kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۰

ترکان: بالا رفتن قیمت دلار کار خوبی بود!

در شرایطی که کارشناسان نسبت به عواقب سقوط ارزش پول ملی در آینده‌نگرانی دارند، اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از این موضوع گفت: اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود.

 
  گروه اقتصادی-

اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی در گفت‌وگویی از افزایش قیمت دلار حمایت کرد و گفت: «اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره‌ای نبود چون آن موقع مصنوعی  قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود دلار هم بالا می‌رود.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان این‌که دولت کوشش عبثی می‌کرد که جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد میلیادرها دلار هم پول تزریق کرد ولی نشد، ادامه داد:‌ «دولت خلاف جریان حرکت اقتصاد حرکت می‌کرد، وقتی تورم وجود دارد سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود یعنی کالای ایرانی سال به سال به اندازه تورم افزایش قیمت پیدا می‌کنند و وقتی که دلار ثابت باشد کالا‌های وارداتی هم دارای قیمت ثابت هستند.»اظهارات مشاور رئیس‌جمهور در شرایطی صورت گرفته که نرخ تورم در سال 96، حدود 9 درصد و افزایش نرخ دلار در همین سال تقریبا 40 درصد بوده است. لذا نرخ دلار نه تنها متناسب با تورم، بلکه سه برابر تورم در سال گذشته افزایش داشته و ایشان باید توضیح دهد که چگونه به این کشف رسیده‌اند که دلار همگام با تورم رشد نکرده است.
قیمت دلار در ابتدای دولت حسن روحانی (طبق آمار بانک مرکزی) 3180 تومان بود که طی چهار سال اخیر به شکلی آرام و ملایم افزایش داشت، با این وجود طی روزهای اخیر و با سقوط آزاد ارزش پول ملی کشورمان قیمت این ارز به رقمی در حدود 5100 تومان افزایش یافت.
جالب اینجاست که حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود در سال 92 گفته بود: «... و بعد از چند ماه دلار به چند برابر قیمت افزایش یافت. مشکل کجاست؟ مشکل، عدم مشورت؛ مشکل، خودشیفتگی؛ مشکل، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور؛ مشکل، بی‌ثباتی‌هاست، این بی‌ثباتی‌ها چگونه به مردم اطمینان خواهد داد؟ آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش و قدرت آینده‌نگری را می‌خواهند. در دولت من استفاده از تمام شایستگان انجام خواهد شد.»  
لازم به ذکر است اگر در سال‌های پایانی دولت قبلی، نرخ دلار روز به روز افزایش داشت و چنانچه مشاهده شد مورد انتقاد رئیس‌جمهور هم قرار گرفت، در این دولت و نیمه دوم سال 96 این نرخ به طور ثانیه‌ای و لحظه به لحظه افزایش یافت و هر چند روز یکبار هم رکورد جدیدی در زمینه بی‌ارزش شدن پول ملی به ثبت رساند.
بر خلاف گفته‌های روحانی مبنی اینکه در دولت او عوامل گرانی ارز، از بین خواهند رفت، ارزش پول ملی در همین دولت 60 درصد کاهش یافته و در پی آن قدرت خرید و وضع معیشت مردم کاهش پیدا کرده است.
هرچند برخی مدافعان افزایش نرخ ارز، این موضوع را باعث تقویت صادرات می‌دانند اما تجربه نشان داده شوک‌های ارزی نه تنها باعث افزایش صادرات نمی‌شوند بلکه به دلیل پیش‌بینی ناپذیری بازار برای صادرکنندگان، اثر منفی روی صادرات می‌گذارند. ضمن اینکه با توجه به وارداتی که حدود 70 درصد آن کالاهای سرمایه‌ای و مورد نیاز کشور است، افزایش نرخ ارز به گرانی آنها خواهد انجامید، به عبارت دیگر، این استدلال که برای افزایش صادرات در ایران باید نرخ ارز را به صورت مداوم افزایش دهیم سخن درستی به نظر نمی‌رسد.
نکته مهم در این میان این است که دولت با امر و نهی به بازار سعی در کنترل فضای به وجود آمده داشت که باز هم با بن‌بست مواجه شد. چراکه اقدامات دستوری برای ارزان جلوه دادن قیمت دلار (در حدود 4880 تومان) کاملا مصنوعی بوده و دولت زمانی می‌تواند نرخ را کاهش دهد که عرضه ارز را افزایش دهد. (نه اینکه به اقدامات نمایشی متوسل شود)
هفته پیش نیز مرتضی افقه (اقتصاددان) با ‌‌اشاره به اینکه علیرغم اقدامات بانک مرکزی؛ نرخ ارز آن‌گونه که لازم بود تعدیل نشد گفته بود: «متاسفانه برخی افرادی که می‌خواهند نرخ ارز افزایش یابد به روی دولت نفوذ دارند.»
در حال حاضر، با تضعیف مکرر پول ملی و ثبت رکورد‌های شگفت انگیز و خارق‌العاده‌ای که هر چند روز یکبار شاهد آن هستیم، بعید نیست در ادامه سال با افزایش تورم و گرانی قابل ملاحظه‌ای رو به رو شویم. ضمن اینکه این موضوع می‌تواند تولیدکنندگان را هم به نوعی متضرر کند.
تولیدکنندگانی در حال حاضر شرایط نامناسبی داشته و چنانچه عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس‌خانه صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه امروز تولیدکنندگان زیر آوار زلزله اقتصادی مانده‌اند، گفته است: «با یک بسیج عمومی باید تولیدکنندگان را از این آوار نجات داد.» باید دقت و احتیاط بیشتر در زمینه حمایت از تولید داخلی انجام داد.
افزایش قیمت مسکن در پی افزایش گرانی دلار اجتناب ناپذیر است
در همین راستا، حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص رشد نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت مسکن و خروج سرمایه‌ها از بخش مسکن اظهار کرد:‌ بسیاری از کالاها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نرخ ارز بستگی دارند و طبیعتاً وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد اکثرکالاها نیز با رشد قیمت مواجه می‌شوند.
وی ادامه داد: قطعاً با رشد نرخ ارز برای انبوه‌سازان این تصور به وجود می‌آید که باید ارزش افزوده‌ای در مسکن ایجاد شود، اما چون مسکن کالای گرانی در سبد هزینه خانوار است، طبیعتاً ممکن است به میزان افزایش قیمت تمام اجزای تشکیل‌دهنده به آن میزان زیاد گران نشود اما به هر حال بالا رفتن قیمت مسکن اجتناب‌ناپذیر است.
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: شاید قیمت مسکن با هجوم سرمایه‌ها افزایش نیابد اما قطعاً در سال جاری متناسب با نرخ تورم و افزایش نرخ دلار که موجب گران شدن کالاها خواهد شد افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود که این یک امر طبیعی است.