kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶

خلقت بهشت و جهنم(پرسش و پاسخ)



پرسش:
آیا بهشت و جهنم در حال حاضر برای پاداش و جزای نهایی اعمال انسان‌ها وجود دارد یا خیر؟ اگر جواب مثبت است مکان آن در کجا قرار دارد؟
پاسخ:
مسئله‌ای از قدیم میان متکلمین مطرح بوده و آن این است که آیا بهشت و جهنم مخلوقند، یعنی الان وجود دارند، یا اینکه بعدها خلق می‌شوند؟ بزرگان شیعه بالخصوص، می‌گویند که «اعتقادنا ان الجنه و النار مخلوقان» اعتقاد این است که الان هم بهشت و هم جهنم وجود دارد و خلق شده است. ولی در عالمی دیگر است، در حال حاضر وجود دارد، ولی از ما مخفی است.
در این زمینه هم آیات و هم روایات زیاد داریم. دلیلش از آیات قرآن کریم یکی همین است «و از لفت الجنه للمتقین، و برزت الحجیم للغاوین» بهشت نزدیک می‌شود به متقیان و جهنم آشکار می‌شود برای گمراهان. (شعراء- 90 و 91)
در آیه دیگری، تعبیر قرآن کریم این است: و برزت الجیم لمن یری» و جهنم برای هر بیننده‌ای آشکار می‌گردد. (نازعات - 36)
همچنین در سوره تکاثر آیات 5 و 6 خداوند می‌فرماید: کلا لوتعلمون علم الیقین، لترون الجحیم» چنان نیست (که شما خیال می‌کنید) اگر شما علم الیقین به آخرت داشتید (افزون طلبی، شما را از خدا غافل نمی‌کرد)، قطعاً شما جهنم را می‌دیدید. و بعضی دیگر آیه «وان جهنم لمحیط بالکافرین» را هم یک دلیل گرفته‌اند. این آیه شریفه قرآن می‌فرماید: «همانا جهنم به کافران احاطه دارد» (توبه- 49- عنکبوت- 54) نمی‌گوید: جهنم در آینده احاطه پیدا می‌کند. (آشنایی با قرآن، شهید مرتضی مطهری(ره)، ج 11، ص 272)
بهشت و جهنم از دیدگاه روایات
«هروی» به امام رضا(ع) عرض می‌کند: یابن رسول‌الله، آیا بهشت و جهنم هم اکنون آفریده شده‌اند؟ امام فرمود: «عم وان رسول‌الله(ص) قد دخل الجنه و رأی النار لما عرج به الی السماء» بله هنگامی که رسول خدا به آسمان عروج کرد، وارد بهشت شد و جهنم را دید. (بحارالانوار، ج 8، ص 119)
در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: بر در بهشت، دو هزار سال قبل از اینکه خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده است: لا اله الا الله، محمد رسول‌الله (همان، ص 131)
گرچه بهشت و جهنم هم اکنون موجود است، ولی اعمال آدمیان در شکل‌دهی به برخی از خصوصیات و ویژگی‌های آنها نقش دارند. در روایتی می‌خوانیم که هرگاه مؤمن ذکر «لاحول و لا قوه الا بالله» می‌گوید: یک درخت در بهشت غرس می‌شود. (همان، 149)
ادامه دارد