kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۴۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

مشکل بازار ارز با ابلاغیه حل نمی‌شود/ بانک مرکزی به وعده‌ها عمل کند

در شرایطی که بانک مرکزی نرخ ارز را تک نرخی اعلام کرده و با اجرای سهمیه‌بندی، تقاضای ارز را کنترل کرده است، اما قیمت یورو در برخی شعب با نزدیک به 200 تومان گران‌تر فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از آنکه نرخ دلار در بازار به رکورد شش هزار تومان و فراتر از آن رسید، دولت به طور رسمی وارد میدان شد و معاون اول رئیس‌جمهور بهای دلار را 4200 تومان و تک نرخی اعلام کرد و گفت نیازهای ارزی متناسب با این نرخ تامین می‌شود.
برای یکسان کردن نرخ دلار، بانک مرکزی فروش ارز به ویژه دلار و یورو را در صرافی‌ها متوقف و شروع به تدوین مقررات و ضوابط جدید ارزی کرد. در این مدت نرخ ارز تک نرخی بود و دیگر صف‌های طولانی خرید ارز در بازار دیده نمی‌شد.
در همین راستا، شعب فروشنده ارز مسافرتی، قیمت یورو را برای روز جاری نزدیک به 5400 تومان اعلام کرده و می‌گویند: این نرخ هر روز از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و متغیر است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این در حالی است که بانک مرکزی نرخ فروش یورو در مرکز مبادلات ارزی را برای روز جاری 5161 تومان اعلام کرده است. انتظار می‌رود بانک مرکزی به ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های خود از جمله نرخ‌هایی که در سایت رسمی خود اعلام می‌کند پایبند باشد، چراکه اگر بانک مرکزی توجه لازم را به این موضوع نداشته باشد، طبیعی است که بازار هم توجه لازمی به قیمت بانک مرکزی نخواهد داشت.  
در عین حال، نرخ ارز در بازار همچنان روند صعودی خود را پیش گرفته و همین موضوع نگرانی‌هایی در خصوص تداوم تک نرخی ماندن ارز ایجاد کرده است.
هم‌اکنون در بازار تهران یورو در حدود قیمتی 6750 معامله می‌شود و نرخی که بانک مرکزی برای بانک‌ها تعیین کرده حدود 5200 تومان می باشد و این یعنی تداوم تک نرخی ماندن ارز در ابهام قرار گرفته است.  
تشکیل بازار زیرزمینی مبادلات ارزی
 از یک ماه دیگر
یک کارشناس توسعه اقتصادی با اشاره به سیاست ارزی دولت آن را ناکافی و عجولانه دانست و اعلام کرد: از ماه آینده بازار زیرزمینی مبادلات ارزی راه خواهد افتاد.
بهروز علیشیری در مورد تصمیمات ارزی اتخاذ شده از سوی دولت در التهابات کنونی بازار، اظهار کرد: این تصمیم را در سلسله تصمیماتی می‌‌بینیم که عمق ندارد و یک سؤال مهم وجود دارد که رقم 4200 تومان برای نرخ دلار از کجا آمد.
وی افزود: معتقدم این تصمیمات یک شبه آمده و صحیح نیست. چون باید به ریشه‌ها و عوامل التهاب بپردازیم. بنابراین در این مدل بازار سیاه ایجاد شده و صرافی‌ها ارز را با قیمت دلخواه می‌فروشند.
به گفته این اقتصاددان، در کشورهایی که حساب سرمایه آنها بازار است، تمام نقل و انتقالات ارزی کنترل می‌شود. اگر با هزار دلار وارد کشور شوید باید ثبت کنید که این پول را دارید؛ برای خروج نیز همین‌طور است. نمی‌توان صرافی را باز گذاشت که هر کاری دلش می‌خواهد بکند. حساب سرمایه کشور (ما) بلبشوترین نظام اداری در مدیریت نظام ارزی در دنیا است.
علیشیری ادامه داد: امروز قیمت دلار 4200 است و نمی‌توانید به اندازه کافی ارز تزریق کنید بلافاصله خواهید دید به طور آشکار از ماه‌ دیگر رگه‌های زیرزمینی مبادلات ارز در شبکه صرافی یا غیرصرافی راه خواهد افتاد.