kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴

نشست نمایشی اتحادیه عرب در ظهران عربستان با صدور بیانیه آبکی پایان یافت!

بیست و نهمین اجلاس سران اتحادیه عرب در غیاب سران قطر، عمان، امارات، الجزایر و با صدور بیانیه‌ای ضد ایرانی به کار خود پایان داد.

 

روز یکشنبه بیست و نهمین نشست سران عرب از ترس موشک‌های انصارالله نه در ریاض بلکه، در شهر ظهران عربستان برگزار شد. فضای حاکم بر نشست ظهران هم به شدت ضد ایرانی بود و پادشاه بیمار سعودی اتهامات زیادی را متوجه کشور عزیزمان کرد. در این اجلاس امیر قطر، حاکم امارات، رئیس‌جمهور الجزایر و سلطان عمان حضور نداشتند. بیانیه پایانی این اجلاس نیز کاملا علیه ایران تنظیم شده بود. البته مرور بندهای بیانیه به خوبی نشان دهنده شکست سعودی‌ها در مورد تحقق اهداف خود در این نشست است.
به گزارش تسنیم به نقل از رأی‌الیوم، در این جمله که ایران از نیروهای یمنی حمایت می‌کند، حملات موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عربستان به شدت محکوم شده بود. این بیانیه همچنین ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی و تجهیز نیروهای یمنی به موشک‌های بالستیک متهم کرده و از جامعه بین‌الملل خواسته است که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. بیانیه اتحادیه عرب با این ادعا که جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی متعلق به امارات است، از ایران خواسته است که برای یافتن راه حل صلح‌آمیز این مسئله با امارات همکاری کند! بندهای ضد ایرانی این بیانیه با تحفظ نمایندگان عراق و لبنان مواجه بود.
اتهامات بی‌پایه و اساس کشورهای عربی به ایران باعث شد تا سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به بیانیه پایانی اجلاس ظهران واکنش نشان دهد. بهرام قاسمی درباره بیانیه سران اتحادیه عرب درباره ایران خاطرنشان کرد: «متاسفانه اتحادیه عرب به پایگاه و باشگاهی برای ارضا و پیشبرد امیال برخی کشورهای خاص عربی تبدیل شده است. این کشورها دشمن خودشان را به اشتباه فرض کردند و به جای هدف قرار دادن دشمن اصلی جهان عرب، ایران را که با حسن نیت تمام در جهت مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه تلاش می‌کند، هدف قرار می‌دهند.»
در بیانیه اجلاس سران عرب همچنین بر ضرورت ادامه حمایت از تجاوز به یمن توسط ائتلاف به سرکردگی عربستان تاکید شده است! این بیانیه بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه براساس بیانیه ژنو یک و سایر قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت از جمله قطعنامه 2254 تاکید می‌کند. سران عرب همچنین هم راستا با رژیم صهیونیستی نظام سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم و از جامعه جهانی خواست که از این اقدامات جلوگیری کند!
اما یکی از مهمترین مسائل بررسی شده در این نشست فلسطین بود. در حالی که محور ارتجاع عربی در ماه‌های گذشته به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل پرداخته‌اند و حتی بن‌سلمان ولیعهد سعودی موجودیت اسرائیل را نیز به رسمیت شناخته است بیانیه پایانی به نوعی قصد تلطیف این فضا را داشت. در این بیانیه بر محوری بودن مسئله فلسطین برای کل امت عربی و هویت عربی قدس شرقی اشغالی به عنوان پایتخت دولت فلسطین تاکید شده است. حتی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در جلسه افتتاحیه کنفرانس سران کشورهای عربی در «الظهران» اعلام کرد، کشورش مبلغ 200 میلیون دلار به عنوان کمک به فلسطینی‌ها اختصاص داده است. ملک سلمان حتی بیست و نهمین کنفرانس اتحادیه عرب را «کنفرانس قدس» نامید تا همه بدانند که فلسطین همچنان در قلب و جان امت عرب باقی مانده است. بیانیه پایانی اجلاس عرب همچنین بر باطل بودن و عدم قانونی بودن تصمیم آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تاکید و درباره هر اقدام که وضعیت قانونی و سیاسی کنونی قدس را تغییر می‌دهد، هشدار داد. این بیانیه اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی با هدف تغییر واقعیت‌ها و نابودی راه حل تشکیل دو دولت را محکوم کرد.
این موضع اتحادیه عرب را می‌توان شکستی برای سیاست‌های عربستان در مورد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانست. در حالی که بن‌سلمان ماموریت داشت تا کشورهای عربی را با خود در این مسیر همراه کند اما بیانیه پایانی نشست ظهران نشان داد که جو غالب در جهان عرب مخالفت با عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌هاست.