kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰

دعوای «کدام کشور امن‌تر است» بین ترامپ، انگلیس و فرانسه بالا گرفت

به دنبال اظهارات اخیر ترامپ در مورد وضعیت وخیم امنیت در انگلیس و فرانسه، و مقایسه آن با وضعیت امنیتی به زعم وی «خوب» آمریکا، دعوا بین این سه دولت در مورد اینکه کدام کشور امن‌تر است بالا گرفت.

« کدام کشور امن‌تر است؟» این سؤال به جدیدترین موضوع اختلاف بین سران کشورهای آمریکا ، فرانسه و انگلیس بدل شده است. «دونالد ترامپ»  که روزانه ده‌ها نفر در کشورش به دلیل حملات مسلحانه کشته می‌شوند روز جمعه در نشست انجمن ملی سلاح در حالی که سعی داشت تا آمریکا را به واسطه قوانین حمل سلاح، امن‌تر از انگلیس جلوه دهد با طعنه به دولت این کشور در مورد بالا بودن میزان چاقوکشی در لندن گفت: «بالاترین آمار حمله با چاقو در لندن، پایتخت انگلیس، رخ می‌دهد به تازگی داستانی خواندم که در یکی از بیمارستان‌های معتبر در مرکز شهر لندن که ناباورانه دشوارترین قوانین حمل سلاح را دارد، شمار قربانیان حملات با سلاح سرد به حدی وحشتناک است که آن را شبیه به منطقه جنگی کرده است.» ترامپ سپس با طعنه‌ای سنگین خطاب به دولت فرانسه گفت:«اگر در زمان وقوع حمله تروریستی پاریس(2015) بیشتر مردم مسلح بودند، آمار قربانیان به این میزان بالا نبود. (اگر مردم پاریس مسلح بودند) تروریست‌ها یا فرار می‌کردند و یا به وسیله آنها کشته می‌شدند و همه داستان برعکس می‌شد.»
اما همین اظهارات کافی بود تا واکنش‌های گسترده‌ای در فرانسه و انگلیس برانگیخته شود.«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه بی‌میلی خود را نسبت به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، ابراز و از کنترل کامل سلاح در فرانسه دفاع کرد. وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد گفت: «آمارهای مربوط به خشونت با استفاده از سلاح باعث نمی‌شود تا انتخاب فرانسه در این باره تغییر کند. آمارهای مربوط به خشونت با سلاح در آمریکا بسیار بالاتر است... آزادی سلاح در جامعه باعث مقاومت در برابر حملات ترویستی نمی‌شود بلکه باعث تسهیل در این نوع حملات می‌شود.» در حملات تروریست‌های داعش در پاریس ۱۳۰ تن کشته شدند.
همزمان، نخست‌وزیر انگلیس نیز با برقراری یک تماس تلفنی با ترامپ، از وی درباره اظهاراتش انتقاد کرد.به نوشته روزنامه دیلی میل، این رایزنی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس پس از اظهارات مناقشه برانگیر ترامپ صورت گرفت که گفته بود بیمارستان‌های لندن به دلیل جرایم مرتبط با چاقو تبدیل به «منطقه جنگی» شده است.
تعدادی از قانونگذاران و پزشکان انگلیسی نیز به اظهارات ترامپ واکنش نشان دادند. دکتر مارتین‌گریفیتس، یکی از جراحان بیمارستان رویال لندن در توئیتی نوشت: «بسیار خوشحال می‌شوم که از آقای ترامپ دعوت کنم تا به بیمارستان ما بیاید و با شهردار و رئیس‌پلیس لندن دیدار کند و یاد بگیرد که چطور این شهر جرائم خشونت‌آمیز را کاهش داده است.» سارا جونز، قانونگذار حزب کارگر انگلیس نیز در توئیتی نوشت:«سخنرانی ترامپ یک رسوایی و افتضاح بود. جرائم مرتبط با چاقو در انگلیس به هیچ وجه به پای تلفات بسیار زیاد شما در بخش جراحت‌های سلاح نمی‌رسد.»