kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
ترامپ خبر داد

دیدار مخفیانه «پمپئو» با «کیم جونگ‌اون» در پیونگ یانگ

رئیس‌جمهور آمریکا سفر مخفیانه رئیس ‌سیا به پیونگ‌یانگ و دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را تایید کرد. مقامات رسمی کره شمالی هنوز این موضوع را تأیید نکرده‌اند.

بحران شبه جزیره کره که سال گذشته تا آستانه جنگ اتمی هم پیش رفت این روزها در مسیر دیگری قرار گرفته است. قرار است ترامپ و کیم جونگ اون شخصا بر سر سلاح هسته‌ای کره شمالی با هم گفت‌و‌گو کنند. دموکرات‌ها در آمریکا به ترامپ هشدار داده‌اند که این مذاکرات ممکن است تله‌ای از سوی کیم جونگ اون باشد.
دیروز اما «ترامپ» در جدیدترین پیام خود در شبکه اجتماعی توئیتر همه را غافلگیر کرد وقتی خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها درباره دیدار مخفیانه مایک پمپئو، رئیس‌سیا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ را تایید کرد. بنا بر اعلام رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نامزد تصدی پست وزارت خارجه این کشور هفته گذشته در پیونگ یانگ با رهبر کره شمالی در مورد برنامه‌ریزی دیدار و مذاکرات وی و ترامپ دیدار کرده‌اند. ترامپ در ادامه تلویحا به این نکته اذعان کرد که موضوع دیدار آینده وی با کیم‌جونگ اون خلع سلاح هسته‌ای خواهد بود.
شبکه «اسکای نیوز» در این باره نوشته: «سفر مایک پمپئو به عنوان مسئول ارشد آمریکا ‌اشاره‌ای قوی به آمادگی دونالد ترامپ به عنوان اولین رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با کیم جونگ اون است.»
 یک مقام برجسته آمریکایی که از جزئیات دیدار آگاه است‌، تاکید کرده مذاکرات پمپئو این تصور که ترامپ ممکن است مذاکراتی سازنده با کره‌شمالی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌ و موشکی‌ این کشور داشته باشد را تقویت می‌کند اما هیچ چیز هنوز تضمین نشده است. این مسئول آمریکایی همچنین گفته: «این سفر را سوئه هون، رئیس‌سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی با همتای کره‌شمالی‌اش ترتیب داده بود و هدف از آن ارزیابی این بود که آیا کیم آماده مذاکراتی جدی است یا نه؟... پمپئو یکی از نزدیک‌ترین مشاوران به ترامپ است و گفته که گامی در مسیر امکان برگزاری دیدار رهبران دو کشور برداشته اما او افزود، مکان این دیدار مشخص نیست.»
ترامپ روز سه شنبه نیز حین عکس یادگاری خود با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در ابتدای سفر دو روزه‌اش به آمریکا در تفرجگاه مارالاگو با افشاگری درباره «انجام گرفتن یک دیدار» بین مقامات دو کشور گفته بود: «مقامات آمریکایی در حال بررسی پنج مکان احتمالی برای میزبانی جهت دیدار آتی در اواخر ماه مه(اردیبهشت) یا ابتدای ژوئیه(تیر) هستند و وقتی از ترامپ پرسیده شد که آیا یکی از این مکان‌ها آمریکاست او پاسخ داده بود: «نه». با این حال مقامات آمریکایی چندین مکان را در ماه گذشته برای این ملاقات بررسی کرده‌اند. اولان باتور، پایتخت مغولستان؛ منطقه غیرنظامی بین دو کره؛ یک پایتخت کشور اروپایی بی‌طرف؛ مکانی در دریا مانند جزیره ججو و یا عرشه یک کشتی؛ پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی که البته این احتمال بعید به نظر می‌رسد اما هنوز از سوی مقامات آمریکایی رد نشده است. ترامپ گفته: مذاکراتی مستقیم در سطوح بسیار عالی با کره شمالی داریم و خواهید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. نتیجه، در نهایت مهم است نه فقط فکر کردن به برگزاری نشست...ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری نشست به شکست انجامد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز در پاسخ به سؤالی درباره سفر پمپئو گفته، دولت اظهار‌نظری درباره سفرهای رئیس ‌سیا نمی‌کند.پمپئو عالی‌ترین مقام رسمی آمریکایی است که با رهبر کره شمالی دیدار داشته و این مسئله نشانگر عزم ترامپ برای تبدیل شدن به نخستین رئیس‌جمهور آمریکا است که تاکنون با یک رهبر کره شمالی دیدار کرده است.