kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
یادداشت روزنامه‌نگار آمریکایی برای کیهان

تاریخ آمریکا پر است از آدم‌هایی مثل ترامپ




اشاره:
اقدام وحشیانه و غیرانسانی دولت آمریکا در جداکردن والدین پناهجویان از فرزندان و انداختن آنها در قفس‌های بزرگ و دفاع از این سیاست، بازتاب بسیار گسترده‌ای در آمریکا و سراسر دنیا داشت، طوری که سرانجام ترامپ مجبور شد با عقب‌نشینی از  این سیاست اجرای آن را موقتا متوقف کند. با این وجود هنوز تنفر باقی مانده از این قانون غیرانسانی برای دولت آمریکا حاشیه می‌سازد. دیروز خبر رسید سخنگوی کاخ سفید را به همراه خانواده‌اش از رستورانی در ایالت ویرجینیا بیرون انداخته‌اند، فقط به این خاطر که او برای فردی مثل ترامپ کار می‌کند. برای بررسی این مسئله که خود به تنهایی نشان‌دهنده تهی شدن دولت آمریکا از معیارها و اصول انسانی است نظر «وین مادسن» پژوهشگر و روزنامه‌نگار معروف آمریکایی و نویسنده کتاب «داعش همان آمریکاست» را جویا شده‌ا‌یم که وی ‌در یادداشتی برای کیهان به این موضوع پرداخته است:

اگرچه حاکمیت آمریکا در ادوار مختلف همواره تاکید زیادی بر مواضع اخلاقی و حفظ ارزش‌های انسانی داشته اما اقدام اخیر دولت ترامپ مبنی بر جدا کردن پناهجویان از فرزندان خود ثابت کرد که تمامی این ادعاها حرفی بیش نیست و در دنیای واقعیت وجود ندارد و تمام اقدامات واشنگتن نیز متناقض با این ادعاهاست. خشم عمومی در داخل و خارج از جامعه آمریکا ترامپ را مجبور کرد که از این قانون عقب‌نشینی کند و سیاست‌های آمریکا را با تعلیق جداسازی خانواده‌ها کمی اصلاح کند اما، اصلاح این قانون هیچ کمکی به 2300 کودکی که از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند نمی‌کند. اتفاق اخیر هرچند بسیار ناراحت‌کننده بود، و نگهداری کودکان در قفس دل بسیاری از انسان‌ها را رنجاند اما نمونه این حوادث و چنین حاکمانی در تاریخ آمریکا سابقه دارد و برای بردگان آمریکایی-آفریقایی بسیار اتفاق افتاده است. هنوز هم در حراج‌های غیرقانونی خرید برده در آمریکا، کودکان را از پدر و مادرانشان جدا می‌کنند.
به این نکته نیز باید توجه شود که، واشنگتن برای فرزندان بومی آمریکایی هم نقشه دارد و سعی می‌کند آنها را با آداب و رسوم غربی تربیت کند و به نحوی به سبک و سیاق آمریکایی پرورش دهد. رفتار نژادپرستانه آمریکا با پناهجویان، این کشور را وارد فاز جدیدی از «نفرت نژادی» و نژادپرستی آمریکا را برای همگان فاش کرده است. ترامپ هم اکنون منفورترین شخصیت در جهان است. تنفر جهان از ترامپ به حدی است که این احتمال وجود دارد حکومت‌های دنیا وی را تحریم کنند و ورود وی به کشورشان را ممنوع نمایند.
از جمله کسانی که معمار سیاست‌های ترامپ در حوزه‌های مختلف بوده، «استفان میلر» است. فردی که اعمالش بسیار شبیه به یکی از فرماندهان هیتلر یعنی «هنریچ هیملر» است. انسان‌هایی که همراهان ترامپ هستند و وی را در سیاست خارجی راهنمایی می‌کنند، بسیار نژادپرست‌اند و سفیدپوستان را برتر از سایر نژادها می‌دانند؛ «ریچارد اسپنسر»، «جیسون کسلر» و «دیوید دوک» از جمله این افراد هستند. این افراد که تفکرات نازیسم را به‌همراه خود دارند، در ماه‌های آتی تظاهراتی را در حمایت از ترامپ در خیابان‌های اطراف کاخ سفید برگزار خواهند کرد، تا نشان دهند تفکرات ترامپ در میان لایه‌های مردمی در آمریکا خریدار دارد.
 آمریکا اکنون تبدیل به یک حکومتی شده که بسیار شبیه به نظام «نازی» در آلمان است. با انتخاب ترامپ فضا برای تندرو‌ها و ملی‌گرایان آمریکایی فراهم شده تا بیشتر به ابراز عقاید خود بپردازند. در سالی که گذشت، آمریکا شاهد بسیاری از لشکرکشی‌های خیابانی بود که علت آنها درگیری‌ها و اختلافات نژادی بوده است.
شاید بتوان توصیف ترامپ از راست‌گرایان افراطی همانند نئونازی‌ها در رویدادهای «شارلوتزویل» به‌عنوان «مردم خوب» در سال گذشته را سرآغازی بر حمایت علنی ترامپ از نژادپرستان عنوان کرد.
این پیام‌ها از کاخ سفید جوانانی همانند «کروز» را برای اقداماتی از این دست تحریک می‌کند. نژادپرستان به قلب دولت ترامپ نفوذ کرده‌اند. معتقدم مشاوران ترامپ و راست‌گرایان افراطی هیچ تفاوتی با کروز عامل کشتار 17 نفر در مدرسه‌ای در کالیفرنیا ندارد.