kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
ادامه واکنش‌ها به تجاوز آمریکا به سوریه

واشنگتن پست: حمله به سوریه حیثیت آمریکا را بر باد داد

در حالی که اعتراضات کشورها و تظاهرات خیابانی علیه تجاوز غرب به سوریه همچنان ادامه دارد، یک روزنامه آمریکایی نوشت، حمله به سوریه به اعتبار آمریکا در صحنه بین‌الملل صدمه زد.




«واشنگتن پست» طی گزارشی درباره حمله موشکی بامداد شنبه گذشته آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت با این حمله، قدرت‌نمایی کند، اما کاملا برعکس عمل کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، واشنگتن پست نوشت: «حملات جمعه شب (بامداد شنبه) به اندازه کافی قوی نبود تا مایه خجالت نشود.» به نوشته  این روزنامه، «نتیجه آن شد که به جای لطمه زدن به رژیم (بشار) اسد، به اعتبار آمریکا در صحنه بین‌المللی آسیب وارد کرد.»
در این آمده است، در حمله فوق، حتی به یک هواپیما یا پایگاه هوایی سوریه و یا قابلیت‌های شیمیایی این کشور آسیبی وارد نشد.واشنگتن پست ادامه داد، هیچ تلفاتی از این حادثه گزارش نشد و این نشان می‌دهد دولت سوریه، اهداف مورد هدف قرار گرفته را قبل تخلیه کرده بود.بنابر این گزارش، سوری‌ها می‌دانند پیروز این حمله بودند به طوری که واشنگتن پست در این خصوص گزارش کرد در خیابان‌های دمشق، جشن و شادمانی برپا بود، زیرا طرفداران دولت فهمیدند حمله پرهزینه‌ای محقق نشده است.
«جک کین» معاون سابق رئیس ستاد ارتش آمریکا که هم‌اکنون بازنشسته شده در این خصوص گفته است سوری‌ها دلیل خوبی برای جشن گرفتن داشتند.وی ادامه داد: «پاسخ (آمریکا) به حمله شیمیایی دوما، به نظر من بسیار ضعیف بود. این (پاسخ) باید قاطع و چشمگیر می‌بود».این روزنامه آمریکایی در گزارش خود به قصد واشنگتن از حمله اشاره کرد و نوشت که آمریکا قصد داشت رئیس‌جمهور سوریه را تنبیه کند ولی اسد تنبیه نشد و حمله کاملا برعکس نتیجه داد. حمله وی (ترامپ) درست همانطوری شد که او (اسد) پیش‌بینی می‌کرد.این گزارش ادامه داد: «نتیجه‌ای که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از حمله واشنگتن به خاک سوریه می‌گیرد این است که دولت ترامپ را می‌توان به راحتی تهدید کرد.»بدین ترتیب، ترامپ با ضعف به دیدار کیم می‌رود.
این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد، اگر ترامپ هیچ اقدامی انجام نمی‌داد، هرچند اوضاع بدتر می‌شد، اما نه خیلی زیاد، زیرا وقتی شما حملاتی انجام می‌دهید که به اندازه‌ای قوی نیست و مایه خجالت می‌شود، در واقع ضعف از خود نشان می‌دهید و نشان دادن ضعف، تحریک‌آمیز است.
رسانه‌های صهیونیستی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم که دیدگاه‌های سران این رژیم را منعکس می‌کنند، دیروز نوشتند، حمله اخیر به سوریه چیزی بیش از تلاش غرب برای حفظ آبروی خود و خودداری از خشمگین کردن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نبود. ژنرال‌های صهیونیستی نیز نسبت به پیامدهای حمله ضعیف اخیر آمریکا به سوریه، ابراز نگرانی کرده‌اند. در همین رابطه یک ژنرال صهیونیست بازنشسته به نام «عمیرام لوین» فرمانده سابق جبهه شمال رژیم صهیونیستی گفت: حمله به سوریه، بسیار ضعیف بود. امید داشتم کاخ ریاست جمهوری «بشار اسد» برچیده شود.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشت، اقدام نظامی این سه کشور (آمریکا، انگلیس و فرانسه) در سوریه، دستاورد خاصی نداشت.
ادامه اعتراضات
