kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
در صحن علنی مجلس روی داد

پرسش و پاسخ تند نماینده ارومیه و وزیر بهداشت درباره واردات صافی دیالیز

در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی نماینده ارومیه سؤال خود را نسبت به واردات صافی دیالیز با وجود تولید داخلی آن مطرح کرده و از سیاست وزارت بهداشت در حوزه دارو به شدت انتقاد و آن را باعث بیکاری کارگران ایرانی عنوان کرد؛ وزیر بهداشت نیز در پاسخ گفت که ارقامی که نماینده ارومیه گفت درست نیست.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز به کلیات طرح اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی رأی مثبت دادند.
همچنین نمایندگان با دو فوریت لایحه‌ای موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انرژی آب اقدام به احداث نیروگاه روی رودخانه ارس می‌کند که البته این همکاری بین ایران و ارمنستان مشترک است.
دولت و ترجمه ‌اشتباه از پالرمو
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات طی اخطاری با‌اشاره به برخی ترجمه‌های‌اشتباه در معاهده پالرمو اظهار داشت:‌ در معاهده پالرمو یعنی کنوانسیون منع کمک به گروه‌های تروریستی ترجمه‌ای که دولت به مجلس داده بود غلط بوده است و مجلس هم بر اساس همین ترجمه‌اشتباه معاهده پالرمو را به تصویب رساند.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: کنوانسیون تصویب شده ما به شورای نگهبان رفته و شورا هم نسبت به ترجمه غلط آن ایراداتی گرفته است.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: باید پالرمو مجدد در مجلس مطرح شود تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد البته این را هم بگویم که در برجام نیز 2-3 ترجمه غلط وجود داشت لذا این مسئله مهم باید هر چه سریع‌تر رسیدگی شود.
من حاضر نیستم!
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درنشست دیروز مجلس و در پاسخ به سؤال نادر قاضی‌پور درباره علت مجوز واردات صافی دیالیز با وجود تولید در کشور گفت: محصولی که به اسم صافی دیالیز در کشور تولید می‌شود در حقیقت تولید نیست و اینجا فقط سر هم می‌شود.
وی با ذکر اینکه برخلاف اظهارات قاضی‌پور سالانه 3 میلیون و 600 هزار و نه 10میلیون صافی دیالیز وارد کشور می‌شود اظهار داشت: کسی نباید از شعار حمایت از تولید داخلی سوءاستفاده کند و بخواهد جنس بی‌کیفیت خود را به دو برابر قیمت به مردم ارائه دهد که این برخلاف فرمایش مقام معظم رهبری است.
وی در ادامه واکنش خود به سخنان قاضی‌پور ادامه داد: حقوق وزرا 2 میلیون و 900 و خرده‌ای است که من آن را دریافت نمی‌کنم و از دانشگاه حقوق می‌گیرم. درحالی‌که اگر پیوند قرنیه انجام دهم که زمان آن‌هم نیم ساعت بیشتر نیست می‌توانم روزی 20 عمل جراحی انجام دهم.
وزیر بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی با‌اشاره به اینکه در دوران وزارتش سهم تولید داخل در بازار دارو از 60درصد به 70درصد و سهم تجهیزات از 35درصد به 40درصد رسیده است، گفت: در طول 5 سال وزارت من 20 میلیون صافی دیالیز در کشور استفاده‌شده است که کمتر از 500 هزار عدد آن از خارج واردشده است که آن‌هم طبق قانون جزئی از اختیارات ما است و مجلس مصوب کرده است که 10 درصد نیاز داخل را بتوانیم از خارج وارد کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و  آموزش پزشکی گفت: من حاضر نیستم محصول داخلی را که بازاری هم در دنیا ندارد و بی‌کیفیت است به دو برابر قیمت بخرم.
کارگر ایرانی
و تولیدش ناموس ماهستند
نادر قاضی پور در نشست دیروز مجلس در سؤال از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار ارائه شده از سوی وزیر بهداشت در رابطه با واردات صافی دیالیز اظهار داشت: آنچه وزیر در مورد صافی دیالیز ارائه داد کذب محض است، آمار غلط بوده و صحبت‌های وی قابل استناد نیست، کما اینکه در این مورد مدارک مستندی در کمیسیون بهداشت وجود دارد.
