kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

روحانی: برجام تمام تحریم‌های بانکی را لغو می‌کند 94/4/23 /ظریف: قرار نبود برجام تحریم‌های بانکی را حل کند! 97/4/3

وزیر امور خارجه در حالی ادعا می‌کند که قرار نبود برجام تحریم‌های بانکی را حل کند که رئیس‌جمهور 23 تیرماه 94 و پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای گفته بود که تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی،اقتصادی و... نه تعلیق بلکه بطور کامل لغو خواهد شد.

سرویس سیاسی-

« امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و‌اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده لغو می‌شود. تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی بطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود».
اینها عینا عباراتی است که رئیس‌جمهور بعدازظهر روز 23 تیرماه و پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی و در مقابل صدها دوربین و خبرنگار و میلیونها ایرانی بیان کرد ،اما روز گذشته وزیر امور خارجه کشور در ادعایی جدید و البته تاسف آور مدعی شده است که: از اول نیز قرار نبود مشکلات بانکی توسط برجام حل شود بلکه مشکلات بانکی مربوط به عدم شفافیت و عدم عضویت در FATF است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: چرا دستاورد خودمان را به دست خود نابود کنیم. دوستانی که یک روز می‌گفتند برجام چه دستاوردی برای ما داشت امروز در رسانه‌های خود می‌گویند چرا فلان شرکت از ایران خارج شد.
ظریف ادامه داد: من یقین دارم آمریکایی‌ها دوران سخت و پرفشاری را خواهند گذراند. در گذشته مقامات آمریکا در کاخ سفید می‌نشستند و پیاده نظام آنها که اروپایی‌ها بودند تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کردند اما امروز شما می‌بینید برخلاف گذشته اروپایی‌ها نه تنها در کنار آمریکایی‌ها نیستند بلکه در تضاد با آنها هستند و در این مسیر آنها را همراهی نمی‌کنند.
وی اظهار داشت: در گذشته شاهد بودیم برخی تحریم‌های اروپا جدی‌تر و سخت‌تر از آمریکا بود اما امروز آن دوران گذشته و تکرار نشده است.
آقای ظریف گفته است که «اروپایی‌ها نه تنها در کنار آمریکایی‌ها نیستند بلکه در تضاد با آنها هستند». متاسفانه تحلیل آقای ظریف از مسائل بین‌الملل آن هم در جایگاه وزیر امور خارجه، تأمل برانگیز است.
در روزهای گذشته، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود:«عزم ما برای حفظ توافق هسته‌ای، در راستای منافع آمریکاست». موگرینی همچنین در هفته‌های گذشته گفته بود:«درباره برنامه موشکی ایران و موضوعات منطقه، اختلافی با آمریکا نداریم». همچنین «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در هفته‌های گذشته گفته بود:«به خاطر ایران مقابل آمریکا نمی‌ایستیم».
در هفته‌های گذشته، رسانه‌های منطقه‌ای محتوای مذاکرات اخیر دولت آمریکا با اروپا را فاش کردند که نشان می‌دهد آمریکا قبل از خروج از برجام از اروپا برای ادامه فشار به ایران تضمین گرفته است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز آمریکا تمام تلاش خود را درخصوص فشار به ایران برای خروج از برجام می‌کند، خاطرنشان کرد: اقدامات آمریکا اقدامات ایذایی است یعنی آنها اقدام عملی و واقعی انجام نمی‌دهند بلکه بیشتر بحث روانی موضوع است که می‌خواهند ما را تحت فشار قرار دهند و برای همین است که ما باید  به هدف آنها آشنا باشیم و بدانیم دشمن چه هدفی را و با چه مسیری دنبال می‌کند.
