kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

رجب طیب اردوغان با کسب 52 درصد آرا در انتخابات پیروز شد

رجب طیب اردوغان در نخستین انتخابات پس از تغییر نظام سیاسی برای بار دوم به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه (برای یک دوره 5 ساله دیگر) انتخاب شد.



روز یکشنبه نخستین انتخابات پس از تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی برگزار شد و اردوغان برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شد. اردوغان یک سال و نیم زودتر اقدام به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی کرد که دلایل و اهداف این تصمیم در گزارش روز شنبه کیهان به طور مفصل بررسی شد. انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و ریاست ‌جمهوری) در 81 استان این کشور برگزار شد. وزارت کشور ترکیه تعداد واجدان شرایط رای ‌دادن را 56 میلیون نفر اعلام کرده بود. 415 ناظر بین‌المللی نیز از 8 سازمان جهانی روی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه نظارت کردند.
 «سعدی گوون» رئیس ‌شورای عالی انتخابات ترکیه طی یک نشست خبری اعلام کرده، براساس شمارش 99 درصد آرای صندوق‌های رأی، رجب طیب اردوغان اکثریت مطلق آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌دست آورده است و با کسب بیش از 52 درصد آرا پیروز مطلق انتخابات است و یک درصد آرای شمارش نشده هیچ تاثیری در نتیجه انتخابات ندارد. رئیس‌شورای عالی انتخابات ترکیه در مورد نتایج انتخابات تاکید کرد، 99 درصد آرای انتخابات پارلمانی شمارش شده و نتایج این آرا وارد سیستم شورای عالی انتخابات می‌شوند و گزارش جلسه‌های شمارش آرا همزمان با شورا با احزاب سیاسی نیز به‌اشتراک گذاشته می‌شوند.
نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه با شمارش 99درصد از آرای صندوق‌ها عبارت‌اند از: رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه: 52/55 درصد، محرم اینجه نامزد حزب جمهوریت خلق: 30/67 درصد، صلاح‌الدین دمیرتاش نامزد حزب دموکراتیک خلق‌ها: 8/36 درصد، مرال آکشنر رهبر حزب خوب: 7/33 درصد، تمل کارامولا اوغلو رهبر حزب سعادت: 0/89 درصد، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن: 0/2درصد.
در انتخابات پارلمانی نیز حزب عدالت و توسعه با  42/51 درصد (293 نماینده) از مجموع 600 کرسی در بین گروه‌های سیاسی بیشترین تعداد کرسی‌ها را به دست آورد، حزب جمهوریت خلق نیز با  22/68 درصد (146 نماینده) حزب دوم شد. کردها نیز در قالب حزب دموکراتیک خلق‌ها با 11/63 درصد (67 نماینده) مجوز لازم برای ورود به پارلمان را پیدا کردند چرا که در ترکیه هر حزبی که کمتر از 10 درصد از آرا را کسب کند مجوز لازم برای ورود به پارلمان را ندارد.
واکنش اردوغان
رجب طیب اردوغان در واکنش به خبر پیروزی‌اش اعلام کرد، ملت ترکیه بر اساس نتایج غیررسمی مرا به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند. امید دارم که هیچ کس از طریق زیر سوال بردن این انتخابات و نتایج آن با هدف پنهان کردن ناکامی‌های خود، به دموکراسی آسیب نزند. بر اساس گزارش روزنامه حریت، اردوغان در اظهارات خود همچنین به میزان مشارکت بالا در انتخابات که به گفته او نزدیک به ۹۰درصد است،‌ اشاره کرد.
اعتراض مخالفان
در حالی که هواداران رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه در پی پیروزی وی در انتخابات روز یک‌شنبه، برای جشن و پایکوبی به خیابان‌ها ریختند، برخی از مخالفان از احتمال تقلب در انتخابات سخن می‌گویند. مسئولان حزب جمهوری‌خواه خلق با انتقاد از اعلام نتایج در برخی خبرگزاری‌ها از جمله آناتولی پیش از شمارش کامل آرا، ادعا کردند این نتایج در حالی اعلام شد که هنوز نیمی از صندوق‌ها شمارش نشده بودند. آنها همچنین می‌گویند در جریان رأ‌ی‌گیری در برخی استان‌های شرقی و جنوب شرقی، تخلفاتی گزارش شده است. احزاب مخالف ۵ روز فرصت دارند اعتراض خود نسبت به نتایج انتخابات را
ارائه کنند.
سران کشورهای مختلف از جمله روسیه، قطر و ترکیه پیروزی اردوغان را تبریک گفتند. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز پیروزی اردوغان را به
وی تبریک گفت.