kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

وعده نسیه به کره شمالی در برابر درخواست امتیاز نقد!/ پمپئو: اول خلع سلاح کامل، بعد رفع تحریم‌ها

در حالی که کره شمالی پیش از این از مرحله‌ای بودن تبادل امتیازات حین مذاکره با آمریکا خبر داده بود وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده روند مذاکرات به این شکل خواهد بود که اول کره شمالی باید به طور کامل خلع سلاح شود، بعد تحریم‌ها برداشته شوند.
سرویس خارجی-

«مایک پمپئو» در دیدار با رئیس‌جمهور کره جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن در سئول گفت: دونالد ترامپ درباره خلع سلاح هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها به صراحت صحبت کرده است، ما قصد خلع سلاح کامل کره شمالی را داریم و تنها پس از آن بخشی از تحریم‌ها علیه کره شمالی برداشته خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از رویترز، این اظهارات متناقض پمپئو به خصوص تاکید بر خلع سلاح کامل و در مقابل برداشتن «بخشی» از تحریم‌ها و (نه همه آنها) در حالی مطرح می‌شود که پیش از این رسانه رسمی کره شمالی گزارش داده بود که  ترامپ و کیم جونگ‌اون اصل «اقدام مرحله به مرحله و همزمان» را برای رسیدن به صلح در شبه جزیره کره به رسمیت شناخته‌بودند. ترامپ و کیم جونگ اون روز سه‌شنبه هفته گذشته در سنگاپور دیدار و سندی را امضا کردند که در پی آن قرار شد در ازای خلع سلاح کره شمالی تحریم‌ها برداشته شود و کمک‌های اقتصادی هم  به این کشور سرازیر گردد. ترامپ حتی وعده داده ‌بود که کره شمالی را ثروتمند خواهد کرد! پیش از این توافق هم طرفین بر مرحله‌ای بودن توافق و امتیازات متوالی توافق کرده بودند که به نظر می‌رسد که هنوز جوهر  امضای توافق خشک نشده، از سوی مقامات آمریکایی مورد فراموشی قرار گرفته است.
تعلیق مانورهای نظامی در شبه‌جزیره کره
  پنتاگون رسما تعلیق مانورهای نظامی در شبه ‌جزیره کره را اعلام کرد. به گزارش تسنیم، یک مقام مسئول آمریکایی اعلام کرد که تمرین‌های نظامی عمده در شبه‌ جزیره کره تا اطلاع‌ ثانوی معلق شدند. این اقدامات در پی دیدار رهبران کره ‌شمالی و آمریکا در سنگاپور اتخاذ شده است. ترامپ در کنفرانس خبری خود پس از این دیدار عنوان کرده بود به خاطر مذاکره با کره شمالی برای حصول به یک توافق، برگزاری تمرین‌های نظامی در منطقه مناسب نیست.