توهین به منتقدان
ظریف با‌اشاره به دو مشکل شفافیت امور بانکی و مالی کشور و موضوع مبارزه با پولشویی افزود: متأسفانه عده‌ای امروز از FATF تابویی ساخته‌اند که البته باید این را بگویم که اکثر کسانی که درخصوص این موضوع صحبت‌هایی را داشته‌اند، اطلاع چندانی از آن ندارند و بعضاً می‌گویند FATF شاید یک قرارداد باشد، شاید یک چارچوبی برای مذاکره است و یا اینکه آنها احتمالا نمی‌دانند چه تأثیراتی این موضوع می‌تواند برای کشور در پی داشته باشد که امروز من نمی‌خواهم در این رابطه صحبتی کنم.
توهین به منتقدان به امری رایج در ادبیات دولتمردان تبدیل شده است. در این ادبیات «پاسخ کارشناسی به منتقدان» هیچ جایگاهی ندارد و صرفا با بی‌سواد! و کم‌عقل! خواندن منتقدان، صورت مسئله را پاک می‌کنند.
قرار نبود!
وی تأکید کرد: به اعتقاد ما این دو مشکل قابل حل است و هرچند که ارتباط مستقیمی هم با وزارت امور خارجه ندارد ولی ما در این زمینه هم پیگیر هستیم و ان‌شاءالله راهی برای آن پیدا خواهیم کرد. از اول نیز قرار نبود مشکلات بانکی توسط برجام حل شود بلکه مشکلات بانکی مربوط به عدم شفافیت و عدم عضویت در FATF است.
ظریف گفته است «از اول هم قرار نبود مشکلات بانکی توسط برجام حل شود»! این اظهارنظر تأمل‌برانگیز در حالی است که روحانی- 23 تیرماه 94- در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران گفته بود:«تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق». دیگر دولتمردان نیز بارها بر لغو تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم بانکی تاکید کرده بودند.
متاسفانه به دلیل بی‌دستاوردی برجام، دولتمردان به انکار وعده‌ها روی آورده‌اند. این در حالی است که مقامات ارشد دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای در سال 94، تمامی امور کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زدند.
گفتنی است در تیرماه 95 برنامه اقدام FATF از سوی وزارت اقتصاد پذیرفته شد. بنابراین ایران وارد پروسه 18 ماهه اجرای برنامه اقدام FATF شد. دولت به امید همکاری بانک‌های خارجی پذیرفت که توصیه‌های FATF را اجرایی کند. از سوی دیگر، FATF اعلام کرد که ایران حداقل به مدت 12 ماه به طور مشروط از شرایط اقدام متقابل خارج شده است و شرط لازم برای خروج کامل ایران از بیانیه عمومی، اجرای کامل برنامه اقدام است. مسئولین دولتی بارها اعلام کردند که در صورت همکاری با FATF، وضعیت همکاری بانک‌های خارجی بهتر خواهد شد. اکنون حدود 2 سال از پذیرش برنامه اقدام FATF توسط دولت می‌گذرد اما وضعیت همکاری بانک‌های خارجی بدتر شده است.
خطوط قرمز!
وزیر امور خارجه گفت: ما معتقدیم که در کشور باید یک سیاست خارجی وجود داشته باشد و همان‌طور که در قانون اساسی هم آمده، تعیین خطوط و سیاست‌های کلان، سیاست خارجی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد و ما همان‌گونه که در بحث برجام در چارچوب فرمایشات ایشان حرکت کردیم در موضوع FATF هم این کار را ادامه خواهیم داد و جای نگرانی برای بازار نیست.
ظریف مدعی شده است که «در بحث برجام در چارچوب فرمایشات ایشان حرکت کردیم». این در حالی است که در سال ۹۴ رهبر معظم انقلاب شروط نه‌گانه‌ای را درباره برجام معین کرده و خواستار رعایت دقیق و موبه‌موی آن شدند. با نگاهی کوتاه به این شروط نه‌گانه از جمله اینکه ضمانت کافی برای لغو تحریم‌ها از طرف مقابل گرفته شود و اینکه تحریم‌ها با عناوین دیگر مثل حقوق‌بشر و... بازنگردد، می‌بینیم که تقریباً هیچ‌یک از آنها جامه عمل نپوشید و اتفاقاً فاجعه برجام دقیقاً در اثر نافرمانی از این فرامین روشنگر بود!
