kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
در انتخابات پارلمانی لبنان اتفاق افتاد

پیروزی تاریخی حزب‌الله آمریکا، آل سعود و رژیم صهیونیستی عزا گرفتند

نتایج نوزدهمین انتخابات پارلمانی لبنان که پس از 9 سال با مشارکت 49 درصدی مردم برگزار شد، همانطور که حزب‌الله لبنان وعده داده بود، آل‌سعود و غرب را غافلگیر و با پیروزی قاطع حزب‌الله تمام نقشه‌های سعودی، آمریکایی و صهیونیستی را نقش برآب کرد. مردم لبنان هم به خیابان‌ها آمده و در حالی که تصاویر سید حسن نصرالله را در دست داشتند با پخش شیرینی این پیروزی را به یکدیگر تبریک گفتند.



سرویس خارجی-

در حالی که هنوز شمارش آرا در برخی از حوزه‌های داخلی و خارجی به پایان نرسیده اما نتایج به دست آمده از شمارش اکثریت حوزه‌ها حاکی از پیروزی قاطع حزب‌الله و متحدانش در این انتخابات است. حزب‌الله و متحدانش تاکنون حداقل توانسته‌اند 67 کرسی را از آن خود کنند. در صورت تأييد نهايي اين نتايج، حزب‌الله و جريان‌هاي نزدیک به این جنبش محبوب اکثريت پارلمان را کسب کرده‌اند. متحدان حزب‌الله شامل جنبش امل تحت هدایت نبیه بری، جنبش میهنی آزاد مسیحی به رهبری میشل عون و سایر گروه‌ها و اشخاصی می‌باشند که سلاح مقاومت را سرمایه لبنان برای دفاع از خود می‌دانند. سنی‌هایی که از حزب‌الله پشتیبانی می‌کنند نیز در بیروت، طرابلس و سیدون توانستند نتایج بسیار خوبی به دست بیاورند و این در حالی است که این مناطق از آن جنبش المستقبل سعد حریری است.
بر اساس نتايج اوليه حريري و متحدانش شماري از کرسي‌هاي مجلس از جمله کرسی‌های کلیدی را از دست داده‌اند و این شکستی بزرگ برای حریری و متحدان غربگرا و سعودی‌گرای او به شمار می‌رود با اين حال، طبق قانون اساسی لبنان که نخست‌وزير بايد از اهل سنت باشد، حریری علي‌رغم اين شکست همچنان شانس اول نخست‌وزيري لبنان است. طبق قانون اساسی لبنان، سه جایگاه ارشد این کشور (شامل ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست مجلس) برای گروه‌های مذهبی عمده در نظر گرفته شده است، به این معنا که رئیس‌جمهور باید مسیحی مارونی باشد، نخست‌وزیر باید مسلمان سنی باشد و رئیس مجلس نیز باید مسلمان شیعه باشد.
سعد حریری و جریان المستقبل با این انتخابات ضربه مهلکی خوردند. حریری دیگر نمی‌تواند از انحصار نمایندگی خود بر جریان اهل تسنن در کشور سخن بگوید و اینگونه وانمود کند که انحصار نمایندگی پارلمانی شهر‌های بزرگ را در اختیار خود دارد. او حتی نمی‌تواند از رهبری جریان سیاسی وابسته به محور آمریکایی، سعودی در لبنان سخن بگوید. در اين دوره از رقابت‌هاي انتخابات لبنان 917 نامزد در قالب 77 فهرست در 15 حوزه انتخابي براي تصاحب 128 کرسي پارلمان با يکديگر رقابت کردند. آخرین انتخابات پارلمانی لبنان در سال 2009 برگزار شده بود و از آن زمان، برگزاری دور جدید انتخابات به دلیل اختلاف جریان‌های سیاسی بر سر نحوه برگزاری آن بارها به تعویق افتاده بود.
شادی مردم لبنان
از نگاه تحلیلگران و کارشناسان منطقه پاسخ آري و قاطع مردم لبنان به جنبش مقاومت موجب این پیروزی شد و دشمنان مقاومت دریافتند که حزب‌الله از چنان جایگاه مردمی  برخوردار است که هر توطئه‌ای برای تضعیف این جنبش با بن‌بست مواجه خواهد شد. همزمان با انتشار نتايج اوليه شمارش آراي انتخابات پارلماني لبنان، مردم در مناطق مختلف اين کشور از جمله صور، بعلبک، هرمل و ضاحيه جنوبي بيروت، پيروزي فهرست‌هاي مورد حمايت مقاومت را جشن گرفتند و با حمل پرچم‌هاي حزب‌الله در خيابان‌ها به شادي پرداختند. حضور گسترده خودروها در شهرک‌ها و روستاهای النبطیه در جنوب لبنان در حالی که پرچم این کشور، حزب‌الله و جنبش امل به دست سرنشینان آنها بود حکایت از شادی مردم از پیروزی محور مقاومت داشت.
واکنش سعد الحریری
