kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۰۰۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

251 میلیارد دلار بدهی میراث نجیب رزاق برای ماهاتیر محمد

نخست‌وزیر جدید مالزی دولت سابق این کشور را به خاطر تحمیل بدهی‌های سنگین مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد درباره پرونده‌های فساد دولت قبلی به زودی تحقیقات کاملی آغاز خواهد شد.

«ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر مالزی روز گذشته با تاکید بر اینکه بیش از ۲۵۱ میلیارد و 700 میلیون دلار بدهی بر کشورش تحمیل شده، از دولت پیشین به رهبری نجیب رزاق به سختی انتقاد کرد. به گفته ماهاتیر فسادی که در دولت نجیب رزاق وجود داشته باعث تحمیل ضرر کلان اقتصادی به دولت مالزی شده است. نجیب رزاق که پیش از این نقاط مبهم زیاد اقتصادی در پرونده خود داشته، به دریافت رشوه از یک شاهزاده سعودی نیز متهم شده است. رزاق متهم به دریافت رشوه از سعودی‌ها برای تبلیغات در انتخاباتی است که به ریاست‌جمهوری‌اش منجر شد. به گفته دادستانی مالزی رزاق مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ از سعودی‌ها دریافت کرده است.
نجیب رزاق در انتخابات اخیر مالزی نتوانست آرای کافی را به دست آورد و به این ترتیب «ماهاتیر محمد» سیاستمدار کهنه‌کار 92ساله توانست در انتخابات پیروز شود. نخست‌وزیر ۹۲ ساله مالزی رهبری ائتلافی از اپوزیسیون را بر عهده داشت که توانست در انتخابات پارلمانی در ماه جاری میلادی ائتلاف حاکم تحت امر نجیب رزاق را به راحتی از صحنه قدرت خارج کند. گفته می‌شود نجیب رزاق و همسرش از سوی دفتر امور مهاجرت مالزی، ممنوع‌الخروج شده است. ماهاتیر محمد سیاستمدار مالزیایی است که از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ به عنوان چهارمین نخست‌وزیر مالزی انتخاب شده بود و اکنون پس از سال‌ها مجددا به قدرت رسیده است. وی را معمار مالزی نوین می‌خوانند.