kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۰۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸

گزارش خواندنی نیویورک تایمز از بلایی که ترامپ بر سر آمریکا می‌آورد

نیویورک تایمز در گزارشی انتقادی نوشته: «امپراتوری آمریکا در حال سقوط است و دونالد ترامپ، آمریکا را به کشوری که نعره‌های آن دیگر ترسی به دل طرف مقابل نخواهد افکند تبدیل کرده است.»

سیاست‌های داخلی و خارجی دولت آمریکا صدای بسیاری از رسانه‌های این کشور را هم درآورده است. به گفته این رسانه‌ها این اقدامات «باعث سقوط قدرت آمریکا شده و نه‌تنها کمکی به قدرتمندشدن آمریکا نمی‌کند بلکه روز به روز واشنگتن تنهاتر شده و متحدین خود را نیز از دست می‌دهد.»
پایگاه اینترنتی «نیویورک تایمز» اما در گزارشی تحت عنوان «سقوط امپراتوری آمریکا» نوشته: «دولت آمریکا در قالب یک سیاست رسمی کودکان را از آغوش والدینشان جدا و آنها را در فضاهایی محبوس که مقامات آمریکایی تاکید دارند قفس نیست، نگهداری می‌کند. بر اساس این گزارش «رئیس‌جمهور آمریکا از یک سو خواستار توقف تحقیقات نهادهای فدرال درباره دستیاران و معاونان خود می‌شود و در عوض بر لزوم پیگرد قانونی دشمنان و مخالفان سیاسی خود تاکید می‌ورزد. وی به متحدان دموکراتیک آمریکا اهانت می‌کند و در عوض به تجلیل و ستایش از دیکتاتورهای قاتل می‌پردازد. و اینها در شرایطی است که احتمال بروز جنگ تجاری از هر زمان دیگر محتمل‌تر شده است.»
نیویورک تایمز سپس این طور به گزارش خود ادامه می‌دهد که: «فصل مشترک همه این رویدادها و اتفاقات چیست؟ روشن است همه این موارد به شخصیت مردی مربوط می‌شود که کاخ سفید را در ید قدرت خود گرفته است، قطعا بدترین آدمی که تاکنون به این سمت رسیده است. ولی مسئله به اینجا و به شخص ترامپ ختم نمی‌شود. آنچه ما هم اکنون در آمریکا شاهد هستیم مخالفت سیستماتیک و لگدمال کردن ارزش‌هاست.»
نیویورک تایمز سپس می‌نویسد: «همه رویدادهایی که هم اکنون شاهد هستیم خلاف ارزش‌های بنیادین صورت می‌گیرد. بروز درگیری‌های مرزی، حمله به حاکمیت قانون در داخل کشورها، اهانت به سران دموکراتیک و ستایش از دیکتاتورها و عهدشکنی در توافقنامه‌های بین‌المللی و تجاری به معنای این است که به ارزش‌ها و ایده‌آل‌ها پشت کرده‌ایم. غافل از آنکه نفی ارزش‌ها ما را قوی‌تر نمی‌کند بلکه ضعیف‌تر می‌سازد. این روند منافع کشور را تضمین نمی‌کند.
آمریکا مانند هفتاد سال پیش قدرت مطلق جهان نیست. ترامپ سخت در وهم و خیال و ‌اشتباه است اگر فکر می‌کند دیگر کشورها در برابر تهدیدات وی تسلیم خواهند شد. و اگر قرار باشد ما وارد جنگ تجاری تمام عیار شویم که احتمال آن بسیار زیاد خواهد بود، هم وی و هم همه کسانی که به ترامپ رای داده‌اند از پیامدهای آن شگفت زده خواهند شد. شاید صاحبان صنایع به دستاوردهایی برسند ولی میلیون‌ها کارگر آواره و بدبخت خواهند شد. بنابراین در یک کلام باید گفت ترامپ عظمت و بزرگی را به آمریکا باز نخواهد گرداند. او آمریکا را به یک کشور قلدرمآب تبدیل می‌کند، کشوری که نعره‌های قلدرمآبانه آن دیگر ترسی به دل طرف مقابل نخواهد افکند.»