kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵

سرکوب هواداران شیخ زکزاکی در نیجریه

نیروهای پلیس نیجریه با حمله به تظاهرات هواداران شیخ زکزاکی در ابوجا شمار زیادی را به وسیله گلوله‌های جنگی زخمی و ده‌ها تن را بازداشت کردند. به گفته اعضای جنبش اسلامی یک تن نیز در این حملات به شهادت رسیده است.


شیخ ابراهیم زکزکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه از زمان حمله ارتش نیجریه به شهر زاریا در سال ۲۰۱۵ و با وجود دستور دادگاه مبنی بر اینکه وی باید آزاد شود، در بازداشت دولتی به‌سر می‌برد. به همین دلیل شیعیان نیجریه بارها در شهرهای مختلف این کشور با برگزاری تظاهرات خواستار آزادی وی شده‌اند.
در جدیدترین این اعتراضات که روز دوشنبه در ابوجا پایتخت برگزار شد، مردم با یورش گسترده نیروهای امنیتی نیجریه روبه‌رو شدند. در جریان این درگیری پلیس با استفاده از گاز‌ اشک‌آور و آب پرفشار اقدام به متفرق کردن معترضان کرد. همچنین بر اساس گزارش‌ها نیروهای پلیس نیجریه برای سرکوب شیعیان از گلوله‌های جنگی نیز استفاده کردند. دست‌کم 200 تن از شیعیان نیجریه در جریان این اعتراضات در ابوجا دستگیر شدند. در جریان سرکوب این اعتراضات یک تن از شیعیان نیز به شهادت رسید و 30 تن نیز زخمی شدند. «ابراهیم موسی»، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز گفته که پلیس برای متفرق کردن اعتراضات یک هفته‌ای از گاز ‌اشک‌آور، آب پرفشار و گلوله‌های واقعی استفاده کرده و در جریان این اعتراضات دست‌کم ۳۰ تن زخمی و بیش از ۲۰۰ تن بازداشت شدند که وضعیت یکی از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است. وی افزود: پلیس با تجمع صلح‌آمیز و آرام مردم، رفتار خشونت‌آمیز دارد و از گاز ‌اشک‌آور برای متفرق کردن مردم استفاده می‌کند و شماری از مردم را بدون دلیل بازداشت کرده است. رئیس ‌مجمع رسانه‌ای جنبش اسلامی نیجریه همچنین گفته: «نیروهای امنیتی، تبلیغات منفی زیادی علیه این جنبش انجام داده‌اند درحالی‌که درخواست برای آزادی شیخ زکزاکی به هیچ عنوان تهدید امنیتی نیست... شیخ زکزکی هیچ‌گاه موافق اعمال خشونت‌آمیز نبوده و بر عکس خانه او همیشه پناهگاه مسیحیان و اقلیت‌ها در زمان بحران‌ها بوده است.»
سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه تصریح کرد: «امروز شیخ زکزاکی مورد ستم واقع شده و فردا ممکن است به افراد دیگر ستم شود، به همین دلیل همه باید از مقام‌های نیجریه به ویژه رئیس‌جمهوری آن بخواهند شیخ زکزاکی، همسرش و دیگر بازداشت‌شدگان را آزاد کنند.»