kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۶۳۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

رژيم صهیونیستی در اندیشه تاسیس خط آهن حیفا تا خلیج ‌فارس

صهیونیست‌هایی که لحظه‌ای خود را از خطر مقاومت دور ندیده‌اند چند سالی است در اندیشه طرح اقتصادی تازه‌ای هستند که در صورت اجرا هیچ کشوری در منطقه نتواند علیه آنها وارد عمل شود. تاسیس «خط آهن از حیفا تا خلیج ‌فارس» طرحی قدیمی است که این روزها با قدرت گرفتن مقاومت و طرح خائنانه «معامله قرن» مجدداً بر سر زبان صهیونیست‌ها افتاده است.
از سال 2012 رژیم صهیونیستی طرحی را در دستور کار قرار داده که از تلاش صهیونیست‌ها برای متصل کردن راه‌آهن سرزمین‌های ‌اشغالی از بندر حیفا تا خلیج‌ فارس حکایت دارد. این خط آهن که طی سال‌های اخیر بسیار از آن سخن رفته با متصل کردن راه‌آهن رژیم صهیونیستی به اردن، به سایر کشورهای عربی وصل می‌شود و سیستم حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی را به کشورهای عربی مرتبط
می‌کند.
به گزارش تسنیم، برای نخستین بار این طرح در سال 2005 و در قالب توافقی بین اردن و رژیم صهیونیستی مطرح شد اما اجرایی نشد. پس از آن به‌عنوان یک لایحه در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در سال 2012 مطرح شد، اما تایید نشد. پس از آن در سال 2015 در دولت بنیامین نتانیاهو، «یسرائیل کاتص»، مسئول دو وزارتخانه‌ امنیت و راه دوباره این طرح را در رسانه‌ها مطرح کرد. از آن زمان به بعد این طرح از سوی کاتص در اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر رژیم صهیونیستی بیان شده و به‌نظر می‌رسد در حال جرح و تعدیل و چکش خوردن است تا اجرایی شود. این طرح وقتی برای صهیونیست‌ها جدی‌تر شد که بحث معامله قرن و خیانت ارتجاع عرب به میان کشیده شد.
براساس آنچه کاتص، ارائه کرده، قرار است خط آهن بندر حیفا در سواحل مدیترانه در فلسطین ‌اشغالی از مسیر شهر بیسان در شمالی‌ترین نقطه کرانه باختری از طریق گذرگاه شاه حسین، وارد اردن شده، به خط آهن شهر «اربد» اردن متصل می‌شود. خط آهنی که از شمال اردن آغاز شده و در طول کشور اردن تا جنوب این کشور امتداد دارد بخشی از خط آهن تاریخی حجاز است که در دوره عثمانی برای انتقال حاجیان از ترکیه به عربستان کشیده شده بود. در مسیر راه‌آهن کشورهای عربی یک نقطه در جنوب اردن، یک نقطه در عربستان و یک نقطه هم بین کویت و عراق خلأ وجود دارد که اگر ساخته شود تمام پایتخت‌های عربی مثل امان، ریاض، دوحه، مسقط، کویت، بغداد، دمشق و بیروت به هم وصل می‌شوند.
این طرح از زمانی جدی شد که جبهه مقاومت در دو کشور عراق و سوریه توانست بر تروریست‌ها غلبه یابد. از آن زمان صهیونیست‌ها از اصطلاحی به‌نام «کریدور تهران - بیروت» سخن گفته‌اند. مقصود آنها از این اصطلاح در حقیقت پیروزی مقاومت در منطقه غرب آسیا و متصل شدن 4 کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان به یکدیگر است، 4 کشوری که برای مبارزه با تروریسم، با یکدیگر هم‌پیمان شده‌اند و امروز یک جبهه واحد را مقابل طرح غرب برای منطقه غرب آسیا تشکیل داده‌اند. صهیونیست‌ها می‌گویند با اتحاد این 4 کشور، ایران می‌تواند در مدیترانه حضور یابد. صهیونیست‌ها با طرح راه‌آهن حیفا - خلیج ‌فارس در واقع می‌خواهند مسیری را که تمام کشورهای عربی حتی عراق و سوریه را درمی‌نوردد جایگزین این مسیر کنند.