kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶

خیابان‌های ایروان در تسخیر مخالفان/ معترضان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند

مخالفان «سرژ سرکیسیان» رئیس‌جمهور سابق ارمنستان و نخست‌وزیر کنونی این کشور پس از حدود یک هفته تحصن در خیابان‌ها خواسته نهایی خود را اعلام و بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور تاکید کردند.

ده‌ها هزار تن از مخالفان ارمنستان روز جمعه برای هشتمین روز متوالی اعتراضات علیه سرژ سرکیسیان را ادامه دادند، سرکیسیان رئیس‌جمهور سابق این کشور بوده که اکنون به عنوان نخست‌وزیر جدید ارمنستان انتخاب شده است.
مردم در این تظاهرات خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شدند. پارلمان ارمنستان پنجشنبه دو هفته پیش در یک رای‌گیری به سرکیسیان این اجازه را داد که به عنوان نخست‌وزیر جدید ارمنستان منصوب شود؛ وی پیش از این و از سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور فعالیت داشته است.
تغییر پستی که به نظر می‌رسد حضور سر کیسیان در قدرت را دائمی کند. براساس قانون اساسی که در رفراندوم سال ۲۰۱۵ میلادی تغییر یافت نخست‌وزیر ارمنستان در حال حاضر بیشترین قدرت را در این کشور در اختیار دارد در حالی که ریاست جمهوری بیشتر حالت تشریفاتی است. مخالفان دولت روز جمعه در خیابان‌های ایروان، پایتخت ارمنستان دست به راهپیمایی زده، پرچم ملی کشورشان را در اختیار داشته و شعارهایی چون «موضع بگیرید و به سرژ نه بگویید» سر می‌دادند.
مخالفان دولت ارمنستان پیش‌تر نیز به رهبری «نیکول پاشینیان» در ابتدای هفته گذشته با یورش به ساختمان مرکزی رادیوی دولتی این کشور، کنترل آن را برای ساعاتی دست گرفتند اما پس از ناکامی در پخش پیام خود از طریق رادیو، مرکز آن را ترک کردند. پلیس ارمنستان بارها هشدار داده تجمعات مخالفین باعث بی‌نظمی در سطح شهر شده و از مردم خواسته که فورا به اعتراضات پایان دهند. به نظر می‌رسد سرکیسیان با اجرای این طرح قصد دارد همچنان بر صدر قدرت بماند که این موضوع خشم مردم ارمنستان را برانگیخته است.