kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷
گفت‌وگو با حجت عدالت‌پناه، کارگردان مستند «چرخ ناکوک»

روایت‌هایی درباره تولید خودروی ملی




محمدعلی میرزایی
پس از نامگذاری سال 97 به نام حمایت از کالای ایرانی، برخی از مستندسازها دست به دوربین شدند تا آثاری را در این زمینه تولید کنند. مستند «چرخ ناکوک» تازه‌ترین محصول مستندسازان جوان با موضوع تولید ملی است که به تازگی از آن رونمایی شد. به همین بهانه با «حجت عدالت‌پناه» نویسنده و کارگردان این مستند گفت‌وگو کردیم. عدالت‌پناه، تولید مستند جنجالی «داد» را با موضوع حقوق کارگرها ساخته بود و تولید مستندی درباره اختلاس در صندوق فرهنگیان را نیز در دست دارد.
- موضوع مستند «چرخ ناکوک» چه اهمیتی برای شما داشت؟
از سوی آقای سیف‌اللهی مقدم به عنوان تهیه‌کننده این فیلم پیشنهاد ساخت مستندی با موضوع بررسی خصوصی سازی در صنعت خودروسازی مطرح شد. با توجه به اینکه از دیرباز مصرف کالای ایرانی و ترویج آن از دغدغه‌های بنده بوده و همچنین با هدف پیگیری منویات رهبر انقلاب به عنوان سکاندار و هدایتگر کشور که در حدود یک دهه پیش سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی را ابلاغ نموده بودند کار تولید این مستند را شروع کردیم. موضوع فیلم برایم جذاب به نظر رسید تا از نگاه یک شهروند که خود از خودروی ایرانی استفاده می‌کنم گریزی به صنعت خودروسازی نیز بزنم! با این پرسش به ساخت این مستند پرداختم که بعد از گذشت یک دهه از ابلاغ این سیاست چقدر به آن عمل شده و تا چه اندازه  توانسته در توسعه این صنعت و تولید محصولات بهتر و کیفی موثر باشد.
- فکر می‌کنم که این اولین کار جدی درباره شعار سال باشد. آیا می‌توان این اثر را الگویی برای دیگر هنرمندان و مستندسازان دانست؟
از اینکه این فیلم مستند با موضوعی که به یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای ایرانی می‌پردازد را توانستیم در ابتدای سالی که به حمایت از کالای ایرانی نامیده شده اکران کنیم بسیار خوشحالم. امیدوارم دیگر هنرمندان و فیلمسازان هم به موضوعات مشابه ورود پیدا کنند تا هم به وضعیت فعلی صنایع و تولیدات ملی نقدی راهگشا داشته باشند و هم با دادن اعتماد به نفس به تولید کننده ایرانی برای تولید محصولات با کیفیت و هم تشویق مردم به مصرف محصولات ایرانی نقش مهمی در ایجاد رونق اقتصادی کشور ایفا نمایند.
- چنین مستندهایی چه اهمیتی برای مردم و صنعتگران دارد؟
اکثریت مردم ما علاقمند هستند که کالای ایرانی که حاصل دسترنج کارگران و مهندسان و مدیران هموطن هست را مصرف کنند و معتقدم هیچکس نمی‌تواند به اندازه صنعتگران ایرانی با تولیدات محصولات با کیفیت و قیمت مناسب مردم را تشویق به مصرف کالای ایرانی نماید، به همین دلیل دیدن این مدل از مستند‌ها هم در این مورد صدق می‌کند.
- این مستند چگونه به بهبود وضعیت تولید خودروی داخلی کمک می‌کند؟
ما در مستند «چرخ ناکوک» سعی کردیم در ابتدا از وضعیت فعلی صنعت خودرو بررسی موجزی داشته باشیم و از دیدگاه کارشناسان مختلف که منعکس‌کننده طیف وسیعی از دیدگاه‌های جامعه نسبت به خودرو و خودروسازی داخلی هستند بتوانیم مواردی را ارزیابی کنیم و همچنین به جایگاهی که این صنعت در اقتصاد کشور و اشتغالزایی داشته است بپردازیم. از طرف دیگر به عنوان یک جستجوگر تلاش داشتیم در این مستند وضعیت خصوصی‌سازی در این صنعت، کارهای انجام شده و مشکلات و موانع آن را بیان کنیم. و در آخر هم راهکارهایی علمی که برای بهبود وضعیت این صنایع مطرح هست را از زبان کارشناسان این امر به تصویر بکشیم.
- به تصویر کشیدن این موضوع آن هم به وسیله هنر مستند چه اثراتی را به دنبال خواهد داشت؟
 خوشبختانه اثرات خوبی را به دنبال دارد و امیدواریم این مستند با اکران در فضاهای علمی و دانشگاهی آغازگر بحثی باشد که از دل آن از سوی اساتید و جامعه نخبگانی این صنعت پیشنهادات خوبی برای بهبود و تقویت آن بیرون بیاید.
- در پایان آیا صحبت خاصی دارید؟
امیدواریم در این سال شاهد یک عزم جدی هم از سوی تولید‌کننده برای ارائه محصولات خوب و هم یک شوق از طرف مردم عزیزمان برای مصرف کالاهایی با برند و نام و نشان ایرانی به وجود بیاید تا شاهد شکوفایی اقتصادمان باشیم.واقع‌بینانه نیست که کالای بی‌کیفیت تولید بکنیم و توقع داشته باشیم مردم هم همواره از آن حمایت کنند.