kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
آیت‌الله مصباح یزدی مطرح کرد

حب دنیا و پیروی از هوای نفس و شیطان بزرگترین موانع رسیدن انسان به سعادت ابدی

رئیس‌مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر پایبند بودن انسان به لوازم ایمان گفت: برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت باید با هوای نفس، حب دنیا و شیطان مبارزه کرد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس‌مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جمعه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان اینکه انسان‌ها گرایش فطری به خوب بودن و انجام کار خوب دارند، گفت: این میل فطری حتی برای کسانی که اعتقاد به خدا ندارند وجود دارد. آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: گاهی برخی سیاستمداران و صاحب نظران به دلایلی متوسل می‌شوند که خیلی قابل قبول نیست و بعضا کاملا با یکدیگر تضاد دارند، در این میان باید ملاکی وجود داشته باشد که انسان تشخیص دهد، گاهی اختلاف نظرها و سلیقه‌ها سبب اختلاف بین گروه‌ها و طبقات مردم شده و منشأ فساد در جامعه می‌شود.
وی عنوان کرد: در دوران بعد از انقلاب هر فصلی مسئله جدیدی وجود داشته که متصدیان اختلاف داشتند که گاهی یکدیگر را تخطئه می‌کردند که اگر ملاک قوی وجود داشته باشد می‌توان راه درست را پیش گرفت، امروزه نیز وسائل تبلیغاتی افکار مختلفی به انسان القا می‌کند که بسیاری از آنها مغالطه است اما تشخیص آن کار هرکسی نیست. رئیس‌مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: نظر اسلام برای ملاک خوبی کار این است که سبب سعادت حقیقی انسان شود و سعادت حقیقی انسان سعادت ابدی است، ملاک ارزش کاری است که انسان را به سعادت نزدیک کند و اگر کاری سبب دوری از سعادت شود مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: کار ارزشمند باید حسن فعلی و فاعلی داشته باشد، نیت انسان در کار ارزشمند باید قرب و اطاعات الهی باشد و این در صورتی میسر می‌شود که انسان ایمان داشته باشد، روح کارهای ارزشمند و خوب ایمان به خداوند متعال است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حب دنیا و شیطان موانع دیگر به سعادت رسیدن انسان هستند، اظهار داشت: شیطان دشمن آشکار انسان است و نباید از آن پیروی کرد اما انسان توجه ندارد، برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت باید با هوای نفس، حب دنیا و شیطان مبارزه کرد.