kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

تلفات سنگین نیروهای تحت حمایت آمریکا در جنوب همزمان با پیشروی‌های تازه ارتش سوریه

ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را در مناطق جنوبی این کشور، دفع کرد و حدود 70 تروریست مهاجم را به هلاکت رساند. آمریکا نیز نسبت به این حمله، هیچ واکنشی نشان نداد.



به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه، حمله شورشیان در «منطقه کاهش تنش» جنوب را دفع کرده و حدود 70 شورشی را به هلاکت رساندند.
در ارتباط با هویت این تروریست‌ها، گزارشی نرسید. با این حال، در مناطق مرزی سوریه با اردن و فلسطین اشغالی، عناصر گروه‌های تروریستی «داعش»، «جبهه النصره» و «ارتش آزاد» حضور دارند و همه این تروریست‌ها تا چند روز پیش تحت حمایت آمریکا بوده‌اند.
اوایل هفته جاری واشنگتن رسماً به این گروه‌های تروریستی اعلام کرده بود که دیگر از آنها در مقابل ارتش سوریه حمایت نخواهد کرد و عملاً نیز همین سیاست را به اجرا گذاشت.
پیش از این و طی هفته‌های گذشته مقامات کاخ سفید مکرراً به نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن در مورد اجرای عملیات در جنوب و در مجاورت مرزهای سوریه با اردن و فلسطین اشغالی هشدار می‌دادند، ولی عملاً از این موضع به اصطلاح سفت و سخت خود، عقب نشستند.
دولت دمشق هم بارها موضع آمریکا را رد و اعلام کرده بود که به اقدامات خود برای پاکسازی جنوب ادامه می‌دهد. همچنین، در پیشروی‌های جدید ارتش سوریه در استان مرزی «درعا»، روستاهای تازه‌ای از لوث عناصر تروریستی پاکسازی شد.
در مجموع، اگر ارتش سوریه بر سه استان مرزی درعا، «قنیطره» و «السویدا» مسلط شود، خطوط کمک‌رسانی آمریکا و متحدانش از جنوب به تروریست‌ها، کاملاً قطع خواهد شد.
اظهارات بشار اسد
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با تلویزیون روسی «ان‌تی‌وی»، اعلام کرد که جنگ سوریه، جنگ داخلی نیست، بلکه یک جنگ بین‌المللی است.
او گفت: تروریست‌های داعش و جبهه النصره بار دیگر ایده ایجاد خلافت خود خوانده را تکرار خواهند کرد و از غرب کمک خواهند گرفت... این تهدیدی مذهبی است و حمایت سیاسی را پشت سر خود خواهد داشت. آنها باز خواهند گشت؛ زیرا غرب همواره از آنها تحت نام‌های مختلف استفاده خواهد کرد. بشار اسد با بیان اینکه روسیه تهدید تروریسم را به خوبی متوجه شده است، خاطرنشان کرد: ارتش روسیه با حمایت از مردم سوریه در برابر تروریست‌ها، در حقیقت از شهروندان خود در روسیه حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد: به غرب اجازه داده نخواهد شد در بازسازی سوریه شرکت کند، زیرا آنها (غربی‌ها) رفتاری غارتگرانه دارند.
بشار اسد در واکنش به اظهارات برخی مسئولان غربی درباره اینکه تا هنگامی که وی رئیس‌جمهور سوریه باشد، هیچ مبلغی برای بازسازی سوریه پرداخت نخواهند کرد، گفت: صادقانه بگویم، این بهترین سخنی است که غرب در کل دوران جنگ سوریه بیان کرده است.
وی تأکید کرد: ما به کمک غرب نیاز نخواهیم داشت، غرب از صداقت به دور است. آنها نفع نمی‌رسانند، آنها به دنبال منافع خود هستند.
بشار اسد خاطرنشان کرد: بحث، مذاکره یا گفت‌وگو با دشمن یا هر فرد دیگری، شاید مثمرثمر باشد، اما از آنجا که از زمان اولین مذاکره با آمریکا در سال 1974 تاکنون، ما در مورد هیچ موضوعی با آنها به چیزی دست نیافته‌ایم، صحبت با آمریکایی‌ها اتلاف وقت است.
رئیس‌جمهوری سوریه تأکید کرد: مشکل با رؤسای جمهوری آمریکا این است که آنها تحت تأثیر گروه‌های لابی، رسانه‌های اصلی، شرکت‌های بزرگ، مؤسسات مالی، شرکت‌های نفت و اسلحه‌سازی و غیره هستند. پس صحبت کردن با آمریکایی‌ها و مناقشه بی‌فایده با آنها، وقت تلف کردن است و مذاکره با آمریکایی‌ها صرف اینکه آمریکایی هستند، برای ما رضایت‌بخش نیست. ما آماده گفت‌وگو با طرفی هستیم که مذاکره با آن فایده داشته باشد و فکر نمی‌کنم سیاست آمریکا در آینده هم هیچ تغییری بکند.
رئیس‌جمهوری سوریه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به‌طور مداوم دروغ می‌گویند. هنگامی که هیچگونه احترام به قوانین بین‌المللی وجود نداشته باشد، زمانی که هیچ نهاد مؤثری در سازمان ملل وجود نداشته باشد، شما نمی‌توانید در مورد جلوگیری و منع تحرکات صحبت کنید،
(هم اکنون بر) جهان قوانین جنگل حاکم است.
اسد در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌اش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2021 گفت: نامزدی یا عدم نامزدی‌ام به دو عامل بستگی خواهد داشت، اول به تمایل من بستگی دارد و عامل دوم هم به اراده ملت سوریه بستگی دارد، اگرچه هنوز سه سال دیگر فرصت باقی است.