kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۸۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ برجام

۶ تضمین عملی نفتی که اروپا باید به ایران بدهد

لازمه ادامه حضور ایران در برجام با سه کشور اروپایی حداقل ارائه ۶ تضمین عملی و واقعی فقط در بخش نفت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کشورهای اروپایی در روزهای اخیر که آمریکا یک جانبه از برجام خارج شده، تلاش دارند به عناوین مختلف اعلام کنند که ما بر ادامه برجام اصرار داریم و با وجود خروج آمریکا، در برجام می‌مانند. اما اروپایی‌ها برای همکاری‌های نفتی با ایران باید حداقل در 6 بخش تضمین علمی و واقعی بدهند.
1- حضور در پروژه‌های نفتی ایران به منظور سرمایه‌گذاری و اجرا
برخی از شرکت‌های اروپایی با وجود امضای قرارداد، در روند اجرا بیش از آنکه خود را متعهد به تعهدات قراردادی با ایران بدانند، خود را متعهد به همراهی با تحریم‌های آمریکا می‌دانند. نمونه واضح آن شرکت توتال فرانسه است که با وجود گذشت بیش از 10 ماه از امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، هنوز منتظر معافیت از تحریم‌های آمریکا است و اعلام کرده اگر مجوز از سوی آمریکا برای این معافیت صادر نشود، ایران را ترک می‌کند.
باید کشورهای اروپایی تضمین دهند که شرکت‌های اروپایی خود را متعهد به تحریم‌های ثانویه آمریکا ندانند و اگر قراردادی با ایران امضا می‌کنند، به تعهدات خود پایبند باشند. در این زمینه به نظر می‌رسد شرکت‌های اروپایی نیاز به پشتیبانی دولت‌های خود، برای رویارویی با تحریم‌ها و فشارهای آمریکا دارند.
2- خرید نفت از ایران
در ماه‌های اخیر از مجموع صادرات روزانه 2`6 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران، قریب به یک میلیون بشکه به کشورهای اروپایی صادر شده، این کشورها باید تضمین بدهند که حجم خرید نفت و میعانات گازی از ایران را در مرز یک میلیون بشکه در روز نگه دارند و اگر شرکتی به هر دلیل، حجم واردات خود از ایران را کاهش داد، شرکتی دیگر با هماهنگی دولت‌های اروپایی جای آن را پُر کند.
3- انتقال پول نفت ایران
همراهی بانک‌های اروپایی با تحریم‌های بانکی علیه ایران، یکی از مشکلات توسعه روابط تجاری بین ایران و اروپا است. کشورهای اروپایی باید تضمین دهند که امکان برقراری ارتباط راهگشا بین بانک‌های ایرانی با بانک‌های بزرگ اروپایی را فراهم می‌کنند. همچنین باید تضمین دهند که هیچ کشوری در اروپا، به بهانه‌های واهی اقدام به مسدودسازی پول‌های نفتی ایران نکند.
4- بیمه نفتکش‌های ایرانی
یکی از ابعاد تحریم نفتی ایران، تحریم بیمه‌ای برای ناوگان نفتکش‌های ایرانی بوده تا این ناوگان نتواند به راحتی در حمل‌ونقل نفت و میعانات گازی در بازار نفت جهان ایفای نقش کند. کشورهای اروپایی باید تضمین دهند که شرکت‌های معتبر بیمه‌ای اروپا، از بیمه نفتکش‌های ایرانی به بهانه تحریم‌ها خودداری نکنند.
5- فاینانس و ارائه تسهیلات مالی
بانک‌های اروپایی برای حضور شرکت‌های اروپایی در اقصی نقاط جهان به بازگشایی LC، انجام فاینانس و ارائه تسهیلات مالی می‌پردازند، اما به بهانه تحریم‌ها، از ارائه این خدمات به شرکت‌های اروپایی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین شرکت‌های ایرانی خواهان سرمایه‌گذاری در ایران یا دیگر نقاط جهان اجتناب می‌کنند. برقراری این فرآیند، باید یکی از بخش‌های تضمین اروپایی‌ها در بخش نفت باشد.
6- ارسال تجهیزات و فروش قطعات
بارها یک قطعه یا تجهیز مهم نفتی در پشت دیوارهای تحریم شرکت‌های اروپایی علیه ایران باقی مانده؛ کشورهای اروپایی باید تضمین دهند تا برای فروش قطعات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت ایران هیچ‌گونه مانع‌تراشی در تجارت آزاد شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اروپایی صورت نگیرد.
گفتنی است از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام و با وجود تلاش‌های ظاهری اروپا برای ماندن در برجام، تاکنون بیش از 10 شرکت کوچک و بزرگ اروپایی اعلام کرده‌اند نهایتا در فرصت شش ماهه آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها، ایران را ترک
 خواهند کرد.
در صدر این شرکت‌ها، توتال فرانسه قرار دارد که قرارداد 4 میلیارد دلاری را در ایران رهبری می‌کرد و بعد از آن، انی ایتالیا و چند شرکت غربی دیگر درباره خروج از ایران اعلام نظر کرده‌اند.