رهبر معظم انقلاب در دیدار نوروزی سال ۹۵ در مشهد مقدس با‌ اشاره به سخنان وزیر خارجه مبنی بر رعایت نشدن برخی از خطوط قرمز، فرمودند:«وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً[ اینجا را یا این خط قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم».
«علی‌اکبر ولایتی» عضو هیئت نظارت بر برجام -تیرماه ۹۵- گفت:«به برخی شروط نه‌گانه ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب درخصوص اجرای تعهدات کشورمان در چارچوب برجام عمل نشد».
گفتنی است یکی از پرتکرارترین دروغ‌های حامیان دولت در پسابرجام این بوده است که برجام زیر نظر رهبری امضا و اجرا شد! این دروغ پرتکرار با دو ‌هدف عمده صورت گرفت. اول شانه خالی کردن از مسئولیت خسارت محض برجام و دوم بستن دهان منتقدان.
نگاه قبیله‌ای!
ظریف افزود: ما در ایران از اصلاح‌طلب، اصولگرا، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی، مخالف دولت همه در یک کشتی هستیم. هدف نه نظام است نه دولت روحانی بلکه هدف ایران است. این  ایران است که برای بعضی اهداف و تمایلات، مانع است.
وی در ادامه گفت: خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: اخیرا اروپایی‌ها گفته‌اند که ما پنج هزار شرکت کوچک و متوسط برای کار با شما تجهیز می‌کنیم در حالیکه ما باید خودمان به نحوی رفتار کنیم که انتخاب‌کننده این شرکت‌ها باشیم و خودمان شرکت‌هایی را که می‌خواهیم با ایران کار کنند را انتخاب کنیم چنان‌که به نحوی نباشد که فردا دلواپسان بگویند که شرکت‌های ورشکسته اروپایی آمدند با ایران کار کنند.
مقامات ارشد دولت آقای روحانی بارها ثابت کرده‌اند که گرایش‌های قبیله‌ای و حزبی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند.
گفتنی است ظریف در سال 93 در شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به این سؤال که «آیا شکست مذاکرات بر سیاست داخلی ایران تاثیرگذار خواهد بود»، گفت:«بی‌تردید همین‌طور است، زیرا ما روندی را شروع کردیم که هدف آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند؛ مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند... باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای نگاه به آینده داشتن، با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رأی نشان خواهند داد». وی تصریح کرده بود که نوع رفتارغرب، موجب کنار رفتن اصلاح‌طلبان در سال 84 و از جمله بازنشستگی شخص وی شده بود.
تکرارِ خزانه خالی!
ظریف در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اروپا دارای منافع راهبردی برای حفظ برجام است ولی اینکه چقدر آماده است برای حفظ این منافع هزینه بدهد موضوع دیگری است، تصریح کرد: ما می‌توانیم برجام را موفق کنیم و همچنین می‌توانیم ناموفق کنیم ولی باید به این نکته توجه کنیم که ناموفق شدن برجام برای ما خیلی خطرناک است گرچه ممکن است در مرحله‌ای مجبور شویم که این کار را بکنیم ولی قطعا این انتخاب نظام نیست.
ظریف در اظهارنظری مغایر با منافع ملی مدعی شده است که «ناموفق شدن برجام برای ما خیلی خطرناک است».
ظاهرا دولتمردان عادت دارند تا کشور را در مقابل دشمن «در موضع ضعف» معرفی کرده و طرف مقابل را به گستاخی بیشتر تشویق کنند!
گفتنی است روحانی در سال 92 با ادعای «خالی بودن خزانه» آن هم درست یک روز قبل از مذاکرات هسته‌ای منجر به حضور از موضع ضعف هیئت ایرانی در مذاکرات شد.