kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۸۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با کیهان:

سران مستبد رژیم‌های عربی از نتانیاهو کثیف‌تر و صهیونیست‌ترند




  مصاحبه: فریده شریفی و محمدرضا مرادی
 
  اشاره:
تنها دو روز پس از فاجعه کشتار مردم فلسطین توسط اشغالگران صهیونیستی در نوار غزه، برادر گرامی ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران را به دفتر روزنامه کیهان دعوت کردیم. سوالات بسیاری در ذهن داشتیم و نمی‌دانستیم که ابعاد این فاجعه را از کجا بررسی کنیم. ابتدا با گپ خودمانی شروع کردیم و ابوشریف از بهره‌برداری اردوغان از این فرصت برای خودنمایی صحبت کرد. کم‌کم شرایط بحث جدی شروع شد و سوالات را مطرح کردیم.
در این مصاحبه سعی شد بخشی از سوالات ناظر به حملات روانی و ابهامات مطرح شده از سوی اسرائیل اختصاص یابد. «ابوشریف» نیز یک به یک به ابهامات جواب داد. اخیرا وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در توییتی اعلام کرده بود که «اورشلیم» (قدس) از 3 هزار سال پیش پایتخت اسرائیل بوده است. به محض مطرح کردن این سوال، ابوشریف برافروخته شد وکلمات همانند گلوله از زبان وی به سرعت خارج می‌شدند. وی تاریخ فلسطین را از 3هزار سال قبل از میلاد بررسی کرد و با استنادات زیادی این شائبه را به خوبی رد و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به دنبال تاریخ‌سازی است.
شهادت نوزاد 8 ماهه فلسطینی نیز شائبه دیگری بود که با ابوشریف درمیان گذاشتیم. اخیرا بسیاری به گروه‌های فلسطینی این نقد را وارد می‌کنند که چرا کودکان را که بسیار آسیب‌پذیر هستند به سمت درگیری با اسرائیل می‌برند. وی با تحلیلی مدقن به این سوال نیز جواب داد.
ابوشریف به شدت به ارتجاع عرب نیز حمله کرد. وی معتقد است سران عربستان، بحرین و امارات از خود نتانیاهو نیز کثیف‌تر و صهیونیستی‌تر هستند. نماینده جهاد با زبان روزه و روی گشاده‌ به سوالات پاسخ داد. حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان نیز در اواسط مصاحبه به جمع ما پیوست و در فضایی دوستانه برخی نکات را مطرح کرد. درمجموع مصاحبه با ابوشریف همیشه دلچسب و راضی‌کننده بوده است. مشروح این مصاحبه خواندنی پیش روی شماست.
سرویس خارجی

* به عقیده شما هدف اساسی ترامپ از انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف چه بود؟
هدف اساسی از این اقدام اجرای «قرارداد قرن» است که در راستای حذف مسئله قدس از مذاکرات است، در گذشته چند مسئله مانع از اجرای مذاکرات مربوط به صلح می‌شد که یکی از آنها مسئله آوارگان و بازگشت به سرزمینشان بود، مسئله دیگر مسئله شهرک‌سازی و توسعه اراضی صهیونیست‌ها بود و مهمترین مسئله، مسئله قدس بود که مانع از اجرای توافق بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی می‌شد بنابراین ترامپ با همدستی رژیم صهیونیستی اولین کاری که کرد کمک به آنروا (سازمان کمک به فلسطینی‌ها متعلق به سازمان ملل) را کاهش داد و پس از آن قرار شد 10 تا 15 درصد شهرک‌سازی در کرانه باختری به رسمیت شناخته شود و این مناطق به سرزمین‌های اشغالی اضافه شود. ترامپ و رژیم صهیونیستی می‌خواهند با این اقدامات مسئله فلسطین را از صحنه خارج کنند و در اذهان عمومی جهان به فراموشی بسپارند. البته مسائل ایدئولوژیک هم مؤثر است، ترامپ از همان ابتدا در مسائل تبلیغاتی خود و در وعده‌هایی که داده بود حمایت کامل خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرد و این پروژه هم در راستای وعده‌های انتخاباتی او صورت گرفت، طرفداران ترامپ جزو مسیحیان انجیلی یا صهیونیست‌ها هستند که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و معتقدند که حضرت مسیح وقتی می‌آید که معبد هیکل سلیمان ساخته شود که متأسفانه در این مسئله دینی و مذهبی منازعات سیاسی هم دخیل شده است، بسیاری از حامیان ترامپ لابی‌های صهیونیست هستند و معتقدند که شهرک‌های صهیونیستی باید ساخته و افزایش یابد و برهمین اساس قرارداد قرن هم در راستای خواسته‌های صهیونیست‌ها صورت گرفت.
