kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۴۸۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹
خانواده و ازدواج از نگاه رهبری

همسفر تا بهشت





مفهوم خوشبختی
خوشبختی عبارت است از آرامش، احساس سعادت و احساس امنیت.(1) جشن و اسراف و زیاده‌روی، کسی را خوشبخت نمی‌کند. مهریه و جهیزیه هم کسی را خوشبخت نمی‌کند. پایبندی به روشِ شرع است که انسان را خوشبخت و سعادتمند می‌کند.(2)
همدیگر را بهشتی کنید!
ازدواج و اختیار همسر، گاهی در سرنوشت انسان مؤثر است. خیلی از زن‌ها هستند که شوهرانشان را بهشتی می‌کنند. خیلی از مردها هم هستند که زن‌هایشان را بهشتی می‌کنند. عکس آن هم هست. اگر زن و شوهر این کانون خانوادگی را قدر بدانند و برای آن اهمیت قائل باشند، زندگی، امن و آسوده خواهد شد و کمال بشری برای زن و شوهر در سایه‌ ازدواج خوب ممکن خواهد شد.(3)
گاهی هست که مرد در فعالیت‌های زندگی سر دوراهی می‌رسد. انتخاب باید بکند یا دنیا را و یا راه صحیح و امانت و صداقت را، یکی از این دو تا را باید انتخاب کند؛ اینجاست که زن می‌تواند او را به راه اول یا به راه دوم بکشاند. متقابلاً، عکس آن هم هست. شوهرها هم در مورد همسرانشان می‌توانند این طور تأثیرات را داشته باشند. سعی کنید با هم این طور باشید. هر دو کوشش کنید که متدین، در راه خدا، در راه اسلام، در راه حقیقت، در راه امانت و صداقت، نگه دارید و مانع از انحراف و لغزش شوید.(4)
در دوران بسیار دشوار سال‌های مبارزات و همچنین سال‌های انقلاب، خیلی از زن‌ها شوهران خود را با صبر و همکاری‌شان بهشتی کردند. مردها رفتند در جبهه‌های گوناگون و خطرات را متحمل شدند. این زن‌ها در خانه‌ها لرزیدند و دچار تنهایی و غربت گشتند امّا زبان به شِکوه باز نکردند تا شوهرهایشان از رفتن به جبهه و از ورود در میدان مبارزه، از ادامه مبارزه پشیمان شوند. می‌توانستند این طوری عمل کنند ولی نکردند. بی‌صبری نشان ندادند. شوهرانی هم بودند که همسرانشان را بهشتی کردند، هدایت آنها، دستگیری و کمک آنها موجب شد که این زن‌ها بتوانند در راه خدا حرکت کنند. عکس آن را هم داشته‌ایم. زن‌هایی بوده‌اند که شوهران خود را اهل جهنم کرده‌اند و مردهایی هم بوده‌اند که زن‌های خود را جهنمی کرده‌اند. می‌توانید با هم همکاری کنید، همدیگر را اهل بهشت کنید، همدیگر را سعادتمند کنید، همدیگر را در راه تحصیل علم، تحصیل کمال، پرهیزگاری، تقوی و ساده زیستی کمک کنید.(5)
همدیگر را خوشبخت کنید!
خیلی از زنها هستند که شوهر خودشان را بهشتی می‌کنند. خیلی از مردها هستند که همسر خود را حقیقتاً سعادتمند می‌کنند. موارد عکس این هم هست. ممکن است مردهای خوبی باشند، زن‌هایشان آنها را اهل جهنم کنند و زن‌های خوبی باشند که مردهایشان آنها را اهل جهنم کنند. اگر چنانچه زن و مرد هر دو توجه داشته باشند، با توصیه‌های خوب، با همکاری‌های خوب، با مطرح کردن دین و اخلاق در محیط خانه ـ آن هم بیشتر از مطرح کردن زبانی، مطرح کردن عملی ـ این طور یکدیگر را کمک می‌کنند. آن وقت زندگی کامل و حقیقتاً وافی و شافی خواهد شد.(6)
انسان با راهنمایی و دلسوزی و تذکر بجا، با مانع شدن از زیاده‌روی‌ها و بعضی کج‌رفتاری‌های همسرش، می‌تواند او را اهل بهشت کند. البته عکس آن هم هست. با افزون‌طلبی‌ها، با توقّعات و با روش‌های غلطی که وجود دارد، می‌تواند همسر خود را جهنّمی کند...(7)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
1. خطبه‌ عقد مورخه‌ 30/3/1379          2. خطبه‌ عقد مورخه‌ 10/2/1375
3. خطبه‌ عقد مورخه‌ 10/2/1375           4. خطبه‌ عقد مورخه‌ 21/12/1379
5. خطبه‌ عقد مورخه‌ 23/12/1379         6. خطبه‌ عقد مورخه‌ 11/12/1377
7. خطبه‌ عقد مورخه‌ 9/4/1378