kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
امروز در 46 کشور جهان صورت می‌گیرد

خروش ملت‌ها علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس /ارتجاع عرب در سکوت!

همزمان با برنامه کاخ سفید و رژیم صهیونیستی برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، قرار است امروز در ۴۶ کشور جهان تظاهرات ضد صهیونیستی برگزار شود؛ در بسیاری از کشورهای دنیا از روز گذشته این تظاهرات‌ها آغاز شده است. رهبران آن چند کشور عربی مرتجع اما، نسبت به این واقعه خطرناک، سکوت کرده‌اند!



سرویس خارجی-

رئیس‌جمهور آمریکا گفته امروز تصمیم خود را عملی کرده و سفارت کشورش را در هفتادمین سالروز تاسیس رژیم منحوس صهیونیستی، از تل‌آویو به قدس منتقل می‌کند. این یعنی، قدس، اولین قبله مسلمانان کاملا صهیونیستی می‌شود! گویا این کشور به‌رغم مخالفت‌های جهانی و سازمان ملل مقدمات انتقال را هم مهیا و تابلوهای مربوط به سفارتش را در خیابان‌های قدس مستقر کرده است. ترامپ ششم ماه دسامبر(15آذر) قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خواند و اعلام کرد پایتخت آمریکا را به این شهر منتقل می‌کند.
این اقدام که با سکوت معنی‌دار چند کشور مرتجع عربی دنبال شده روی اعتراض‌های غزه که به «تظاهرات بازگشت» معروف هستند نیز تاثیر گذاشته است. فلسطینی‌ها در غزه، 7 جمعه گذشته را با برگزاری جدی‌ترین اعتراض‌های ضدصهیونیست، پشت سر گذاشته و اعلام کرده‌اند، به هیچ وجه اجازه وقوع چنین اتفاقی را نخواهند داد.
قیام هماهنگ مردمی در 46 کشور دنیا
«عصام بکر» هماهنگ‌کننده گروه‌های فلسطینی در رام الله در این باره گفته، طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، قرار است همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، تظاهرات‌های گسترده‌ای در 46 کشور دنیا برگزار شود.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وی این را هم گفته که، «گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه تصمیم به برگزاری تظاهرات‌هایی با مشارکت صدها هزار نفر گرفته‌اند و برای این کار از روزهای قبل فراخوان داده‌اند.»
دیروز نیز فلسطین و کشورهای مختلف شاهد برپایی تظاهرات‌هایی در حمایت از ملت فلسطین و علیه اقدام ترامپ صورت بود. در غزه هزاران نفر از فلسطینی‌ها با برگزاری تظاهرات اعلام کردند خیزش مردمی علیه این اقدام همچنان ادامه دارد و فلسطینی‌ها قدس را به هیچ احدی تسلیم نخواهند کرد. هواداران فلسطین در لندن پایتخت انگلیس هم درحالی‌که تابلوهایی با شعارهای «کشتار را متوقف کنید» و «در حمایت از غزه بپاخیزید» در دست داشتند، شعارهای ضدصهیونیستی چون «به اشغال غزه خاتمه دهید» سر دادند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با صهیونیست‌های مقیم لندن درگیر شدند که با دخالت پلیس انگلیس متفرق شدند. مخالفان رژيم صهيونيستي و حاميان مردم مظلوم فلسطين به ويژه غزه در پايتخت فرانسه نیز در تظاهراتي جنايات صهيونيست‌ها برضد ملت بي‌دفاع فلسطين را محکوم  و تاکید کردند که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند. در لبنان نیز مردم این کشور همصدا با فلسطینی‌ها اعلام کردند که در قبال اشغالگری‌های صهیونیست‌ها ساکت نخواهند ماند. در عراق نیز مردم این کشور در حالی که درگیر فضای انتخاباتی این کشور هستند با این وجود اعلام کردند که فلسطینی‌ها را تنها نخواهند گذاشت. وضعیت مشابهی نیز در ایتالیا حاکم بود و مردم این کشور در حمایت از قدس و مردم فلسطین راهپیمایی کردند.
اعتراض به انتقال سفارت آمریکا حتی در تل‌آویو
در حالی که مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکایی در حال تدارکات مقدمات انتقال غیرقانونی سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس هستند صدها صهیونیست‌ در اعتراض به این مسئله تظاهرات کردند و خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری این رژیم شدند.
به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، معترضان ضمن اعلام مخالفتشان، از مواضع بنیامین نتانیاهو درباره انتقال سفارت آمریکا و بی‌توجهی او به مذاکرات سازش با فلسطینیان انتقاد کردند. آن‌ها شعار می‌دادند، «نتانیاهو استعفا کن»
آماده‌باش کامل در سرزمین‌های اشغالی
ارتش رژیم صهیونیستی از افزایش دوبرابری نیرو‌های نظامی خود در اطراف نوار غزه و کرانه باختری رود اردن به منظور مقابله با تظاهرات فلسطینی‌ها علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس، خبر داده است.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفته «دو تیپ پیاده‌نظام ارتش اسرائیل در اطراف نوار غزه و یک تیپ پیاده نظام دیگر در اطراف کرانه باختری رود اردن مستقر شده‌اند تا بتوانند با تظاهرات فلسطینی‌ها علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس، مقابله کنند.»
 کسی از اروپا به قدس نمی‌رود
به گزارش خبرگزاري ميزان، بيش از نيمي از ديپلمات‌هاي کشورهاي خارجي که براي شرکت در مراسم افتتاحيه سفارت آمريکا در قدس دعوت شده‌اند اين دعوت را رد کرده‌اند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز با تایید این خبر نوشته، انتظار مي‌رود که نمايندگان اکثر کشورهاي اروپايي اين مراسم را تحريم کنند. بر اساس گزارش‌ها از 86 ديپلماتي که به اين مراسم دعوت شدند، تنها 30 ديپلمات به اين دعوت پاسخ داده‌اند.
هاآرتص این را هم نوشته که جمهوري چک و مجارستان به شدت با اين اقدام مخالفت کرده‌اند و ديگر کشورهاي اروپايي نيز به نظر نمي‌رسد که در اين مراسم شرکت کنند همانگونه که ديپلمات‌هاي روسيه، مصر و مکزيک در اين مراسم شرکت نمي‌کنند. استراليا، آلمان، ايرلند، مالت، پرتغال، لهستان و سوئد نيز دعوت رژيم صهيونيستي براي حضور در اين مراسم را رد کرده‌اند. انگليس و فرانسه نيز از کشورهاي تحريم‌کننده اين مراسم هستند.
سفرای عربستان و بحرین رفتند!
همزمان يک ديپلمات غربي اعلام کرده، در مراسمي که سفارت اسرائيل به مناسبت هفتادمين سالگرد تأسيس اين رژيم جعلي در هتل «ريتزکارلتون» در قاهره برگزار کرد، «اسامه احمد النقلي» سفير جديد عربستان‌سعودي و «راشد بن عبدالرحمن آل خليفه» سفير بحرين در قاهره حضور داشتند. در پي انتشار اين خبر، «اسامه احمد النقلي» در توييتر خود مدعي شد در اين مراسم شرکت نداشته است.