kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹
در اعتراض به بی‌تفاوتی آمریکایی‌ها مقابل تحرکات تروریستی

سنای افغانستان خواستار تجدید نظر در پیمان امنیتی کابل- واشنگتن شد

رئیس‌سنای افغانستان ضمن انتقاد از تعلل نیروهای خارجی در ارائه حمایت هوایی به ارتش افغانستان جهت مقابله با تروریسم، خواستار تجدید‌نظر در پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و دیگر پیمان‌های افغانستان با اعضای ناتو شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «فضل هادی مسلم‌یار» اعلام کرد ، تعلل نیروهای خارجی در پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان، سبب افزایش تلفات این نیروها در درگیری با مخالفان مسلح شده است و به این منظور باید در پیمان امنیتی
کابل-واشنگتن تجدید نظر شود.
مسلم‌یار افزود: در نظر دارد تا مسئولان امنیتی را به مجلس سنا احضار و از آنها درباره پایبندی نیروهای آمریکایی و ناتو به این قرارداد امنیتی پرس‌وجو کند و مقامات امنیتی باید در مورد سودمند بودن این پیمان امنیتی ، برای مردم توضیح دهند.
 «زلمی زابلی» از اعضای سنای افغانستان نیز در رابطه با این پیمان امنیتی گفت: نیروهای خارجی مستقر در افغانستان با نیروهای امنیتی داخلی همکاری نمی‌کنند.
وی تصریح کرد که آمریکا خواستار ادامه جنگ در افغانستان است و سنا در زمان تایید این پیمان در سال 2014 فریب خورده است. او بر ضرورت فسخ این قرارداد تاکید کرد.
زابلی ادامه داد که در صورت عدم لغو این پیمان، آمریکا جنگ افغانستان را تا 100 سال آینده هم ادامه خواهد داد.
گفتنی است که در سال 2014 «‌اشرف غنی» در روزهای ابتدایی کارش به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان ،با وجود مخالفت بسیاری از مردم و چهره‌های سیاسی، پیمان امنیتی با آمریکا را به امضا رساند.