kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

1143 مجروح در ششمین تظاهرات بازگشت /شمار کل مجروحان فلسطینی از 8000 نفر گذشت

ششمین جمعه «تظاهرات حق بازگشت» در غزه که تحت عنوان «جمعه کارگران» برگزار شد، به گفته رسانه‌های صهیونیستی پرحادثه‌ترین و شدیدترین تظاهرات از ۳۰ مارس(10فروردین)بود که طی آن دست کم 1143 فلسطینی مجروح شدند.




تظاهرات بازگشت در نزدیکی مرزهای غزه برای ششمین جمعه برگزار شد و نیروهای ‌اشغالگر برای ممانعت از رسیدن فلسطینی‌ها به دیوار امنیتی طبق روال گذشته، از گاز ‌اشک‌آور و گلوله‌های جنگی استفاده کردند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده، یک هزار و 143 نفر در پی یورش نظامیان صهیونیست مجروح شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است.
سایت شبکه المیادین نیز در این باره به نقل از، «اشرف القدره»، سخنگوی این وزارتخانه نوشت،‌ تعداد کلی زخمی‌ها به ۱۱۴۳ تن رسیده که ۸۳ تن به ضرب گلوله جنگی و ۸۲۰ تن نیز بر اثر شلیک گاز ‌اشک‌آور مصدوم شده‌اند. در میان زخمی‌ها سه نیروی امدادرسان و سه خبرنگار نیز دیده می‌شود. ۱۴۹ تن از زخمی‌ها کودک هستند و حال سه تن از زخمی‌شدگان نیز وخیم است.
طبق گزارش‌های منتشر شده، نیروهای ارتش‌اشغالگر حضور خود را در مرزهای غزه در سه حلقه تقویت کرده بودند که از دیوار امنیتی شروع و تا شهرک‌های مرزی ادامه داشت. نیروهای نظامی‌اشغالگر شامل نیروهای یگان ویژه و نیروهای تک تیرانداز بودند. علاوه‌بر آن نیروهای یگان زرهی در مرزها مستقر شده بودند.
در این روز فلسطینی‌ها نیز به تظاهرات بسنده نکردند. صدها تظاهرات‌کننده به موانع امنیتی واقع در نوار مرزی و گذرگاه کرم ابوسالم یورش برده و تجهیزات ارتش و یک مرکز ایست بازرسی را به آتش کشیدند. علاوه‌بر این، جوانان فلسطینی دو پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را حین تصویربرداری از تظاهرات بازگشت سرنگون کردند و 300 بادبادک سوزان نیز مناطقی از اراضی ‌اشغالی را به آتش کشیده و موجب ترس و وحشت صهیونیست‌ها شدند. این در حالی است که این جمعه حتی یک نفر هم به شهادت نرسید.
از زمان آغاز تظاهرات روز بازگشت (10 فروردین) تاکنون بیش از 8000 فلسطینی مجروح و حدود 50 نفر به‌هم به شهادت رسیده‌اند.
پیرمرد فلسطینی
این تظاهرات حاشیه‌هایی هم داشت از جمله اینکه، پیرمرد فلسطینی که در سومین جمعه راهپیمایی «حق بازگشت»، به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده، دو پای خود را در سالروز تولدش از دست داد.
«علی ابوحسن» خواستار حق بازگشت به روستای «الجوزه» بود؛ جایی که خانواده او در سالروز تشکیل موجودیت رژیم صهیونیستی در سال 1948 میلادی از آن کوچانده شدند. وی چندی پیش در شرق اردوگاه «البریج» در مرکز نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی شد.
«ابوحسن» خود درباره چگونگی مجروح شدنش می‌گوید: «اشغالگران عامدانه مرا هدف قرار دادند و این در حالی بود که من هیچ کاری انجام نداده بودم. شخصی در سن و سال من چه خطری برای ‌اشغالگران دارد؟ ما به صورت صلح‌آمیز بر حقمان تاکید کردیم و آنها ما را به خاک و خون کشیدند.»