در حالی که چند روز از حمله موشکی به سوریه می‌گذرد، اعتراضات علیه این حمله همچنان ادامه دارد. کشورهای قبرس، مکزیک، آمریکا، عراق، هند، ترکیه، انگلیس و برخی از کشورهای دیگر، شاهد تظاهرات علیه اقدام آمریکا و متحدانش در حمله به سوریه بود. فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی نیز علیه تهاجم آمریکا به سوریه تظاهرات کردند.«میان محمد اسلم» معاون رهبر حزب «جماعت اسلامی» پاکستان حمله به سوریه را محکوم کرد و مهاجمان را «شیطان» خواند. «سیدساجد علی نقوی» رئیس شورای علمای پاکستان گفت: «هدف آمریکا، دفاع از منافع صهیونیست‌ها بود و برای جنون واشنگتن باید فکری کرد.»
در فرانسه شماری از مقامات این کشور از حمله موشکی به سوریه شدیدا انتقاد کردند. به گفته آنها، حمله فوق فاقد مستندات بوده است. «سازمان پیمان امنیت جمعی» که مقر آن در بیشکک است، حمله به سوریه را محکوم و به حمایت از تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.در انگلیس نیز پارلمان این کشور قصد دارد، اقدام نخست وزیر در حمله به سوریه را مورد بررسی قرار دهد. «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس‌جمهور آلمان هم گفت، حمله به سوریه ریسک رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه را بالا برد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تنها راه‌حل بحران سوریه را مذاکرات سیاسی دانست.
لاوروف: پاسخ حملات آمریکا را می‌دهیم
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اما دیروز طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گفت حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه بدون پاسخ نمی‌ماند.
به گفته لاوروف، تمام مدارکی که کشورهای غربی برای اثبات اتهام حمله شیمیایی ارائه می‌دهند از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده است: «من نمی‌خواهم درباره سران دیگر کشورها بی‌ادب باشم اما تمام مدارکی که سران انگلیس، فرانسه و آمریکا ارائه می‌دهند از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها گرفته شده است.»
لاوروف افزود: «در حال حاضر رابطه روسیه با کشورهای غربی بدتر از دوران جنگ سرد است.»
به گزارش میزان، وزیر خارجه روسیه در ارتباط با تجاوز موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه نیز گفت: «عواقبی برای این اقدام وجود خواهد داشت، ما اساسا بقایای اعتماد به دوستان غربی‌مان را از دست دادیم، آنها ابتدا تنبیه کردند و سپس منتظر ماندند تا بازرسان سازمان منع ‌اشاعه سلاح‌های شیمیایی از محل بازرسی کنند، اثبات به وسیله تنبیه چیزی است که سه کشور غربی آن را به‌کار گرفتند.»
سایر رویدادها:
* در پی اظهارات رئيس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه او «دونالد ترامپ» را در مورد ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه متقاعد کرده است، کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا همچنان خواستار بازگشت هرچه سریعتر نیروهای آمریکایی از سوریه است.
* پایگاه اینترنتی یمنی «هدهد» طی تحلیلی نوشت: شکست حمله آمریکا، اعراب را خجالت‌زده سوریه کرد.
* یک مقام رژیم صهیونیستی گفت، تجهیز سوریه به «اس-300»، عبوراز خط قرمز تل‌آویو است.
* روزنامه لبنانی «الاخبار» نوشت، دمشق پیشنهاد واشنگتن برای انجام مذاکره دوجانبه را قاطعانه رد کرد.
* بشاراسد گفت، بازسازی سوریه به 400 میلیارد دلار هزینه و 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد.
* به گزارش ایسنا، آمریکا در میدان نفتی «التنگ» استان «دیرالزور» سوریه، پایگاه نظامی جدید احداث کرد.