kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

انصارالله یمن: با عربستان مذاکره کردیم اما خوش‌بین نیستیم

انصارالله یمن ضمن تایید خبر مذاکره این جنبش با عربستان اعلام کرد، نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات اطمینان وجود ندارد.

جنگ یمن در حالی با هزاران کشته و زخمی وارد سال چهارم خود می‌شود که به نظر می‌رسد، هیچ دورنمای واضحی لااقل تا چند سال آینده برای پایان آن وجود نداشته باشد. با این حال طی روزهای گذشته برخی منابع غربی از گفت‌و‌گوهای پنهانی انصارالله با عربستان خبر داده بودند. خبرگزاری رویترز با استناد به گفته‌های چند دیپلمات و سیاستمدار اعلام کرده بود مذاکرات مخفیانه‌ای میان عربستان و الحوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ صورت گرفته است. به نوشته این رسانه انگلیسی این مذاکرات از دو ماه پیش شروع شده و هدف آن «عقد قرارداد آشتی و برقرای صلح» است. در همین رابطه «علی القحوم» از اعضای شورای سیاسی جنبش انصارالله در گفت وگو با اسپوتنیک ضمن تایید وجود این مذاکرات گفت: «جنبش انصارالله، نشانه‌های مثبتی در گفت وگو با عربستان می‌بیند اما از موفقیت‌آمیز بودنش اطمینان ندارد... در حال حاضر عمان، واسطه مذاکرات غیر مستقیم بین این جنبش و عربستان است، هدف این مذاکرات پایان بخشیدن به جنگ یمن است و تا حدودی نیز نشانه‌های مثبتی در گفت وگوها وجود دارد.»
 با این حال جنبش انصارالله به موفقیت آمیز بودن گفت وگوها با ریاض اطمینان ندارد و معتقد است عربستان قصد رفع محاصره و پایان دادن به جنگ در آینده‌ای نزدیک را نداشته و تنها می‌خواهد زمان بخرد. القحوم  می‌گوید در مذاکرات، بازگشایی بنادر یمن به ویژه بندر الحدیده مطرح شده اما تا کنون طرفین به هیچ توافقی در این زمینه نرسیده‌اند. اما یک مقام ائتلاف سعودی، انجام مذاکره میان عربستان و حوثی‌ها را تکذیب کرده و گفت که در حال حاضر این سازمان ملل است که تلاش می‌کند راه‌حلی سیاسی به منظور دستیابی به صلح بیابد.
از سوی دیگر، منابع سیاسی یمن اعلام کردند که تلاش‌های گسترده جهانی‌ تحت نظارت سازمان ملل برای از سرگیری مذاکرات سیاسی میان طرف‌های بحران یمن و طرف‌های منطقه‌ای تحت رهبری کشورهای ائتلاف عربی در ماه آوریل(فروردین) سال جاری میلادی وجود دارد. قرار است که برای نحستین بار نروژ میزبان این مذاکرات باشد. طبق گزارش منابع عربی، سازمان ملل و چند کشور دیگر تلاش‌های گسترده‌ای برای از سرگیری مذاکرات میان طرف‌های درگیر، تشویق آنها جهت بازگشت به میز مذاکرات و نیز حل بحران انسانی یمن را انجام می‌دهند.
خبر دیگر اینکه، عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن روز شنبه با صدور حکمی «علی صالح علی عبدالله عفاش الحمیری» را به عنوان فرمانده نیروهای ذخیره شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی منصوب کرد. علی صالح الاحمر برادر ناتنی علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن است که چند ماه گذشته به هنگام فرار به سمت امارات کشته شد. صالح الاحمر از مسئولان مهم نظامی در دولت علی عبدالله صالح بود و در آن دوره، ریاست نیروهای گارد ریاست‌جمهوری را برعهده داشت.