* به عقیده شما آیا انتقال سفارت آمریکا به قدس و تحولاتی که پس از آن تحت عنوان دوشنبه خونین صورت گرفت و منجر به شهادت 62 نفر و مجروح شدن 2900 نفر شد آیا پایان ماجراست و مخالفت‌ها و مقاومت پایان یافت و یا بالعکس فلسطینی‌ها در ادامه راه خود مصمم‌تر شدند؟
بله دقیقاً همین مسئله صورت گرفت، تصمیم ترامپ مسئله فلسطین را احیا کرد و آن را به جایگاه واقعی خودش باز گرداند، 5 سال بود که سران مستبد رژیم‌های عربی تلاش می‌کردند که مسئله فلسطین را فراموش کنند اما تصمیم ترامپ این مسئله را احیا کرد، زمانی که مسئله بهار عربی مطرح شده بود مسئله فلسطین کمرنگ شده و به جای آن اختلافات داخلی در جهان عرب مطرح شد اما مردم فلسطین با ادامه راه مقاومت و ایستادگی برخواسته‌هایشان خیزش خود را انجام دادند که اوج آن را در روز نکبت شاهد بودیم که 62 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 2900 نفر هم مجروح شدند و تظاهرات زیادی در غزه، کرانه باختری و همه مناطق فلسطین انجام شد. اما با کمال تأسف باید گفت که آنچه مانع پیشرفت می‌شود سران مستبد رژیم‌های عربی هستند که از نتانیاهو صهیونیست‌تر و از او کثیف‌تر هستند و ادعاهایی که دارند کاملاً دروغ است، این سران مستبد در جلسات دربسته به تشکیلات خودگردان فشار می‌آورند که به محاصره غزه بیشتر دامن بزند و فشار می‌آورند که فلسطینیان خواسته‌های آمریکا و رژیم صهیوینستی را بپذیرند. 11 سال است که غزه محاصره است، 3 ماه است که در غزه کسی حقوق نگرفته حتی یک سکه!
تمام افراد اعم از کارمند، کارگر، فقیر، غنی، عضو مقاومت یا غیره هیچ پولی دریافت نکرده‌اند غزه وضعیت اقتصادی بدی دارد و هیچ کس به فکر مردم غزه نیست، اهالی غزه به فغان آمده‌اند و می‌خواهند صدایشان را جهانیان بشنوند که در روز نکبت همه اعم از پیر و جوان، زن و مرد، بچه و بزرگسال آمده بودند که صدای خود را به مردم جهان برسانند که خوشبختانه مردم جهان هم واکنش نشان دادند و صدای این خشونت و ظلم صهیونیست‌ها به تمام نقاط کره زمین رسید.
