kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶

حمله شیمیایی دوما نمایش انگلیسی بود بازیگران آن شناسایی شدند

نمایندگان رسانه‌های مختلف اعزامی به شهر «دوما»، ماجرای حمله شیمیایی ارتش سوریه در این شهر را یک نمایش ساختگی توسط انگلیس خواندند و اعلام کردند که اصولا چنین حمله‌ای رخ نداده است.
سرویس خارجی-

یک‌بار دیگر دست روباه پیر رو شد و توطئه کثیفی که در شهر «دوما» به اجرا درآورده بود، برملا گردید. دیروز پس از آنکه نمایندگان رسانه‌های مختلف به شهر «دوما» در «غوطه‌شرقی» رفتند  و از مسئولان بیمارستانی که نمایش حمله شیمیایی در آنجا اجرا شده بود، در مورد این حمله سؤال کردند، این جواب را شنیدند که اصلا چنین حمله‌ای رخ نداده است!
ساکنان شهر دوما نیز گفتند، از چنین حمله‌ای خبر ندارند! این در حالی است که تروریست‌ها تلفات مردم از حمله شیمیایی ارتش سوریه را تا 150 نفر هم ذکر می‌کرده‌اند!
بالاخره مشخص شد که بازیگران میدانی این نمایشنامه «کلاه سفیدها» بوده‌اند؛ یعنی همان‌هایی که تحت پوشش فعالیت‌های انساندوستانه، علیه دولت سوریه جنگ روانی راه می‌انداخته‌اند. به هر حال، ماجرای دوما دیروز «رابرت فیسک» خبرنگار مشهور روزنامه «ایندیپندنت»  را به این شهر کشاند. به گزارش فارس،  فیسک گفت، در این شهر کسی از آنچه «حمله شیمیایی» خوانده می‌شود، خبر ندارد و آنچه در یادها مانده، خاطره مصائب زندگی کردن تحت حاکمیت  تروریست‌هاست.
نماینده روسیه در سازمان منع تسلیحات هسته‌ای اما گفته اصلا هیچ حادثه شیمیایی در روز هفت آوریل (18 فروردین) در منطقه «دوما» اتفاق نیفتاده و کل ماجرا، اقدامات تحریک‌آمیزی بوده که سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس احتمالا با همکاری همکاران آنها در نهادهای اطلاعاتی آمریکا انجام داده‌اند!
در روزهای نخست اردیبهشت، ابتدا گروه تروریستی موسوم به «جیش‌الاسلام» دمشق را هدف گلوله‌های خمپاره قرار داد. سپس، ارتش سوریه برای پاکسازی شهر دوما از تروریست‌ها، وارد عمل شد. در مرحله سوم، عناصر دستگاه اطلاعاتی انگلیس موسوم به «کلاه سفیدها» با پخش تصاویری مدعی شدند که ارتش سوریه دست به حملات شیمیایی زده است. آخر این ماجرا نیز به حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به مناطقی از سوریه ختم شد! بهانه این اقدام، حمله شیمیایی ارتش سوریه در دوما اعلام شد.
خبرگزاری فارس نیز گزارش داده، تیم پزشکی بیمارستان شهر «دوما» هم وقوع هرگونه حمله شیمیایی در این شهر را تکذیب کرده است. همچنین، نماینده روسیه در سازمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای گفته، این کشور عاملان ساخت ویدئوهای جعلی درباره حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما» را شناسایی کرده است.
«وسام الجردی» خبرنگار شبکه العالم هم با انتشار تصاویری از بیمارستانی که ادعا می‌شد در آنجا حمله شیمیایی صورت گرفته، گفت: این همان بیمارستانی است که گروهک «جیش‌الاسلام» سناریوی ساختگی حمله شیمیایی را در آن اجرا کرد. شاهدان می‌گویند در زمان وقوع حادثه بسیاری از افراد نقابدار وارد این بیمارستان شدند و شروع به ترساندن مردم کردند.
یکی از نیروهای کادر بیمارستان که در زمان حادثه حضور داشته است گفت: «افراد غریبه‌ای وارد بیمارستان شدند که ما آنها را نمی‌شناختیم آنها مرتب تکرار می‌کردند از سلاح شیمیایی استفاده شده است. اما پزشکانی که در اینجا حاضر بودند،  هیچ‌گونه نشانه و عوارضی از سلاح شیمیایی در آنها مشاهده نکردند و مصدومان را به صورت سرپایی مداوا کردند و به منزل فرستادند.»
