kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۱۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰

لزوم استفاده از هنر و تکنولوژی برای تبیین معارف ناب اسلام(زلال بصیرت)


افرادي كه در جامعه عهده‌دار انجام فعالیت‌های گوناگون می‌شوند، در دو دسته کلی قرار می‌گیرند؛ یک دسته افرادی هستند که انگیزه‌شان فقط امور مادی است و نهایت هدفشان کسب درآمد و شهرت است؛ در مقابل، افرادی هستند که نگاه فراتری دارند و برای نتایج مهم‌تری حتي حاضرند از منافع مادی خود صرف‌نظر کنند. مهم‌ترین نمونه این افراد شهدا هستند که هر چند از زندگی دنيا و برخورداري از رفاه بیزار نیستند، اما در افقی قرار گرفتند که حاضر شدند همه منافع و حتی جان خود را تقدیم کنند تا هدف والاتری محقق شود.
این امر که برخي افراد، از نوجوان 12-13 ساله تا پیرمرد 80 ساله آماده‌اند جان خود را برای رسيدن به هدفي برتر از اهداف مادي فدا كنند، نیاز به تحلیل روان‌شناختی دارد؛ اما هر چه هست، چنین افرادی باور کرده‌اند که حقایق ارزشمندی فراتر از لذت‌های مادي، عناوین دنيوي وقدرت و شهرت وجود دارد.
اهمیت شناخت
 عوامل متعددی در اين زمينه وجود دارند؛ اما مهم‌ترین عامل، شناخت است كه هر چند علت تامه نیست، اما شرط لازم است، همه انبیاء الهی نیز آمدند تا حقائق را به مردم بشناسانند.
امروز جدیدترین اخبار و اطلاعات به سرعت در دسترس همگان قرار مي‌گيرد. از سوی دیگر از ابتدای خلقت تاکنون هیچ زمانی را سراغ نداریم که تمام قدرت‌های دنیا هم‌قسم شده باشند که حق را نابود کنند. امروز همه قدرت‌های دنیا علیرغم اختلافات جدی که با یکدیگر دارند، برای ازبین بردن مذهب حقه و در دشمنی با جمهوری اسلامی مشترک هستند. اتحاد دشمنان در مقابله با ایران اسلامی، آن هم با وجود انبوهي از امکانات مادی، علمی و تکنولوژی و ابزارهاي مختلف تبلیغی بی‌سابقه است.
ما در چنین موقعیتی زندگی می‌کنیم؛ اما باید بدانیم اگر کسی برای خدا کار کند، خداوند نیز او را یاری خواهد کرد. نمونه‌های عینی متعددی در این زمینه وجود دارد که پیروزی انقلاب اسلامی یکی از آنها است؛ گروهي از مردم پا برهنه و مستضعف، با دست خالی انقلاب كردند و از زیر یوغ استعمار آمریکا و انگلیس بیرون آمده و به چنان عزتی رسیدند که قدرت‌هاي برتر دنيا حسرت دوران گذشته را می‌خورند.
در رأس این حرکت یک فرد روحاني قرار داشت که چه بسا هزینه زندگانی خودش را هم به زحمت فراهم می‌کرد؛ اما با اخلاص او و با حرکت همین پابرهنگان این اتفاق عظیم رقم خورد.
وظیفه ما ، شناساندن حقائق اسلام
انگیزه فعالیت‌های هدفدار اجتماعی، گاهی کسب درآمد، شهرت و طرفدار پیدا کردن است؛ گاهی نيز افرادی بر اساس وظیفه الهی اقدام می‌کنند؛ مانند رزمنده مخلصی که حاضر است هستی خود را براي دفاع از اسلام فدا کند. حال، در شرايطي که انبوهي از تبلیغات رسانه‌اي از سوي همه دشمنان، عليه اسلام وجود دارد، کدام رسانه باید از حقائق اسلام بگوید؟
اگر کسی وظیفه خود را شناساندن اسلام بداند و در این مسیر قدم بردارد، در واقع همانند جانشین پیامبر(ص) است كه آن حضرت برایش از خداوند طلب رحمت کرده است.