* یکی از مسائلی که اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند و در فضای مجازی نیز آن را تبلیغ می‌کننداین است که اورشلیم (قدس) پایتخت آنها از 3000 سال پیش تاکنون بوده و میلیون‌ها نفر در فضای مجازی با این ابهام مواجه می‌شوند و ممکن است شک کنند نظر شما چیست؟
احتیاجی به دلیل و مدرک نیست. من با یک مثال این مسئله را پاسخ می‌دهم. اندلس 800 سال در اختیار اعراب و مسلمانان بود و مسلمانان به آنجا تمدن بردند آیا اکنون ما می‌توانیم ادعا کنیم که اسپانیا و پرتغال به ما تعلق دارد و ما این کشورها را می‌خواهیم؟! آیا انسان عاقل می‌تواند این مسئله را بپذیرد؟ حضور یهودی‌ها در فلسطین از سال 72 میلادی تمام شده بود یعنی از زمان امپراتوری روم یعنی 2000 سال قبل، حضور یهودی‌ها تمام شده بود، اعراب بودند که فلسطین را بنا نهادند، کنعانی‌ها و فنیقی‌ها که اعراب بودند فلسطین را بنا نهادند، مسلمانان بر امپراتوری روم پیروز شدند و هیچ قومی را اخراج نکردند، نه یهودی، نه فنیقی، نه مسیحی و به بافت جمعیتی فلسطین دست نزدند به کلیساها دست نزدند حتی خلیفه مسلمانان در آن زمان در کلیسا نماز نخواند و گفت می‌ترسم یک روزی بگویند خلیفه مسلمانان در اینجا نماز خوانده و آنجا را خراب کنند و مسجد بسازند، مثل همین دیوانه‌های داعش که از این کارها می‌کنند. آن خلیفه آینده‌نگری کرد و کاری کرد که ملک یهودی‌ها، مسیحی‌ها و... را خراب نکنند. کسانی که به فلسطین آمدند و قدس را ساختند به آن اورسالم یا شهر صلح می‌گفتند یا نور سلام، اورشلیم هم به معنای نورسلام است. کنعانی‌ها که 3000 سال قبل قدس یا اورسالم را ساختند به معنی شهر صلح، شهر سلام بود، پس از آن حضرت ابراهیم(ع) به همراه ساره همسرش و برادرزاده‌اش به سرزمین فلسطین آمدند. وقتی که حضرت ابراهیم(ع) به فلسطین آمد در فلسطین 122 شهر وجود داشت، بعد حضرت یوسف(ع) آمد و بعد به مصر رفتند تا اینکه در قرن 14 قبل از میلاد به فلسطین آمدند بعد اقدام «برست» از جزیره‌های واقع در مدیترانه به فلسطین آمدند و پس از آن یهودی‌های بنی‌اسرائیل با مردم فلسطین ادغام شدند. حضرت داود(ع) و حضرت سلیمان (ع) 70 سال بر سرزمین فلسطین حکومت کردند که حکومت آنها دینی بود نه سیاسی بعد؛ حکومت پاشیده شد و سپس آشوری‌ها و بابلی‌ها آمدند و بعد از آن هم یونانی‌ها آمدند. حضور یهودی‌ها در آن زمان پایان یافت و قرن سوم میلادی مسیحی‌ها حاکم شدند، مسیحی‌ها امپراتوری روم و یهودی‌ها را سرکوب کردند و در این زمان اشغال صلیبی‌ها آغاز شد، مردم فلسطین به رغم تمام این جنگ‌ها بافت جمعیتی‌شان تغییر نکرد و از این سرزمین نرفتند و همانجا ماندند حتی پس از اینکه اشغال صلیبی‌ها ادامه پیدا کرد و فلسطینی‌ها در سرزمین خود مانده تا اینکه ایوبی فلسطین را آزاد کرد و فقط مهاجمین رومی را اخراج کرد و کاری به مردم نداشت.
چند روز پیش لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صحبت‌های وقیحانه‌ای عنوان کرد و گفت، حضرت موسی اشتباه کرد که ما را بین همسایه‌های بد قرار داد (!) آیا آدم عاقل در قرن 21 می‌تواند چنین حرفی را قبول کند. تنها عقلی مثل ترامپ می‌تواند این گفته را بپذیرد چون ترامپ هم مانند لیبرمن کم عقل است. لیبرمن یک فرد مافیایی بود که از لیتوانی به فلسطین آمد و ربطی به حضرت موسی ندارد، او خرافه می‌گوید و واقعیت را نمی‌گوید. حتی یک دلیل که بگویند ما یهودی‌ها دارای آثاری تاریخی هستیم وجود ندارد. حتی عده‌ای از دانشمندان را آوردند که ثابت کنند آثار و نشانه‌هایی مبنی بر قدمت یهودی‌ها در این سرزمین وجود دارد ولی آنها به هیچ نشانه‌ای دست نیافتند، برای اثبات خود سنگ را در دیوار کار می‌گذارند و می‌گویند که آثار باستانی یهودی است در حالی که آنها دارند مردم را مسخره می‌کنند، واقعیت‌ها را تحریف می‌کنند، دروغ می‌گویند و حتی مورخین یهود هم اعتراف می‌کنند که صهیونیست‌ها تاریخ را جعل کرده‌اند.
