kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
جنگ تعرفه‌ها در غرب

خشم اروپا، کانادا و مکزیک از تعرفه‌های سنگین ترامپ بر واردات آلومینیوم و فولاد

ترامپ که پیش از این جنگ تجاری جدی را با چین کلید زده بود دیروز رسما جنگ تعرفه‌ها با اروپا، کانادا و مکزیک را هم آغاز کرد که با واکنش بسیار تند این کشورها مواجه شده است.





جنگ تعرفه‌ها که پیش از این بین آمریکا و چین شروع شده بود دیروز عملا بین آمریکا و اروپا آغاز شد. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بی‌آنکه پیام توئیتری بنویسد و یا شخصا اظهار نظری کند این بار «ویلبور راس»، وزیر تجارت خود را جلو فرستاد و از این طریق اعلام کرد که از جمعه (دیروز) بر روی تمام واردات فولاد از اتحادیه اروپا و همچنین کانادا و مکزیک که تا به حال از این جریمه‌ها معاف بودند یک تعرفه گمرکی 25 درصد و برای آلومینیوم 10 درصدی وضع خواهد کرد.
«ترامپ» در اواخر ماه مارس (اسفند ماه) تعرفه‌های گمرکی روی محصولات فولاد و آلومینیوم وارداتی را اجرایی و دلیل این اقدام خود را «حمایت از امنیت ملی» عنوان کرد. البته برخی کشورها تا تاریخ مشخصی (11 خرداد) از این تعرفه‌های گمرکی معاف شدند که این کشورها در کنار اعضای اتحادیه اروپا همچنین کشورهای کانادا و مکزیک بودند. دونالد ترامپ قواعد استثنائی دائمی برای این کشورها را منوط به دستیابی به توافقاتی در این زمینه دانسته است. در هفته‌های گذشته سران بسیاری کشورهای اروپایی تلاش کردند تا ترامپ را از اجرای این‌گونه تعرفه‌ها باز دارند. با این حال ترامپ این تصمیم خود را از دیروز رسما عملیاتی کرد.
واکنش اروپا
این اقدام ترامپ با واکنش‌های شدیدی از طرف بسیاری از مقامات اروپایی از جمله فرانسه و آلمان روبه‌رو شد. دولت آلمان این تصمیم آمریکا را «غیر‌قانونی» اعلام کرده و همزمان درباره تشدید تنش‌ها در مناقشات تجاری با آمریکا هشدار داده است. «پیتر آلتمایر»، وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرده که اتحادیه اروپا حالا به صورت قاطع و مشترک عمل خواهد کرد و این شامل اقدامات متقابل احتمالی است.
رئیس‌جمهوری فرانسه اما در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود از تصمیم او برای برقراری تعرفه‌های سنگین بر واردات آلومینیوم و فولاد از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به شدت انتقاد کرده است.
 امانوئل ماکرون در این گفت‌وگو با غیرقانونی خواندن اقدام دولت آمریکا در برقراری تعرفه‌های تجاری سنگین از «اقدام قاطع و متناسب اتحادیه اروپا» خبر داده است. وزیر اقتصاد فرانسه، برونو لومر نیز در ملاقاتی با وزیر بازرگانی آمریکا به همتای خود گفته: «ما تحت فشار وارد مذاکره نخواهیم شد. ما معتقدیم که تصمیم اتخاذی آمریکا غیرقابل قبول است و عواقبی جدی برای اقتصاد جهانی به همراه خواهد داشت.» «یان کلود یونکر»، رئیس ‌کمیسیون اتحادیه اروپا هم این تصمیم را «غیرقابل قبول» دانسته و در واکنش به این  اقدام ترامپ تاکید کرده که «امروز روز بدی برای تجارت جهانی است.» وی از اقدامات متقابل اتحادیه اروپا در آینده خبر داد. دولت انگلیس نیز درباره این تصمیم دولت آمریکا ابراز تاسف کرده و یک سخنگوی دولت آن گفته که انگلیس و اتحادیه اروپا متحدان نزدیک آمریکا هستند و معافیت از تعرفه‌های گمرکی برای آنها باید دائمی باشد. وزارت اقتصاد مکزیک هم گفته قصد اقدام متقابل در برابر این تصمیم ترامپ را دارد. اتحادیه فولاد اروپا هم انتقاد شدیدی به این تصمیم آمریکا وارد کرده و از کمیسیون اروپا خواسته تا اقدامات سریع را در پیش گیرد تا از صنعت فولاد این اتحادیه حمایت کند.