kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۰۰۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

«موصل» شهر اجساد!

علی‌رغم گذشت حدود 10 ماه از آزادسازی شهر موصل، هنوز اجساد مردگان از میان آوارهای برجای مانده از دوران نبرد با «داعش»، بیرون کشیده می‌شود و ساکنان موصل همچنان از این بابت رنج می‌برند.
سرویس خارجی -

حدود 10 ماه است که شر داعش از سر ساکنان موصل کم شده است. مردم این شهر نیمه تیرماه آینده نخستین سال غلبه بر تکفیری‌ها را جشن خواهند گرفت. اما، پیامدهای حضور سه ساله داعش در موصل (از خرداد 1393 تا تیر 1396)، دست از سر ساکنان این شهر برنمی‌دارد.
به گزارش ایسنا، «رابی ابراهیم» از مقامات نظامی عراق گفته طی ماه‌های گذشته 763 جسد از زیر خرابه‌های موصل بیرون کشیده شده است و با وجود مشکلات، افراد بی‌وقفه کار می‌کنند. این عملیات تا زمانی‌که تمامی اجساد بیرون کشیده شوند، ادامه می‌یابد.وی ادامه داد: اجساد غیرنظامیانی که هویت آنها مشخص شده، به خانواده‌های آنها تحویل داده می‌شود و اجساد عناصر داعش در یک گور در حومه غربی موصل دفن می‌شود.در کنار برخی از اجساد شبه‌نظامیان داعش، هنوز کمربندهای انفجاری دیده می‌شود. نارنجک‌ها، بمب‌های دست‌ساز و سایر مواد منفجره باقی مانده از داعش، تهدیدی جدی تلقی می‌شوند.
ژنرال «حسام خلیل»، فرمانده نیروهای دفاع مدنی گفت: «خزانه‌ها و ویرانه‌های به‌جا مانده از خانه‌ها و مغازه‌ها، باعث شده تا ورود ماشین‌آلات سنگین ساختمانی به منطقه دشوار باشد. افراد من با استفاده از ماشین‌آلات سبک‌تر به کار ادامه می‌دهند.»مردم از دولت می‌خواهند هرچه سریع‌تر به وضعیت ناهنجار در موصل پایان دهد.فرماندار موصل هم می‌گوید: از زمان بازپس‌گیری موصل در ژوئیه (تیر)، 2838 جسد شامل 600 عضو داعش از زیر آوارها و خرابه‌ها بیرون کشیده شده‌اند. حتی پس از بیرون کشیده شدن و دفن اجساد، باکتری‌های مضر که رود فرات با خود از این شهر می‌برد، اوضاع را خطرناک می‌کند.
مقام‌های محلی تاکید دارند که آب آشامیدنی آلوده نشده و آنها آب را از اعماق بخش مرکزی فرات پمپاژ می‌کنند و از پمپاژ آب از کرانه‌ها و آب‌های کم‌عمق دوری می‌کنند.اما یک متخصص گوارش نسبت به این مسئله هشدار داده و گفته: «هنوز هم باید آب را پیش از مصرف جوشاند. از آب رودخانه نباید استفاده کرد حتی برای شستن و استحمام هم نباید از آن بهره برد. پرندگان و ماهی‌ها می‌توانند حامل تیفوس، بیماری‌های گوارشی یا تب حلزون باشند.» گروه تروریستی داعش با حمایت آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن، در سال 1394 موصل را اشغال کرد. همزمان با آن، چهار استان نینوا، صلاح‌الدین، دیاله و الانبار به اشغال تروریست‌های داعش درآمد. اما مردم این کشور به کمک مرجعیت، حشدالشعبی، ارتش و متحدانش یعنی ایران، کمر داعش و سازندگانش را با هم شکستند و این شهر را پس گرفتند. کار بازسازی شهرهای عراق نیز مدتی است آغاز شده است.