ما منکر حق دینی یهودیان نیستیم، آری قدس یکی از اماکن مقدس دین یهود هم هست و ما به آن احترام می‌گذاریم مانند مکه که قبله مسلمانان است و همه به آن احترام می‌گذاریم، اما ما می‌توانیم این حق را به خودمان بدهیم که چون به طرف مکه نماز می‌گذاریم باید آن را اشغال کنیم، حق دینی، حق سیاسی و جغرافیایی به کسی نمی‌دهد، یهودیان همه می‌توانند در مسجدالاقصی عبادت کنند اما این به معنای اشغال این مکان مقدس نیست. در قرآن 120 بار اسم حضرت موسی آمده اما 3 بار اسم پیامبر اسلام آمده و در هیچ دینی مانند دین اسلام این همه به دین یهود احترام گذاشته نشده است و ما حضرت موسی را بعد از پیامبر خود بالاترین پیامبر می‌دانیم.
در هنگام گفت‌وگو با ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، آقای شریعتمداری مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان برای دیدار و گفت‌وگو با ایشان به جمع ما پیوستند و سؤال و جواب‌ها و گفت‌وگوهایی مطرح شد که در اینجا می‌آوریم،
ناصر ابوشریف از اینکه آقای شریعتمداری را پس از 10 سال ملاقات می‌کرد بسیار خوشحال  شد و گفت: «خوشبختانه در این مدت تغییری نکرده و حتی جوان‌تر شده‌اید.»
پس از احوالپرسی، ابوشریف گفت: «ترامپ در اظهاراتی گفته که قدس متعلق به تاریخ یهود بوده در حالی که حتی یک کودک هم می‌داند که تاریخ فلسطین از چه قدمتی برخوردار است و این خرافات را کسی باور نمی‌کند چرا که همه حقایق را می‌دانند و از مالکیت قدس خبر دارند.»
خبرنگار کیهان هم این مسئله را از قول سردار سلیمانی مطرح کرد که جرج بوش عراق را به ما داد، اوباما سوریه و ترامپ هم اسرائیل را می‌دهد. که این گفته با استقبال نماینده جنبش جهاد اسلامی مواجه شد و گفت، چه ارتباط خوبی را ایشان بیان کرد ان‌شاءالله در دوران ترامپ اتفاق بیفتد.»
آقای شریعتمداری نیز اظهار داشت:« رژیم صهیونیستی قبلا داعیه از نیل تا فرات را عنوان می‌کرد در حالی که امروزه فقط دور خودش دیوار حائل می‌کشد و می‌خواهد از خود حفاظت کند در حالی که قبلا دائماً در فکر حمله و جنگ بود.»
ناصر ابوشریف همچنین پاسخ داد که: مسئله، دیوار حائل یا حدود جغرافیایی نیست؛ مسئله نفوذ و گسترش نفوذ در بین کشورهای عربی است. در شرایط کنونی صهیونیست‌ها سوار بر حکومت‌های عربی شده‌اند و الان که دیده‌اند رهبران زبان نفهم عربی چگونه رفتار می‌کنند فرصت را تاریخی دانسته و تلاش می‌کنند در بین کشورهای عربی نفوذ کنند تا با کمک آنان به اهداف خود برسند. مثلا چند وقت پیش یک جشنی در مصر برپا کردند که صهیونیست‌ها در آن جشن شرکت داشتند و تلاش کردند در میدان آزادی یعنی همان جایی که جمال عبدالناصر در آن مکان علیه صهیونیست‌ها سخنرانی کرده بود سخنرانی کنند تا نشان دهند که نفوذشان به این حد رسیده که در چنین مکانی سخنرانی می‌کنند. اما براساس قرآن کریم صهیونیست‌ها از بین خواهند رفت و این حقیقتی است که به زودی انجام خواهد شد.
