه دولت با طالبان، اگرچه به اعتقاد برخی سبب تقویت امید به تحقق صلح شده است، اما انتقادهای زیادی را نیز داشت و برخی آن را نامناسب و باعث افزایش تلفات نیروهای دولتی دانستند.