kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
شاهزاده عربستانی فاش کرد

به رسمیت شناختن اسرائیل یکی از 4 شرط ترامپ برای موافقت با پادشاهی بن‌سلمان

شاهزاده سعودی فاش کرده آمریکا و رژیم صهیونیستی به پادشاهی رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را به 4 اقدام وی مشروط کرده‌اند که یکی از آنها عادی سازی علنی روابط ریاض با تل آویو بود که بن سلمان آن را اعلام کرد.



سرویس خارجی

«محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی چند روز پیش طی مصاحبه با نشریه آمریکایی «آتلانتیک» به صورت رسمی از موجودیت رژیم صهیونیستی دفاع کرد. این مسئله به معنای عبور وی از خطوط قرمز جهان اسلام در مورد این رژیم بود. حالا یکی از شاهزادگان سعودی راز این اقدام بن سلمان را فاش کرده است.
«خالد بن فرحان آل سعود»،  شاهزاده مخالف عربستانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الحوار» فاش کرده که: «آمریکا و اسرائیل شروطی را برای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قبل از منصوب شدن به پادشاهی عربستان تعیین کرده اند که از جمله این شروط تضمین امنیت دریانوردی اسرائیل از طریق تنگه تیران و عادی سازی علنی با اسرائیل است. آخرین مورد نیز لزوم تایید و حمایت بن سلمان از  طرح موسوم به معامله قرن است که در آن از حق فلسطینی ها در شهر قدس چشم‌پوشی شده است.» این شاهزاده سعودی شرط دیگر را سهیم کردن رژیم اسرائیل در پروژه اقتصادی و گردشگری «نئوم» برشمرد و گفت: «سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در حال حاضر از صحنه رویدادها غایب است و از سال 2012 میلادی دچار بیماری آلزایمر شده است.» وی در عین حال گفت: «تحرکاتی در آینده نزدیک در خاندان حاکم در عربستان وجود خواهد داشت.»
خالد بن فرحان همچنین با اشاره به تبعیض موجود بین شاهزادگان و مردم عادی در عربستان گفت: «هر آنچه برای عموم ملت سعودی ممنوع است، در داخل کاخ های پادشاهی مجاز شمرده می شود... همه شاهزادگانی که در هتل ریتز کارلتون در بازداشت نگهداری شدند، تا این لحظه ممنوع السفر هستند.»
 خالد بن فرحان آخرین بار در سال 2007 میلادی از عربستان خارج شد و در سال 2013 میلادی از آلمان پناهندگی سیاسی گرفت. وی پیش از جدا شدن از خاندان حاکم در عربستان گفته بود که احساس می‌کند جانش در خطر است.
بن‌سلمان و نتانیاهو دو روی یک سکه
از سوی دیگر برخی روزنامه‌های رژیم صهیونیستی ضمن تحلیل سخنان ولیعهد سعودی در مصاحبه با نشریه آمریکایی «آتلانتیک»،  وی و نخست وزیر این رژیم را دو روی یک سکه توصیف کردند. در این راستا، سخنان بن سلمان درباره اسرائیل و حق این رژیم در تملک زمین و زندگی در آن، تیتر یک و اصلی رسانه‌های اسرائیلی را به خود اختصاص داد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» سخنان بن سلمان را «به رسمیت شناختن اسرائیل» توصیف کرد و در این‌باره «عامر تیفون»، تحلیلگر نظامی این نشریه نوشت: «سخنان ولیعهد عربستان در مصاحبه با آتلانتیک به رسمیت شناختن آشکار حق اسرائیل به عنوان دولتی قومی از سوی طرف سعودی است.»تحلیلگر نظامی هاآرتص افزود: «سخنان بن سلمان گولدبرگ سردبیر نشریه آمریکایی آتلانتیک را چنان غافلگیر کرده بود که گفت، تاکنون چنین سخنانی درباره اسرائیل از زبان هیچ رهبر عربی جاری نشده بود.» از سوی دیگر، پایگاه اسرائیلی «گلوبز» از سخنان بن سلمان تقدیر و تشکر بسیاری کردو نوشت: «شاهزاده سعودی تاریخ را می‌سازد و موجودیت اسرائیل را به عنوان یک حق به رسمیت می‌شناسد.»