در این هنگام آقای شریعتمداری پاسخ داد، «شکاف بین دولت‌ها و ملت‌ها در کشورهایی مانند مصر و عربستان زیاد شده و به زودی شاهد هستیم که این حلقه‌ها سست شده و خواهد شکست.»
ناصر ابوشریف هم همین مورد را درباره کشور بحرین مثال زد و گفت: در بحرین هم هرگاه وزیر خارجه این کشور چیزی می‌گوید مردم آن را قبول نمی‌کنند و حتی یک نفر هم با گفته‌های مقامات موافقت ندارد. یا مثلا در عربستان که اندیشه وهابیت را گسترش می‌دهند چگونه به سمت اسرائیل می‌روند؟  غیر از این است که آل‌سعود منافق است و حتی به یهود هم نفع نمی‌رساند، حتی یک سری از اسرائیلی‌ها مقاله نوشتند که شما دل به سعودی‌ها بسته‌اید؟  در حالی که باید گفت، سعودی‌ها را فقط به خاطر دلارهایشان می‌خواهند و نه چیز دیگر. نماینده ولی‌فقیه در روزنامه کیهان نیز با تایید گفته‌های نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران اظهار داشت، اسرائیلی‌ها حکومت سرنیزه را به جای اینکه خودشان به دست بگیرند به دست سعودی‌ها داده‌اند.وی تاکید کرد که مسئله جالب توجه در تحولات اخیر فلسطین این است که ما شاهد حضور گسترده جوانان و نوجوانان هستیم این همان مسئله‌ای است که صهیونیست‌ها را به وحشت انداخته است و باید برای آن عزاداری کنند چرا که جوانانی که با مسائل گذشته فلسطین چندان آشنایی ندارند خیابان‌ها را ترک نمی‌کنند و مسئله فلسطین برای آنها بسیار مقدس و محترم است و حاضرند جان خود را فدا کنند در واقع همین مسئله باعث تداوم خیزش‌های مردمی در این سرزمین شده است.
ناصر ابوشریف هم اضافه کرد:« قبل از وقوع بهار عربی من گفتم که هر کشوری که فلسطین را در اولویت مسائل خود قرار ندهد شکست خواهد خورد و همین طور هم شد. اما انقلاب اسلامی ایران که از همان ابتدا به مسئله فلسطین اهمیت داد و رژیم صهیونیستی را دشمن عنوان کرد توانست به راه مستقیم خود ادامه بدهد و پابرجا بماند. عربستان می‌گوید مقاومت فلسطین دشمن ما و اسرائیل دوست ما است آیا چنین رژیمی می‌تواند دوام پیدا کند؟!»
آقای شریعتمداری هم گفت:« در عربستان کار به دست یک عده بچه نادان و پولدار افتاده و فکر می‌کنم که آمریکا سقوط آل‌سعود را مدیریت می‌کند تا بعد از آن هم در اختیار خودشان باشد.
پس از خداحافظی شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان ازآقای ناصر ابو شریف به گفت‌وگو با ایشان ادامه دادیم:
* چرا کشورهای عربی که هم زبان، هم قوم و هم‌نژاد مردم فلسطین هستند نسبت به سرنوشت این مردم مظلوم بی‌تفاوتند و کار اساسی از خود نشان نمی‌دهند و به این مردم در مقابله با دشمن صهیونیستی کمک نمی‌کنند؟
کشورهای عربی و اسلامی مسئولیت بزرگی نسبت به فلسطین دارند. سرزمین فلسطین یک سرزمین عربی و اسلامی است و همه باید کمک کنند. مسئله فقط مسئله جغرافیایی نیست مسئله اسلامی است، مصر نقش مهمی دارد و باید فلسطین را در اولویت قرار دهد، غزه تا مدت‌ها تحت حاکمیت مصر بود الان هم باید شرایط برای رفع محاصره غزه را فراهم بیاورد و این نه تنها وظیفه اخلاقی بلکه وظیفه دینی و اسلامی است.
