kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۱۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴

روز بد ائتلاف سعودی انصارالله 60 نظامی ائتلاف را کشت 130 نفر را اسیر کرد

انقلابیون یمن در واکنش به جنایت‌های ائتلاف سعودی در حمله به بندر الحدیده روز سه‌شنبه نیز موفق شدند 130 نظامی ائتلاف سعودی را اسیر و 60 نظامی دیگر این ائتلاف را هم به هلاکت برسانند.

عربستان و امارات به همراه کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی و همچنین ائتلاف اجاره‌ای از کشورهای فقیر آسیایی و آفریقایی از چهارشنبه گذشته (تقریبا همزمان با آغاز بازی‌های جام‌جهانی فوتبال)! با حمله به بندر الحدیده غیرنظامیان زیادی را به شهادت رسانده و به بیمارستان‌ها نیز رحم نکرده‌اند. براساس برآوردهای سازمان ملل جنگ الحدیده همین روزهاست که منجر به بزرگترین بحران انسانی جهان شود. بیش از ۶۰۰ هزار غیرنظامی در شهر جنگ‌زده الحدیده و مناطق اطراف آن هستند و طبق گزارش‌ها ۲۵۰ هزار یمنی در صورت بالا گرفتن آتش جنگ با احتمال خطر مرگ و نیز بیش از هفت میلیون در شمال یمن با خطر مرگ بر اثر گرسنگی در صورت توقف ارسال کمک‌های غذایی و دارویی در نتیجه بسته بودن بندر الحدیده روبه‌رو خواهند شد.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز هشدار داد که این حمله جان 300 هزار کودک یمنی را تهدید می کند. سازمان ملل نیز اخیرا اعلام کرد که حملات ائتلاف سعودی به الحدیده باعث آواره شدن 26 هزار یمنی شده است.
اما با این وجود حمله متجاوزانه ائتلاف سعودی به این بندر مهم با واکنش قاطع انقلابیون یمن مواجه شده به گونه‌ای که ائتلاف سعودی غربی، عبری جز کشتن غیر نظامیان و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها توفیق دیگری نصیبش نشده و نتوانسته است به داخل شهر نفوذ کند و عملا در محاصره قرار گرفته است. همین مسئله باعث شده است تا ائتلاف تلفات بدهد. بنابه گزارش العالم، منابع یمنی تلفات نیروهای ائتلاف عربستان و امارات در ساحل غربی یمن را ده‌ها نفر اعلام کرده‌اند. شبکه تلویزیونی «الغدیر» به نقل از منابع یمنی سه‌شنبه نوشت که نیروهای ارتش یمن در جبهه «الحدیده» ۱۳۰ نفر از نیروهای ائتلاف مذکور را به اسارت گرفته‌اند. این تعداد اسیر مربوط به درگیری‌های سه‌شنبه بوده و پیش از این نیز ۱۲۳ نفر از نیروهای ائتلاف که بیشتر  آنها از نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن بوده، به اسارت نیروهای انصارالله درآمدند. بدین ترتیب شمار اسرای ائتلاف سعودی در یک هفته گذشته به بیش از 250 نفر رسید.
احتمال عفو اسرا
از سوی دیگر محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییتی از شورای عالی انقلاب و دولت وفاق ملی یمن خواست با صدور بیانیه‌ای این اسرا را عفو کنند چرا که ائتلاف سعودی و اماراتی آن‌ها را مجبور به جنگ کرده است. در همین ارتباط، منابع میدانی به شبکه المسیره گفتند که در درگیری‌های روز سه شنبه در جنوب و غرب فرودگاه الحدیده،‌ بیش از ۶۰ نفر از نیروهای مهاجم و اشغالگر موسوم به «تیپ سوم و اول عمالقه»، کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. یک منبع در یگان تک‌تیراندازان یمنی نیز دیروز به این شبکه گفت که طی ۷۲ ساعت گذشته، نیروهای این یگان موفق شده‌اند ۳۰ نفر را در جبهه‌های مرزی از پای درآورده یا زخمی کنند.
تکرار حربه تصرف فرودگاه
اما نکته مهم این است که ائتلاف سعودی با ناکامی های میدانی بار دیگر به شایعه‌سازی و جنگ رسانه ای روی آورده بود. در روزهای نخست نبرد الحدیده ائئلاف سعودی مدعی شد فرودگاه الحدیده که در 10 کیلومتری بندر الحدیده قراردارد را تصرف کرده اما به زودی دروغ بودن این ادعا ثابت شد. اکنون بار دیگر ائتلاف سعودی مدعی است که بر این فرودگاه مسلط شده است. در واکنش به این خبر سخنگوی رسمی ارتش یمن تاکید کرد که فرودگاه الحدیده تحت کنترل نیروهای یمنی است و نیروهای مهاجم از طریق زمینی محاصره شده‌اند.
سرتیپ شرف لقمان سخنگوی رسمی ارتش یمن در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم ابراز داشت که نیروهای متجاوز محاصره شده‌اند و مسیرهای پشتیبانی آنها از سه طرف قطع شده است. متجاوزان در این شرایط بر روی حملات هوایی گسترده و موشک باران از سوی کشتی‌های جنگی حساب کرده‌اند. علاوه بر این‌ها درگیری‌ها در خط ساحلی نیز در طول استان الحدیده ادامه دارد. وی در خصوص نیروهای مستقر در فرودگاه الحدیده و روحیه جنگی آنها گفت، فرودگاه تحت کنترل کامل ما است و نیروهای نظامی و مبارزان مستقر در فرودگاه و اطراف آن حضور دارند و در داخل و تمامی جهت‌های پیرامونی آن مستقر هستند. البته دشمن تنها راه خود برای دستیابی به این فرودگاه را در حملات هوایی فشرده و گسترده دیده است.
محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله نیز اعلام کرد که درگیری‌ها در جنوب فرودگاه الحدیده با پشتیبانی شدید هوایی ادامه دارد و ارتش و کمیته‌های مردمی جلوی لشکرکشی ائتلاف به سمت فرودگاه الحدیده را گرفتند. وی گفت که نیروهای ائتلاف اکنون مشغول انتقال اجساد نیروهایشان از جبهه اطراف فرودگاه الحدیده و انتقال زخمی شدگان از اطراف این شهر از طریق قایق هستند. البخیتی ورود نیروهای ائتلاف به مرکز شهر الحدیده را تکذیب کرد و گفت، ما در داخل شهر و در نزدیکی فرودگاه هستیم و دشمن درحال فروپاشی است اما اکنون می‌خواهد یک پیروزی رسانه‌ای را اعلام کند، دشمن دروغ می‌گوید و این برای همگان آشکار شده است.
حمله به آرامکو
در همین حال، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عصر سه‌شنبه یک موشک بالستیک به شرکت آرامکو در منطقه عسیر عربستان و نیز یک موشک بالستیک دیگر را به تجمعات نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی در ساحل غربی یمن شلیک کرد. نیروهای انصارالله روز جمعه نیز تجمعات متجاوزان را در ساحل غربی با موشک توشکا هدف گرفتند. این شلیک موشک‌های بالستیک در چارچوب عملیات بازدارندگی  و واکنش و تضمین حقوق مشروع ملت یمن در دفاع از خود است.