ما باید این بینش را در خودمان تقویت کنیم و بدانیم که همه ما امروز وظیفه داریم حقائق اسلام که با زحمات فراوان و وصف ناشدنی علمای گذشته حفظ شده و به دست ما رسیده را به وسیله ابزار و امكاناتي كه در اختيار داريم، به دیگران منتقل کنیم.
خداوند دائماً انسان‌ها را آزمایش می‌کند و افرادی که مسیر صحیح را انتخاب کنند، رشد خواهند کرد؛ البته لازمه انتخاب صحیح، شناخت است.
همان‌گونه که دشمنی علیه اسلام بیش از همه دوره‌ها است، زمینه برای ترویج حق نیز بیش از گذشته فراهم است و تعداد کسانی که حاضرند در این مسیر فداکاری کنند نیز بیشتر از گذشته هستند.
در انتخاب موضوع و شيوه ارائه معارف نبايد از اين نكته غافل شد که با توجه به گستره وسیع رسانه، نمی‌توان مخاطب را یک گروه خاص فرض کرد. امروز حتی در آن سوی دنیا عده‌ای تشنه معارف و حقائق هستند.
بر خلاف ظاهرسازی رسانه‌هاي غربي، مردم زیادی در سراسر دنیا متوجه آشفتگی‌های دنیا هستند و در پي شناختن حقایق برآمده‌اند،امروز رئیس‌جمهور آمریکا کمی از آشفتگی‌هاي موجود پرده برداشت و ماهيت واقعی فرهنگ غربی را به جهان نشان داد؛ او نشان داد که به هیچ چیز پایبند نیست؛ نه عقل، نه منطق، نه اخلاق و نه وعده و پیمانی كه امضا كرده؛ او فقط پول را می‌شناسد و بس و این، همان فرهنگ غربی است؛  آنها- ‌به قول خودشان‌- به دنبال دوشیدن پولداران هستند! و هرکس فطرت پاکی داشته باشد، می‌فهمد که این وحشی‌گری محض است.
لزوم بسیج همگانی برای نشر معارف ناب اسلامی
ما باید همه توانمان - هر چند در مقابل حجم عظيم رسانه‌هاي تبلیغاتي دشمنان اندک باشدـ را به کار بگیریم و در زمينه نشر معارف ناب اسلامي کوتاهی نکنیم. خداوندی که به او اعتقاد داریم، صریحاً فرموده که اگر شکرگزار باشید، نعمت‌ها بر شما افزایش خواهد یافت و اگر به دنبال یاری خدا باشید، قطعاً خداوند شما را یاری خواهد کرد. این سنت الهی است و نمونه‌های عینی فراوانی دارد؛ ما باید این سنت‌ها را باور داشته باشیم و در حد توان برای نصرت دین حق تلاش کنیم. البته در این مسیر از ابزار هنر و تکنولوژی نیز نباید غفلت کرد و بايد حقائق در قالب برنامه‌هاي شیرین و جذاب برای مردم ارائه شود.
هر نهادي که می‌خواهد در اين زمينه فعاليت كند و تأثیرگذار باشد، باید نقشه درازمدت و کلانی را طراحی کند و بر اساس آن اولویت‌ها را شناسایی کرده و با توجه به امکانات و شرایط موجود، بخشی از كار را كه می‌تواند بر عهده بگیرد و در این مسیر تلاش كند. همچنین باید اقشار مختلف مخاطبان را در نظر گرفت و بر اساس آمادگی و شناخت آنها، ابزاری و شيوه‌اي را به کار گرفت، که تأثیر بیشتری داشته باشد.
  بیانات آيت‌الله مصباح يزدي (دام ظله)  در دیدار با جمعي از مدیران مرکز پژوهش‌های صدا و سیما؛ قم؛ 97/1/7
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.