kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
روزهای پرکار «اون»

رهبر کره‌شمالی به پوتین نامه نوشت، به چین سفر کرد

رهبر کره شمالی روزهای پر کاری را سپری می‌کند. وی دیروز پس از اینکه نامه‌ای برای پوتین نوشت و از رئیس‌جمهور روسیه خواست روابط دو کشور گسترش یابد، سومین سفر خود به چین در سال جاری را هم انجام داد.

تلویزیون دولتی چین روز گذشته گزارش داد که «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی یک سفر دو روزه به این کشور را آغاز کرده که سومین سفر وی به این هم‌پیمان بزرگ کشورش در سال ۲۰۱۸ میلادی به شمار می‌آید. او پیشتر دو بار در فروردین و خرداد به چین سفر
کرده بود.به گزارش فارس، دولت و رسانه‌های چینی برای نخستین بار و در یک حرکت متفاوت، روز گذشته خبر سفر رهبر کره شمالی را اطلاع‌رسانی کردند در حالی که در دو سفر قبلی، سکوت کرده و تنها بعد از بازگشت کیم به پیونگ یانگ آن را رسانه‌ای کردند. چین مهم‌ترین حامی و شریک اقتصادی کره شمالی محسوب می‌شود و اکنون نیز خواهان برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور است.کارشناسان معتقدند چین مایل است در مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی نقش مهمی ایفا کند و سفر کیم نیز احتمالا با هدف ارایه جزییات مذاکره وی با ترامپ به رئیس‌جمهور چین و مشورت با وی انجام شده است. دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سه شنبه 22 خرداد در سنگاپور برگزار شد.از سوی دیگر، «یوری اوشاکوف»، مشاور سیاست خارجی کرملین روز گذشته اعلام کرد که کیم جونگ اون، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نامه نوشته است.بر اساس گزارش خبرگزاری نووستی، این مقام روسی خاطرنشان کرد که رهبر کره‌شمالی در این نامه خواستار حفظ روابط و تعاملات با مسکو در سطوح بالا شده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که روسیه از رهبری کره شمالی دعوت کرده تا به این کشور بیاید.گفتنی است یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کره شمالی در مذاکرات تازه این کشور با آمریکا این است که توانسته، علاوه‌بر متوقف ساختن رزمایش‌های مشترک سئول-واشنگتن، کشورش را از انزوا خارج کند، بدون اینکه امتیازی به ترامپ دهد. این مسئله باعث اعتراض محافل سیاسی در غرب شده است.