ایسنا نیز به نقل از وزارت دفاع روسیه خبر داد، نیروهای سوری 15 تن مواد منفجره و یک کارگاه ساخت خمپاره را در داخل مخفی‌گاه‌های عناصر جیش‌الاسلام در شهر دوما کشف کرده‌اند. جیش‌الاسلام از رژیم آل‌سعود پول و سلاح دریافت می‌کرده است. علاوه بر آن،  تونل‌های جدیدی نیز در دوما کشف شده است.
توطئه جدید آمریکا
یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات این کشور گزارش داده، واشنگتن قصد دارد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج و سربازان کشورهای عربی را جایگزین آنها بکند.
مقام‌های آمریکایی به روزنامه «وال استریت ژورنال» گفته‌اند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در صورت خروج کامل نیروهای این کشور از سوریه، ارتش عربی تشکیل دهد و آنها را جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه کند.
به گزارش ایسنا، این روزنامه افزود: دیدار اخیر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدید آمریکا با «عباس مصطفی» رئیس اطلاعات مصر، در همین ارتباط بوده و بولتون از مصطفی سؤال کرده که آیا قاهره در طرح ایجاد «ارتش عربی» شرکت خواهد کرد یا نه؟
مقامات آمریکایی اخیرا به عربستان و امارات رفته و سران این دو کشور را متقاعد کردند، میلیاردها دلار هزینه نظامی برای تأمین امنیت! سوریه (به آمریکا) بپردازند.
پیش از آن نیز ترامپ اعلام کرده بود به زودی نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند. پس از آن نیز اعلام شد، ترامپ با دریافت چند میلیارد دلار وجه از عربستان، از موضع خود عقب‌نشینی کرده است.
اما، به نظر می‌رسد که ترامپ با طرح جدید، قصد دارد یکجا به چند امتیاز دست یابد؛ هزینه حضور در سوریه را به گردن اعراب بگذارد، این کشورها را عملا مقابل دمشق، ایران و روسیه قرار دهد.
به هر حال،  بعید به نظر می‌رسد که کشورهای مرتجع عربی نظامیان خود را با دستان خودشان، وارد قتلگاه بکنند. عربستان طی سه سال اخیر مقابل مردم بیابان‌نشین و فقیر یمن، نتوانست دوام بیاورد و هم‌اکنون ضربات مهلکی را دریافت می‌کند. ریاض حتی نمی‌تواند به این نبرد پایان بدهد.
طی یک سال اخیر ترامپ نه تنها نتوانست در برابر نیروهای ارتش سوریه و مقاومت کاری بکند، بلکه ارتش آمریکا را در وضعیت متزلزلی قرار داده است. در پی حمله اخیر آمریکا به سوریه، «واشنگتن پست» نوشت، ترامپ با این حمله، به اعتبار آمریکا لطمه زده است.
سایر رویدادها:
* گروه موسوم به «مغاویر الصحرا» پس از اعلام جدایی از گروه تروریستی «ارتش آزاد»، اعلام کرد که در کنار ارتش سوریه با تروریست‌ها خواهد جنگید.
* وزیر خارجه روسیه گفت: این کشور تحویل سامانه‌های «اس-300» به سوریه را بررسی می‌کند.
* کنستانتین کساچف قانونگذار ارشد دومای روسیه گفت: آمریکایی‌ها خط قرمز‌های ما را در سوریه می‌دانند و نباید از آنها عبور کنند.
* انصارالله یمن طی پیامی به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، روز استقلال سوریه را به وی تبریک گفت.
* ساکنان شهر «رقه» علیه حمله آمریکا به سوریه، تظاهرات کردند.
* کشورهای عضو گروه هفت، از تجاوز نظامی آمریکا به سوریه حمایت کردند.
* رژیم صهیونیستی که نگران پاسخ مقاومت و ایران به حمله اخیر خود به پایگاه «تی-4» است، به نیروهای خود در مرزهای لبنان و سوریه، آماده‌باش داد.
* ارتش سوریه بر 13 روستا در حومه شهرهای «حماه» و «حمص» مسلط شد.