قاضی‌پور تصریح کرد: «کجای این کار در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی و فرمانبرداری از مقام معظم رهبری است؟ از بین بردن‌اشتغال، تولید و سرمایه ملی چه افتخاری دارد آن هم در شرایطی که کارخانه‌های تولید صافی دیالیز از ظرفیت تولید سالانه 7/5 میلیون برخوردار هستند و جایی که نیاز کشور تنها 4 میلیون است، ضمن اینکه آقای جهانگیری در کیش کارخانه‌ای احداث کردند که 2 میلیون ظرفیت تولید دارد، همچنین در منطقه شمس آباد نیز کارخانه‌ای احداث شده که در شرف تولید 2/5 میلیون صافی دیالیز قرار دارد که در کل 12 میلیون را رقم می‌زند، بنابراین شما باید آمار را اصلاح کنید.»
وی اضافه کرد: هم اکنون در کشور صافی دیالیز از مواد اولیه آلمانی و تحت لیسانس آلمان با رعایت استاندارد اتحادیه اروپا تولید می‌شود که از بالاترین استاندارد مورد نیاز صادرات به اروپا برخوردار است، ضمن اینکه بعد از به خودکفایی رسیدن کشور در طول 4 سال گذشته، صادرات این محصولات به کشورهای منطقه آغاز شده است.
قبلا واحد نمونه؛ حالا بی‌کیفیت ساز؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به وزیر بهداشت اظهار داشت: شما و وزارت صنعت و سازمان غذا و دارو در گذشته صادرکنندگان صافی دیالیز را به عنوان واحدهای نمونه برتر صنعت کشور معرفی کردید و این در شرایطی است که همچنان از واردکنندگان این محصول حمایت می‌کنید. چرا در این شرایط محصولات چین و هند را وارد می‌کنید؟
وی ادامه داد: شما هرکجا که نشستید به این نکته‌اشاره کردید که تولیدات داخلی به شما ارتباطی ندارد، چرا که تنها به فکر حفظ سلامت بیماران خود هستید، این حرف عوام پسندی است چراکه شما استاد واردات هستید، کما اینکه در گذشته به طور انحصاری از شرکت‌های آمریکایی که صاحبان آنها رژیم صهیونیستی بوده، محصول وارد کردید. آیا نباید به فکر کارگر ایرانی باشید؟
قاضی پور با‌اشاره به شکایاتی که به نهادهای نظارتی مجلس نسبت به آسیب وارد شده ناشی از استفاده از صافی‌های دیالیز چینی واردشده به کشور به بیماران وارد شده، گفت: مشاور شما در سال گذشته درخواست دریافت مجوز برای ورود یک میلیون واردات چینی داشته است، اما کمیسیون بهداشت در مقابل این خواسته ایستادگی کرد، چرا که در پی این اقدام بیماران دیالیزی باید با گوشت و پوست خود هزینه این خیانت را پس می‌دادند.
وی یادآور شد: دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت میلیاردها تومان بدهی به تولیدکنندگان داخلی دارند و از این طریق راه نابودی آنها روشن شده است.
قاضی پور در پایان خطاب به وزیر بهداشت اظهار داشت: من را با شکایت در قوه قضائیه نترسانید، چرا که پیش از این بارها از سوی دولت، معاون سیاسی وزیر کشور، رئیس‌سابق سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مسئولان تهدید به شکایت شده بودم، بنابراین بدانید که حاضرم در جهت حمایت از تولید ملی وکارگران ایرانی اعدام شوم، اما نظام پایدار بماند. نهادهای پایین آسیب دیده جامعه حفظ شوند، اقتصاد پایدار بماند اما اجازه نمی‌دهم دلالان به کشور حاکم شوند.
اگر قانون درست اجرا می‌شد
علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: هزینه‌های درمان در سال جدید ۵۰۰درصد افزایش داشته است و در سازمان تأمین اجتماعی در سال ۹۱هزینه‌های درمان ۵هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که این میزان در سال ۹۶ به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.
مسعود پزشکیان نائب رئیس‌مجلس نیز گفت: از آنجایی که بنده در این زمینه موضع داشتم، در آن زمان اظهارنظر نکردم اما واقعیت این است که اگر قانون درست اجرا می‌شد نه وزارت بهداشت به این گرفتاری‌ها می‌افتاد و نه بیمارستان‌ها و چنین هرج و مرجی نیز در بازار به وجود نمی‌آمد.