تحولات اخیر یک تحولات خطرناک است که به نفع حاکمان عرب هم نیست اما آنها به خاطر نگه داشتن صندلی قدرت خود کاری نمی‌کنند و حرفی نمی‌زنند که مخالف منافع آنها باشد چرا که آنها این صندلی را با رای مردم و از طریق انتخابات بدست نیاورده‌اند، این حاکمان مستبد عرب پشتوانه مردمی ندارند، با قدرت دیگران به صحنه آمده‌اند مثل محمدبن سلمان ولیعهد عربستان که با حکم کاخ‌سفید، پنتاگون و سیا بر سرکار آمده بنابراین مجبور است که مواضع آمریکا را در پیش بگیرد. اما مواضع ملت‌ها متفاوت است چرا که می‌دانند فلسطین سرزمین اسلامی است.
کسانی که در کشورهای عربی حکومت می‌کنند به جای دوستی با ملت فلسطین با کشورهای غربی و اسرائیل دوستی می‌کنند،  این افراد رفاه زده و پولدار هستند مثلا ملک بن سلمان 500 میلیون دلار قایق تفریحی دارد 400 میلیون دلار تابلو می‌خرد، کاخ می‌خرد، عقلش کوچک است و کاری به نفع اعراب و اسلام انجام نمی‌دهد این افراد کارهایی که انجام می‌دهند حتی به نفع خودشان نیست و نمی‌توانند زیاد دوام  بیاورند ما جاسوسانی هم داشتیم که بر ما حکومت می‌کردند و از سازمان سیا حقوق می‌گرفتند اما تا این اندازه حماقت نمی‌کردند و تا این اندازه به ملت خود خیانت نمی‌کردند.
* به عنوان آخرین سوال ممکن است نظر خودتان را درباره مواضع کشورهای اروپایی در قبال مسئله فلسطین بیان کنید؟ چرا این کشورها مواضع قاطعانه‌ و عملی در قبال صهیونیست‌ها و قتل‌عام‌های بی‌رحمانه آنها از خودشان نمی‌دهند؟
کشورهای اروپایی در جنایات اسرائیلی‌ها شریک هستند حتی انگلیس که رژیم صهیونیستی را بنا کرد به خاطر این مسئله از فلسطینی‌ها عذرخواهی هم نمی‌کنند، کشورهای اروپایی خودشان مشکل هستند نه راه‌حل، آنها معتقدند حل مسئله فلسطین از طریق تشکیل دو دولت امکان‌پذیر است اما نمی‌توانند در مقابل آمریکا یا حتی روسیه ایستادگی کنند، چون نیازمند آمریکا هستند ترامپ آدم عجیبی است و پول می‌خواهد، اروپایی‌ها هم هر موضعی اختیار کنند ترامپ از آنها پول می‌خواهد، آنها نمی‌توانند موضع مستقلی داشته باشند و نمی‌خواهند با آمریکا درگیر شوند.
در خاتمه یادآوری کنم، تظاهراتی که در غزه و کرانه باختری صورت می‌گیرد از سوی همه گروه‌های مقاومت است و تنها متعلق به یک گروه و یک جنبش نیست، همه در آن حضور دارند. این تظاهرات یک تصمیم ملی است و برخی در تشکیلات خودگردان می‌خواهند چنین وانمود کنند که حماس می‌خواهد جایگاه خود را در بین سایر گروه‌های مقاومت بیشتر کند اما حماس هم به فکر مردم است و فقط فکر حکومت کردن در غزه نیست. خیلی از شهیدان مقاومت از حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت بودند و همه گروه‌ها در تظاهرات شرکت می‌کنند چرا که هدف آرمان فلسطین است در این تظاهرات همه می‌آیند، جوان و بزرگسال، زن و مردم، کودک و نو‌جوان و همه بدون سلاح و با دست خالی می‌آیند برخلاف صهیونیست‌ها که با سلاح جنگی می‌آیند و سروسینه فلسطینی‌ها را نشانه می‌گیرند تا آنها را به شهادت برسانند. این تظاهرات مسالمت‌آمیز است اما به دلیل خشونت و حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به درگیری کشیده می‌شود، مردم فلسطین حقشان را می‌خواهند و می‌خواهند صدای خود را به مردم جهان برسانند.