kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۴۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
5 روز پس از آغاز عملیات بزرگ ارتش سوریه

آمریکا پشت گروه‌های مسلح در جنوب سوریه را خالی کرد

آمریکا پس از مشاهده پیشروی‌های مکرر نیروهای ارتش سوریه و عزم جدی آنها برای پاکسازی کامل مناطق مرزی جنوب و جنوب‌غرب سوریه، یکباره از حمایت تروریست‌ها دست برداشت و به آنها اعلام کرد، انتظار مداخله آمریکا را نداشته باشند.




پس از گذشت پنج روز از عملیات گسترده زمینی و هوایی ارتش سوریه در استان‌های مرزی «درعا» و «السویدا»، آمریکا یکباره پشت گروه‌های مسلح را خالی و به آنان اعلام کرد، انتظار مداخله (از سوی آمریکا را) نداشته باشند.
البته ناگفته نماند که آمریکا به همراه همپیمانان منطقه‌ای خود طی‌ روزهای گذشته سلاح‌های زیادی را از طریق خاک اردن، به تروریست‌ها (ارتش آزاد) در «درعا» و «السویدا» رسانده است.
در عملیات جنوب،  علاوه بر ارتش سوریه، جنگنده‌های روسی هم مشارکت دارند. علاوه بر آن، نیروهای مقاومت نیز در کنار نیروهای سوری حضور دارند.
رژیم صهیونیستی به همراه آمریکا، مکررا از روسیه خواسته بودند جلوی حضور نیروهای مقاومت را در جنوب سوریه بگیرد. اما ظاهرا روسیه به این فشارها، اعتنا نکرده است.
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اخیرا گفته بود که نه تنها حضور ایران و حزب‌الله در سوریه بلامانع است بلکه ایران در صورت تمایل، حتی می‌تواند در سوریه پایگاه نظامی هم داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست‌ها در شرق «درعا»، بسیار گسترده بوده و جنگنده‌های روسی بیش از 25 بار به مواضع تروریست‌ها حمله کرده‌اند.
رویترز در این رابطه گزارش داده که آمریکا پس از مشاهده مشارکت جنگنده‌های روسی در عملیات منطقه جنوب، دست از حمایت از عناصر وابسته به (گروه تروریستی) «ارتش آزاد» برداشته و به آنها اعلام کرده است: «ما در دولت آمریکا، شرایط دشواری را که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستید، درک می‌کنیم و همچنان به روس‌ها و نظام سوریه سفارش می‌کنیم که هیچ اقدام نظامی که ناقض منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه باشد، انجام ندهند!
منظور آمریکایی‌ها از «منطقه کاهش تنش»، منطقه‌ای است که براساس توافقات آستانه، دولت سوریه حق عملیات در آن را ندارد. اما این توافق شامل عناصر «جبهه النصره» و «داعش» که در «درعا» و «ا‌لسویدا» حضور دارند، نمی‌شود. کارشناسان با اشاره به نوع موضعگیری آمریکا در قبال تحولات جنوب، می‌گویند در واقع، از مواضع قبلی خود در جنوب، عقب‌نشینی کرده است.
اظهارات بشار اسد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه طی یک گفت‌وگوی مفصل با شبکه «ان‌.بی‌.سی» اظهار داشت که برخلاف تصور غربی‌ها، وی از حمایت مردم سوریه برخوردار است. بشار اسد توضیح داد: چگونه او (رئیس‌جمهور سوریه) می‌تواند از این حمایت برخوردار باشد و در همان حال، همین مردم را بکشد؟
بشار اسد افزود: «ما در حال مبارزه با تروریست‌ها هستیم، تروریست‌هایی که از حمایت دولت‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا و دیگر دولت‌ها در منطقه ما برخوردار هستند.
ما برای مبارزه با این تروریست‌ها، از حمایت‌های مردم برخورداریم و به خاطر همین حمایت‌هاست که ما در حال پیشروی علیه آنها هستیم.
ما صرفا به این سبب که از حمایت ایرانی‌ها و یا روس‌ها برخورداریم، نمی‌توانیم دست به پیشروی بزنیم. حمایت آنها نمی‌تواند جایگزین حمایت مردم سوریه شود. نمونه‌ای که در این‌باره می‌توانم به آن اشاره کنم شاه ایران است که دست‌نشانده غرب بود. او نتوانست در مقابل اعتراضات مردم ایران دوام بیاورد و ظرف چند هفته کل نظام او سقوط کرد و او مجبور شد از کشور خود فرار کند.»
بشار اسد در ادامه، به خبرنگار «ان‌.‌بی.سی» گوشزد کرد که جنگ در سوریه را کشورهای غربی راه انداخته و از آن، حمایت کرده‌اند.
سایر رویدادها
* بشار اسد تاریخ برگزاری انتخابات شوراهای محلی در این کشور را 16 سپتامبر (25 شهریور) اعلام کرد.
* سوریه پروازهای هوایی این کشور به لیبی را از سر گرفت و دولت لیبی نیز از این اتفاق، استقبال کرد.