kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در گفت‌وگوی کیهان با اریک استرلینگ، متخصص امور سوریه بررسی شد

هدف شماره یک آمریکا از حضور در سوریه

* آینده حضور و دخالت آمریکا و ترکیه در نقاط مختلف سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟




 قصد ترکیه برای اشغال منطقه حدس قطعی و کاملی نیست و به طور قطعی نمی‌توان آن را اعلام کرد. آن‌ها به کردهای ترک‌تبار  در جنوب کشور خود حمله می‌کنند و قصد دارند که دامنه سیطره خود را در مناطقی از سوریه نیز گسترش دهند، تا راحت‌تر کردها را کنترل نمایند. در هر صورت اقدامات کنونی ترکیه را اگر با حمایت شش ساله آنها از تروریست‌ها در سوریه جمع بزنیم، اردوغان در این مدت قطعا متهم نقض قوانین حقوقی بین‌المللی است. آمریکا هم از سویی دیگر اصلا تمایل ندارد تا از سوریه خارج شود و همچنان تلاش می‌کند تا با استمرار حضور خود در این کشور مانع قدرت‌یابی مجدد بشار اسد شود. آنها در پی ادامه‌دار کردن درگیری‌ها در خاورمیانه و خصوصا سوریه هستند. این دسته از اقدامات آمریکا نیز نقض قطعی قوانین حقوقی بین‌المللی است که البته شورای امنیت سازمان ملل نسبت به آن بی‌تفاوت است.
* رابطه آمریکا و کردهای سوریه در ماه‌های اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا آمریکایی‌ها به دنبال استفاده ابزاری از کردهای سوریه‌اند؟
کیهان: سابقه آمریکایی‌ها از استفاده ابزاری از فرقه‌ها و مذاهب مختلف برای ایجاد اختلاف‌های گسترده بسیار واضح و لکه‌دار است. آمریکا برای پیشبرد اهداف خود از این فرقه‌ها استفاده ابزاری می‌کند. این کشور اقدامی مشابه را در سال‌های قبل‌تر در لائوس و میانمار انجام داده‌اند. در عراق هم سال‌های متمادی بین فرقه‌ها و مذاهب مختلف اختلاف‌افکنی کرد تا شاید بتواند به واسطه آن وحدت را در این کشور از بین ببرد.
دقیقا سیاست مشابه‌ای در سوریه نیز به دست آمریکایی‌ها در حال اجراست. آنها از گستره وسیع اعتقادی و نژادی در سوریه می‌خواهند استفاده ابزاری کنند. اسرائیل هم دقیقا همین هدف را دنبال می‌کند. آمریکایی‌ها به دنبال سوءاستفاده ابزاری از کردها برای رسیدن به اهداف خود هستند. سوال اصلی این است که کردها تا چه میزان از حمایت آمریکایی‌ها استقبال می‌کنند و طبق میل آنها عمل می‌کنند. اگرچه تاکنون به نظر می‌رسد که کردها از دریافت کمک‌های مالی و تسلیحاتی از آمریکایی‌ها خشنود بوده‌اند.
* هدف اصلی آمریکا از ارائه طرح ساختن پایگاه‌های جدید در سوریه چیست؟
هدف شماره یک آمریکا این است که مانع از پایان یافتن کلی و صددرصد جنگ‌های داخلی و حضور تروریست‌ها در سوریه شود و نمی‌خواهد که دولت بشار در سوریه پیروزی نهایی را کسب کند، و هدف دومی که آن هم بسیار اهمیت دارد آن است که آمریکا قصد دارد از ظرفیت این پایگاه‌ها در نزاع‌های احتمالی آینده با ایران استفاده کند.
* باتوجه به حضور طیف‌های مختلف تروریستی در سوریه، کدام گروه‌ها در فضای جدید سیاسی سوریه قادر به ادامه بقا هستند؟
تحولات در سوریه به سرعت در جریان است، اما به نظر می رسد که آینده اتفاقات پیش رو از هم اکنون قابل پیش‌بینی باشد. جذابیت بین‌المللی و تمایل به ارتقاء افراطی‌های وابسته به سنی‌ها به طور محسوسی کاهش یافته است. پیروزی‌های متوالی این گروه‌ها همانند آنجه در بهارسال 2014 میلادی رخ داده است دیگر اتفاق نمی‌افتد. اما از سوی دیگر تروریست‌ها نیز همگی از بین نرفته‌اند. خارجی‌هایی همچنان وجود دارند که قادر نیستند تا به خانه‌هایشان بازگردند. با این شرایط اگر دولت‌های عربستان، اسرائیل، ترکیه و به طور کلی غرب از حمایت خود از تروریست‌ها دست برندارند، آنها همچنان تهدید علیه امنیت سوریه و دنیا باقی خواهند ماند. در مورد مردم بومی سوریه هم باید گفت آنها از حضور تروریست‌ها رنج زیادی برده‌اند و دیگر به فراخوان‌های آنان توجهی ندارند.
* به اعتقاد شما، سرانجام ادعای غرب درباره استفاده دولت بشار از سلاح‌های شیمیایی به کجا خواهد انجامید؟
به نظر می‌رسد تنها گروه‌هایی که از حملات شیمیایی و انجام این کار در سوریه نفع می‌برند، نیروهایی هستند که به دنبال اعمال فشار برای وارد کردن آمریکا و ناتو به دخالت مستقیم در سوریه‌اند. بنابراین ذینفعان استفاده از سلاح هسته ای شورشی‌ها و متحدان آنها در این کشور‌اند. اگر اپوزیسیون سوریه توانایی داشته باشد می‌تواند با صحنه‌سازی، استفاده سلاح‌های شیمیایی را به دولت بشار نسبت دهد، هر چند که اکثر اراضی اشغال شده را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند و دیگر به طور کلی ناتوان شده‌اند. هم فرانسه و هم انگلیس گفته‌اند اگر بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، به این کشور حمله خواهند کرد. خوشبختانه اکنون وضعیت امیدوارکننده در سوریه جاری است و تروریست‌ها در حال اخراج کامل از غوطه شرقی در روز‌ها و هفته‌های آتی هستند.