kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

کوتاه از سراسر جهان




سوریه
العربی الجدید: دو عضو «هیئت ائتلاف ملی سوریه» و‌ابسته به معارضان پس از استعفای خود اعلام کردند که دیگر با چنین گروه‌هایی نمی‌توانند کار کنند. این استعفاها در حالی انجام گرفته است که قرار بود هیئت ائتلاف ملی سوریه با برگزاری نشستی، تحولات این کشور را بررسی و رئیس، دبیرکل و هیئت‌ رئیسه جدید خود را انتخاب کند. وابستگی سران گروه‌های مخالف دمشق به قدرت‌های خارجی و پیوند آنها با عناصر مسلح، این گروه‌ها را در شرایط دشواری قرار داده است.
افغانستان
آسوشیتد پرس: طالبان افغانستان اعلام کرد که حملات سالانه بهاره خود را آغاز کرده است. این گروه دیروز اعلام کرد که حملات «الخندق» با هدف تصرف مناطق و کشتار آمریکایی‌ها و حامیانش انجام می‌گیرد. طالبان کنترل بخش‌هایی از افغانستان را در دست دارد و به صورت منظم به کابل حمله می‌کند. این گروه تروریستی به بهانه حمله به آمریکایی‌ها، تاکنون شهروندان زیادی را کشته است.
روسیه
اسپوتنیک: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که تعدادی از کشورها با استفاده از زور و دور زدن شورای امنیت سازمان ملل به نفع تروریست‌ها بازی می‌کنند. وی در پیامی برای نهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی حوزه مسائل امنیتی در سوچی تاکید کرد، امروز مشکلات مربوط به تضمین امنیت منطقه‌ای و جهانی به شکلی خاص حادتر از قبل شده است. هرچند پوتین نام کشوری را ذکر نکرده، ولی منظور وی، آمریکا و متحدانش بوده است.
فرانسه
فرانس بيست و چهار: «ونسان بولوره»، ميلياردر فرانسوي که کنترل همه شبکه هاي ديجيتال و حمل‌ مواد اوليه توليد غرب آفريقا را در دست دارد، به اتهام فساد مالي دستگير شد. بولوره متهم است که در چند بندر آفريقايي با تقلب براي شرکت‌هاي گروه تجاري خود نمايندگي گرفته است. اين سرمايه‌دار که اهل منطقه برتاني فرانسه است، یک روز پس از احضار به اداره پليس در حومه غربي پاريس، بازداشت شده است. شرکت‌های فرانسوی سال‌هاست که مشغول استثمار ملل آفریقایی هستند.