kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳

پارتی بازی کار دست نخست ‌وزیر ژاپن داد زمزمه استعفای «آبه» به دلیل کاهش محبوبیت

نخست‌وزیر اسبق ژاپن می‌گوید: نخست‌وزیر کنونی که با رسوایی پارتی‌بازی، لاپوشانی و کاهش محبوبت روبرو شده، احتمالا در ژوئن (خرداد) سال جاری میلادی از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت‌ها از «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن به 26/7 درصد کاهش یافته که پایین‌ترین میزان از زمان روی کار آمدن این نخست‌وزیر محافظه‌کار در سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود. در نظرسنجی روزنامه «آساهی» نیز که دیروز (دوشنبه) منتشر شد، میزان محبوبیت آبه ۳۱ درصد اعلام شد. نظرسنجی این روزنامه نشان می‌دهد که دو سوم از رای‌دهندگان نمی‌توانند به توضیحات «آبه» بابت اتهامات وارده اعتماد کنند.
کاهش میزان محبوبیت «شینزو آبه» باعث مطرح شدن تردیدهایی در این‌باره شده که آیا وی می‌تواند برای سومین سال رهبری حزب لیبرال دموکراتیک را در انتخابات سپتامبر (شهریور) ۲۰۱۸ به دست بگیرد یا خیر، چون برای ماندن در قدرت به این آرا نیاز دارد در غیر این صورت ممکن است تا پیش از رای‌گیری حزب از سمتش کناره‌گیری کند.
گمانه‌زنی‌ها زمانی بروز کرده که «آبه» همانطور که در اکتبر گذشته میلادی و زمانی که میزان محبوبیتش به میزان حاضر بود، درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را داد.«جوییچیرو کوییزومی»، نخست‌وزیر اسبق ژاپن گفته: «اوضاع در حال خطرناک شدن است و آبه که با رسوایی پارتی‌بازی، لاپوشانی و کاهش محبوبت روبرو شده، احتمالا در ژوئن (خرداد) سال جاری میلادی از سمتش کناره‌گیری می‌کند.» روز یکشنبه نیز جماعتی از معترضان در نزدیکی پارلمان تجمع کرده و با حمل دست نوشته‌هایی به این مضامین که «دوره آبه تمام شده است»، فریاد «آبه برو کنار» سر می‌دادند. سازماندهندگان این تجمع می‌گویند ۵۰ هزار تن در این تجمع اعتراضی حضور داشتند.