kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲

رانندگی زنان در عربستان رسماً آزاد شد

بامداد یک‌شنبه ممنوعیت رانندگی زنان سعودی در عربستان رسما لغو شد و زنان این کشور اولین رانندگی قانونی خود در خیابان‌های این کشور را تجربه کردند.



شاید اگر روزی موجوداتی از سیاره‌های دیگر وارد زمین شوند با دیدن برخی قوانین در برخی کشورها متعجب شوند. اما احتمالا هیچ خبری به اندازه ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان در قرن 21 باعث تعجب آنها نخواهد شد. آل سعود در حالی نیمی از جمعیت خود را از رانندگی محروم کرده بود که این مسئله در دنیا تبدیل به یک لطیفه شده و بارها عربستان به خاطر همین مسئله مسخره شده است. اما در مهرماه گذشته ملک سلمان پادشاه سعودی با ملاحظاتی سعی کرد تا این ممنوعیت را برداشته و به زنان اجازه رانندگی بدهد. سرانجام از بامداد یکشنبه این فرمان اجرایی شد و زنان عربستان برای نخستین بار در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور رانندگی کردند. رانندگان زن عربستانی ابتدا در شهرهای جده و الدمام و تحت تدابیر شدید امنیتی شروع به رانندگی کردند.
وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود از تاریخ 3 اردیبهشت (10 شوال) بانوان عربستانی می‌توانند بدون نیاز به همراهی یک مرد، رانندگی کنند. سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان در تاریخ 4 مهر 1396 در حکمی، ممنوعیت رانندگی برای زنان سعودی را لغو کرده بود اما به دلیل فضای بسته‌ای که حکومت سعودی بر جامعه عربستان تحمیل کرده، اجرایی شدن این حکم حدود 9 ماه طول کشید.
زنان عربستان پیش از این اجازه رانندگی، سفر و تحصیل بدون اجازه ولی را نداشتند. رژیم سعودی سال گذشته با هدف جلب نظر مردمی که سالهاست در شرایط عصر حجری زندگی کرده‌اند و همینطور، مهیا کردن شرایط برای پادشاهی بن سلمان سند چشم‌انداز 2030 را تدوین کرد. بر اساس این سند عربستان می‌بایست تا سال 2030 وابستگی خود به اقتصاد نفتی را کم کرده و اصلاحات فرهنگی را نیز پیاده نماید. اما نکته مهم این است که بن سلمان اکنون خود به یکی از دشمنان اصلی این سند تبدیل شده و مخالفان وی که خواستار اصلاحات اجتماعی هستند را دستگیر و زندانی می‌کند. در این ارتباط شبکه خبری «بلومبرگ» در تحلیلی پیرامون اعطای برخی آزادی‌های مدنی از سوی پادشاهی عربستان به اهالی این کشور چون اعطای حق رانندگی به زنان نوشت، منتقدان و مخالفان عربستان ارعاب شده، به زندان افتاده و یا مجبور به همکاری شده‌اند. برای سال‌ها فعالانی که برای برداشتن منع رانندگی در این کشور مبارزه می‌کردند، دستگیر و در زندان نگهداری می‌شوند.