kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
در قدس اتفاق افتاد

شورش خاخام‌های صهیونیست علیه سربازی اجباری

خاخام‌های صهیونیست بار دیگر علیه خدمت سربازی اجباری در شهر قدس به خیابان‌ها آمدند اما با پلیس ضدشورش و سرکوب مواجه شدند.


صدها نفر از یهودیان ارتدوکس و تندرو (که به آنها حریدیم گفته می‌شود) روز یکشنبه بار دیگر علیه قانون «خدمت سربازی اجباری» دست به تظاهرات گسترده زدند و پلیس ضدشورش برای متفرق کردن آنها متوسل به زور و خشونت شد. به گزارش فارس، پلیس رژیم صهیونیستی برای مقابله با تظاهرکنندگان از بمب صوتی و ماشین آب‌پاش استفاده کرد و در جریان درگیری‌ها، چهار پلیس نیز زخمی شدند.
خدمت سربازی در فلسطین اشغالی اجباری است و مردان 18ساله باید دو سال‌ونیم و دختران 18 ساله هم باید دو سال به خدمت اجباری بروند. این اعتراض‌ها در چند ماه اخیر بیشتر شده به نحوی که در اسفند ماه سال گذشته (1396) «ایلیت شاکد» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی  از ارائه پیش‌نویس قانونی برای معافیت یهودیان حریدیم از خدمت نظامی خبر داد.
یهودیان حریدیم که می‌گویند باورهایشان را از تورات نازل شده بر حضرت (ع) در«طور سینا» گرفته‌اند، بیش از 10 درصد جمعیت فلسطین اشغالی  را تشکیل می‌دهند. کودکان آنها در مدرسه اغلب تورات و تلمود می‌خوانند و  پسرها تا پایان عمر خود مشغول تحصیل و آموزش متون دینی می‌شوند. آنها می‌گویند خدمت سربازی آنها را در شرایطی قرار می‌دهد که در تضاد  با باورها و اعتقادات دینی آنهاست. آنها قبلا از خدمت سربازی معاف بودند اما پارلمان رژیم صهیونیستی حدود سه سال قبل، پیش‌نویس قانون اجباری بودن سربازی برای آنها را تصویب کرد.
مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند؛ در حال حاضر حریدیم‌ها از خدمت سربازی معاف هستند و می‌توانند به تحصیلات و امور دینی خود برسند اما باید زمانی که به سن خدمت سربازی می‌رسند درخواستی برای معافیت را به ارتش تحویل دهند اما حریدیم‌ها ‌می‌گویند همین درخواست را نیز تحویل ارتش نخواهند داد.