kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

نتیجه عروسی 46 میلیون دلاری مردم انگلیس خواستار پایان نظام سلطنتی شدند

مراسم عروسی پرزرق‌وبرق نوه ملکه انگلیس که 46 میلیون دلار برای مالیات‌دهندگان انگلیسی آب خورده، خشم دست‌کم اقشار ضعیف جامعه انگلیس را برانگیخته است طوری که خبر رسیده، برخی رسانه‌ها و مردم این کشور با مشاهده چنین وضعی خواستار پایان نظام سلطنتی در انگلیس شده‌اند.


  سرویس خارجی -

مراسم جشن عروسی نوه ملکه انگلیس روز شنبه در شرایطی در کاخ «ویندزور» برگزار شد که مقامات امنیتی از چند روز پیش به این سو، بی‌خانمان‌هایی را که در اطراف این کاخ در خیابان‌ها روزگار می‌گذراندند، وادار به ترک منطقه کرده بودند. از سوی دیگر رسانه‌ها اعلام می‌کردند هزینه مراسم این جشن عروسی بالغ بر 46 میلیون دلار است که بخش زیادی از آن صرف تأمین امنیت مراسم شده است.
 براساس اعلام یک وبسایت انگلیسی هزینه امنیت این عروسی سلطنتی اعم از استقرار تک تیرانداز روی پشت‌بام‌ها، به‌کارگیری پلیس‌های مخفی و یک سیستم ضدپهپاد به 40/1 میلیون دلار می‌رسد.روزنامه «سان» اما درباره هزینه‌ این مراسم در گزارشی نوشت: «این مالیات‌دهندگان انگلیسی هستند که هزینه چنین ازدواج هنگفت سلطنتی را پرداخت می‌کنند. هزینه این جشن از محل بودجه خاندان سلطنتی انگلیس پرداخت می‌شود و بر اساس قانون این کشور، بخشی از درآمد این خاندان از مالیات‌های مختلف که مردم ملزم به پرداخت آن هستند، تامین می‌شود، در حالی که در قانون انگلیس خاندان سلطنتی از پرداخت مالیات معاف است.»حالا به‌رغم همه این انتقادات مراسم پرهزینه سلطنتی در میان مشکلات اقتصادی مردم انگلیس برگزار شد و باعث خشم مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه این کشور گردید. شماری از قشرهای مختلف مردم و جمهوری‌خواهان در انگلیس با ‌اشاره به این هزینه‌ها خواستار پایان دادن به نظام سلطنتی در این کشور و صرف هزینه‌های آن  برای مردم شده‌اند.آنها اعلام کرده‌اند در شرایطی که مردم با مشکلات فراوان اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند برگزاری اینگونه مراسم‌ها بی‌توجهی نظام سلطنتی و حاکمان این کشور به توده‌های مردم را نمایان می‌کند. موسسات خیریه در انگلیس نیز در اعتراض به پخش کامل این مراسم از سوی شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرده‌اند: «به‌رغم درخواست‌های مکرر، رسانه‌ها آن‌گونه که باید مشکلات عدیده معیشتی آنان را پیگیری و مطرح نمی‌کنند و برخی از آنها نیز به کلی آن را به فراموشی سپرده‌اند.»
ایندیپندنت: خاندان سلطنتی را منسوخ کنید
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز در یادداشتی با ‌اشاره به این عروسی پرهزینه نوشته: «وقت آن رسیده است که خاندان سلطنتی منسوخ شود چراکه وجود آن برای هیچ‌کس منصفانه نیست. نویسنده ایندیپندنت در ادامه تصریح کرده: «اکنون مفهوم کهن و پرزرق‌وبرق خاندان سلطنتی برای دیگران کاملا پوچ و بی‌معنا است و خانواده سلطنتی بریتانیا یک نماد خیره‌کننده از امتیازاتی بادآورده و نابرابر هستند که بر ریشه‌های جامعه بریتانیایی سایه افکنده است... در انگلیس سال ۲۰۱۸ در شرایطی که بی‌عدالتی اجتماعی تحمیل شده، وجود خاندان سلطنتی مسئله‌ای تاریخ گذشته و از روی بدسلیقگی است...شاید اگر برای مثال اموال عمومی در بریتانیا به جای آراستن کالسکه‌ها و لباس‌های جشن، برای حل بحران مسکن خرج می‌شد، افراد بی‌خانمان کمتری در این کشور بود تا از خیابان‌های اطراف کاخ سلطنتی آنها را جمع‌آوری کنند... با کنار گذاشتن خاندان سلطنتی نه تنها عروس‌های ملکه آزادی عمل بیشتری خواهند داشت بلکه میلیون‌ها نفر از مردم بریتانیا هم از مزایای بیشتری برخوردار خواهند شد.»