kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷

راهبرد آمریکا و ترکیه در سوریه جنجال کاذب در غوطه، آدم‌کشی در عفرین

همزمان با جار و جنجال غربی‌ها در مورد به خطر افتادن جان مردم ساکن «غوطه‌شرقی» به خاطر پیشروی ارتش سوریه، نظامیان ترکیه با چراغ سبز آمریکا، کشتار بی‌رحمانه‌ای را در شهر «عفرین» سوریه مرتکب شده‌اند و این کشتار همچنان ادامه دارد.
سرویس خارجی-

هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که چه تعداد از مردم مظلوم کرد ساکن «عفرین» به دست نیروهای اشغالگر ترکیه کشته شده‌اند.
چرا که هم‌اکنون این شهر در اشغال ارتش ترکیه است و هیچ‌ خبرنگاری جز خبرنگاران ترکیه نمی‌تواند برای تهیه خبر و گزارش، وارد این شهر شود.  دولت ترکیه می‌گوید در حال حاضر نظامیان ترکیه و شبه‌نظامیان «ارتش آزاد» که با دمشق می‌جنگند، عفرین را در اشغال خود دارند!
«رجب طیب‌اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، برای اینکه بتواند حرفش را ثابت کند و بر عفرین مسلط شود، دست به حملات هوایی و زمینی بی‌رحمانه‌ای زد و منازل و زیرساخت‌ها و حتی بیمارستان مرکزی شهر را بمباران کرد و باعث آوارگی ده‌ها هزار زن و کودک و افراد کهنسال و مرگ تعداد زیادی از مردم عادی شد.
اردوغان پس از این کشتار و خشونت کم‌سابقه، دیروز اعلام کرد: «بر مرکز شهر «عفرین» به طور کامل مسلط شدیم.(!)
رئیس‌جمهور ترکیه عملیات «شاخه زیتون» را از 30 دی آغاز کرده بود و بالاخره، پس از کشتار و بمباران شدید چند روز اخیر، ظاهرا بر عفرین مسلط شده‌ است. در مجموع، ماجرای دردناک عفرین یکبار دیگر پرده نفاق را از چهره‌ حامیان تروریسم در سوریه برداشت؛ عفرین ثابت کرد که آمریکا نمی‌تواند متحد خوبی برای کردهای سوریه باشد و کردها نباید به واشنگتن اعتماد کنند، چرا که طی روزهای اخیر علاوه بر اینکه دست ترکیه را برای کشتار مردم کرد باز گذاشت، جنجال «غوطه‌شرقی» (حملات احتمالی شیمیایی) را راه انداخت و توجه محافل رسانه‌ای جهان را به این سمت منحرف کرد تا ترکیه کار خودش را در عفرین بکند.
تداوم جنجال دروغین
علی‌رغم کشتار بی‌سابقه کردها در شمال سوریه از سوی ترکیه آمریکا قصد دارد یک جنجال دروغین جدیدی را در جنوب این کشور راه بیندازد.
به گزارش ایسنا، «سرگئی رودسکوی»  سخنگوی ستاد مشترک ارتش روسیه گفت: «ما اطلاعات موثقی (در اختیار) داریم که (نشان می‌دهد) نیروهای آمریکایی شماری از گروه‌های شبه نظامی سوری را در شهر «التنف» برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز در جنوب سوریه آموزش داده‌اند.»
وی ادامه داد: «در اوایل ماه مارس (اواسط اسفند)  گروه‌های خرابکار به شهر «درعا» در جنوب سوریه که در آنجا واحدهای (گروه تروریستی) ارتش آزاد مستقر هستند، اعزام شده‌اند. به گفته  رود سکوی آنها مهمات لازم را برای انجام حملات شیمیایی به آنجا برده‌اند. این مواد برای مقصر جلوه دادن نیروهای دولت سوریه استفاده خواهد شد. در حال حاضر این مهمات و سلاح‌های شیمیایی تحت پوشش کاروان‌های امدادرسانی منتقل می‌شوند. او افزود: حملات برنامه‌ریزی شده و تحریک‌آمیز (رسانه‌ای) به طور گسترده در رسانه‌های غربی مورد پوشش خبری قرار گرفت.
این مقام روس ادامه داد: این اقدامات تحریک‌آمیز به عنوان بهانه‌ای توسط آمریکا و متحدانش برای انجام عملیات علیه ارتش و زیرساخت‌های دولتی در سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در حال حاضر نشانه‌های انجام آمادگی‌ها برای وقوع این‌گونه حملات احتمالی را ثبت کرده‌ایم.
رودسکوی افزود: همچنین حملات شیمیایی در استان ادلب توسط گروه النصره در هماهنگی با «کلاه سفیدها» آماده شده است. در حال حاضر این شبه‌نظامیان 20 کانتینر از سلاح‌های گاز کلر دریافت کرده‌اند.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، غرب برای براندازی دولت سوریه تلاش می‌کند.
* ارتش سوریه دو شهرک جدید را در غوطه‌شرقی آزاد کرد. روسیه نیز اعلام کرد، حدود پنج هزار غیرنظامی دیروز غوطه‌شرقی را ترک کردند. تاکنون 68 هزار غیرنظامی از این منطقه خارج شده‌اند.