« سعدالحریری » رئیس جریان « المستقبل »عصر دیروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نتایج انتخابات پارلمانی اخیر لبنان اعتراف کرد: ما به آن چیزی(کرسی‌هایی) که امید داشتیم در انتخابات پارلمانی اخیر به دست آوریم، دست نیافتیم، و در مقابل ما چالش‌های فراوانی وجود دارد. الحریری گفت لبنانی‌ها حرف خود را زدند، سخنان نامزدهای ما واضح بود پس از آنکه نبرد ما در جبهه‌های مختلف جریان داشت.نخست وزیر لبنان اظهار داشت : من از توافق میان همه طرف‌های سیاسی در لبنان حمایت می‌کنم، دستان خود را به سوی همه دراز می‌کنم، چون لبنان فقط با توافق همه گروه‌های سیاسی اداره می‌شود.وی خاطر نشان کرد جریان المستقبل هیچ مشکلی با قانون انتخاباتی ندارد.بر اساس آخرین خبرها از نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان، جریان المستقبل به رهبری سعدالحریری 21 کرسی کسب کرد که در مقایسه با انتخابات گذشته که 33 کرسی کسب کرده است، 12 کرسی از دست داده است.
مهم‌ترین نتیجه انتخابات
اتفاقی که روز یکشنبه در لبنان رخ داد، نقطه عطف اساسی در حیات سیاسی لبنان بود. در این انتخابات موازنه‌ها به نفع مقاومت تغییر کرد. این موضوع در آینده به ویژه در روند تشکیل دولت و نحوه مدیریت پرونده‌های حیاتی کشور تاثیر خواهد گذاشت. از نکات مهم در این انتخابات به دست آوردن سهمیه 27 تایی شیعیان لبنان در پارلمان توسط ائتلاف حزب‌الله و امل است و آنها موفق شدند همه سهمیه‌های نمایندگی شیعه را از آن خود کنند و این نشان می‌دهد که جامعه شیعیان لبنان به شکل کاملا متحد و یکپارچه از ائتلاف حزب‌الله، امل حمایت کرده‌اند، این امر انعکاس سیاسی بزرگی در تحولات سیاسی لبنان ایجاد می‌کند، اگر این وضعیت را در کنار برد دیگر هم‌پیمانان حزب‌الله در انتخابات بگذاریم آنگاه این نتیجه به دست می‌آید که اکثریت مردم لبنان از مقاومت در لبنان حمایت سیاسی کرده‌اند.  
بزرگ‌ترین بازنده
در کنار آمریکا، سعودی و رژیم صهیونیستی که سرمایه‌گذاری کلانی را برای تضعیف مقاومت در جریان این انتخابات کرده بودند، بقایای جریان 14 مارس شامل شخصیت‌های مسیحی و احزاب کوچک از جنوب لبنان گرفته تا منطقه جبل و شمار و بیروت و بقاع از مهمترین بازندگان این انتخابات بودند و ضربه سختی دریافت کردند. از دیگر نتایج انتخابات این بود که شخصیت‌های مطرح در جریان 14 مارس حمایت از آن‌ها را کنار گذاشتند و حمایت‌های خارجی از آن‌ها نیز نتوانست نتایج مطلوب خود را داشته باشد.
ایران پیروز اصلی
پیروزی حزب‌الله در این انتخابات بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت. «مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی اندیشکده «دفاع از دموکراسی» در این باره توییت کرد: «لبنان مساوی است با حزب‌الله؛ حزب‌الله مساوی است با ایران؛ پس لبنان مساوی است با ایران. ناراحت‌کننده است اما حقیقت دردناکی است.»  شماری از سیاستمداران و سران احزاب سیاسی لبنان در خصوص نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی این کشور هم اظهارنظر کردند.
نبيه بري رئيس مجلس لبنان اعلام کرد وزارت دارايي متعلق به شيعيان است و اين انتخابات براي همه ما درس عبرت باشد و بايد همه با هم متحد باشيم. حسن فضل‌الله از نمایندگان فعلی حزب‌الله در پارلمان گفت، این پیروزی مرهون خون شهدا و وفاداری مردم به مقاومت است. جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد نیز اظهار داشت، برخی‌ها با پول هم نتوانستند به نتیجه دلخواه خود برسند. ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه طی سخنانی گفت: انتخابات با موفقیت برگزار شد. اظهارنظر نهایی نمی‌کنم زیرا هنوز نتایج نهایی را ندارم اما نتایج قابل قبول است.
واکنش رژیم صهیونیستی
رسانه‌های اسرائیلی در واکنش به انتخابات لبنان اعلام کردند، این انتخابات جایگاه حزب‌الله لبنان را تقویت می‌کند و آمریکا را در تنگنا قرار می‌دهد. «نفتالی بنت» وزیر و عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در واکنشی تهدیدآمیز به انتخابات لبنان گفت: «دستاوردهای حزب‌الله در انتخابات لبنان نشان می‌دهد که هیچ فرقی بین دولت لبنان و این گروه شیعی وجود ندارد و اسرائیل در هر جنگی در آینده نباید بین این دو تفاوت قائل شود.» وی که وزیر آموزش کابینه رژیم صهیونیستی است، افزود: «اسرائیل هیچ فرقی بین حاکمیت دولت لبنان و حزب‌الله قائل نیست و لبنان را مسئول هر اقدامی در داخل مرزهایش می‌داند.»
تا دیروز عصر، رسانه‌های سعودی نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده بودند!